Dekkers.reismee.nl

Van Krugerpark naar Panoramaroute

12 februari:
Rissington Inn

Het was voor mij weer een verrassing waar we terecht zouden komen. Hans heeft tot nu toe de overnachtingen geregeld. Nou, alle lof hoor. Evenals gisteren ook nu weer een schitterend wit huisje met een rieten dak. Deze keer in een park met veel privacy. Een oase van rust. Douchen in de buitenlucht, zalig! Alle zonnebrand en muggenspray er af spoelen. Preventief opgesmeerd maar nog geen mug gezien. Een heerlijk restaurant op loopafstand. Afrikaans gegeten; zoete aardappelsoep met pinda's, salade met warme peer kaneel en geitenkaas en hete curry van krokodil. Echt zalig! Die beesten smaken lekkerder dan ze er uit zien.

Vanmorgen was de broer van Jimmy al vroeg onze auto aan het wassen. Ik moet hier allemaal wel aan wennen hoor. Maar luxueus is het!
Op programma voor vandaag staat de Panoramaroute met als eindbestemming Sabie. Sabie was ooit een goudzoekerskamp.
Het is kouder dan gisteren. Toen ging de temperatuur dik over de 30 graden, nu 25C.
Even gestopt bij een bananenplantage waar de bananen gesorteerd en in kratten klaar voor de verkoop gemaakt worden Wat een kippenhok haha. Foto's maken geen bezwaar.
Wat went het snel om groene bomen te zien. Snelgroeiende Eucalyptus bomen zover je kijken kunt.
Vanuit Graskop naar de Lisbon Falls: in drie verschillende stromen plonst het water hier 92 meter naar beneden in een nauwe kloof. Negerinnen hebben gezellige lappen ophangen die wapperen in de wind. Bij iedere stop wordt hun kunstnijverheid aangeboden. Als er geen klanten zijn gaan ze elkaars haren invlechten of lekker liggen op de grond.
Gods Window: een uitkijkpunt vanaf de rand van de Drakensbergen. Mooie wandeling er naar toe, dwars door het regenwoud. Af en toe klauteren, maar alla, het is dan ook vakantie en de klim dubbel en dwars waard. Het was niet helemaal helder anders hadden we tot aan het Krugerpark kunnen kijken.
Berlin Falls: Het gaat hier om een dikke waterstroom die in een diepe poel valt.
Bingo voor de handelaren, Hans koopt een mooie hoed voor een mooi prijsje.
De 26 kilometer lange Blyde River Canyon begint in Graskop en eindigt bij de drie Rondavels. Op sommige plaatsen is de Canyon tot 700 meter diep. Bezienswaardig zijn ook de Bourkes Potholes, slaggaten, die gevormd zijn door het water en soms wel een meter in diameter zijn.
Verbazingwekkend wat de natuur door de jaren heen teweeg gebracht heeft. Al die kleuren in de diepte en het kletterend geweld van water.
We rijden langs de Canyon en zien de Rondavels, de drie bergtoppen die zijn uitgesleten en lijken op de typische Afrikaanse hutten.
Voor alle bezienswaardigheden wordt geld gevraagd. Een kassa midden op de weg. Personeel in uniform en compleet met een kwitantie, en dat allemaal voor 10 rand.
We rijden door naar Ohrigstad.
Oeps, lekke band. Hans is een kei in het banden verwisselen maar eerst moest alle bagage er uit. Dat ging vlot. Nu een garage zoeken (TomTom) in de buurt. Oef, pas over 25 km. We besluiten eerst het stadje in te gaan, het is nog vroeg in de middag. We draaien de eerste weg links in en.......dit geloof je niet...... rijden zowat binnen bij een bandenboer. Hoeveel geluk kun je hebben?. Ze gaan aan de slag om de band te REPAREREN.
Ondertussen kan ik mooi een groep vrouwen observeren die uit een gammele bus gestapt zijn en gelijk onder een paar bomen gaan in de schaduw gaan zitten.
Te nikse zo te zien. Volop vragen komen in mij op. Wat is dit? Dagelijks ritueel? Uitje? Transport naar de winkeltjes? Geen idee. Het is een bonte mengeling van kleuren en met zorg uitgezochte sjaals. Hier kan ik zo van genieten. Zo langzaamaan staat er iemand op, tilt een grote tas op haar hoofd en neemt in iedere hand een volle jerrycan water. Loopt elegant, echt waar, naar de bus terug.
Mijn tijd zit er op. De band is gemaakt en we gaan verder. Zij blijven nog wat hangen.
Naar pilgrim's Rest, een goudzoekersstadje, waar de tijd stilgestaan heeft. Wij waren toe aan een drankje dus stopten we bij een uithangbord waar 'de beste cappuccino van de stad' op stond. Niet wetend dat 'de stad' één straat was. Afijn eenmaal gezeten kwam de barkeepster, met zo'n hoge nekkraag om, ons welkom heten. Kan niet anders zeggen 'bijzonder vriendelijk'. Where are you from?, standaard vraag, "from Holland" zeiden wij. "Och, dat is ongelukkig, onze papegaai is net naar huis en die spreekt Nederlands". Wij keken elkaar aan en durfden even niets te zeggen, bang dat we het verkeerd begrepen hadden.
Een Nederlandse mevrouw kwam de bestelling opnemen en diende ons van advies. Voor Hans een cappuccino met goud en voor mij een home made Ginger Beer. Ik kreeg er een bordje friet bij en Hans Appeltaart met ijs. Die kan pas Hollandse gedachte lezen!
Er hing een waarschuwingsbord boven de deur "er kan zomaar iemand uw auto gaan poetsen, als u dat niet wilt maak het dan even bekend". "Niet poetsen" zeiden wij "dat heeft Jimmy's broer al gedaan vanmorgen". "Ook goed, maar dan passen wij wel op uw auto". Pffff.... hoezo???, geen kip te zien hier.
Toen we terug kwamen zat Hij op een emmer achter onze auto. Proberen mag natuurlijk. Toch was hij voor rede vatbaar en vertrok met emmer en al toen wij uitlegde dat we in het restaurant al betaald hadden. Tja, Hans is Rockefeller niet! By the way, de kooi van de papegaai stond open.
Alweer over zessen als we aankomen bij onze B&B. Mooie wijk in Sabie. Om alle huizen een hek, soms met pinnen er op. Wij konden ons melden en de poort ging open.
Groot huis met zwembad en 14 kamers in bijgebouwen voor de B&B. Wij kregen de Rhino kamer. Eten kon in een van de restaurantjes in het dorp en het is goed te lopen. Wij hadden het dorp al gezien en het leek mij geen goed plan om straks in het donker, en dan is het ook écht donker, terug te lopen langs die weg. Hans dacht er anders over en het was ook een heerlijk wandelingetje. Catharina, onze serveerster, was heel aardig. We kwamen in gesprek over van alles en nog wat. Ze heeft mij geleerd hoe ik een sjaal moet knopen en dat ik aloë Vera op mijn huid moet proberen voor de allergie. Zij vond het ook safe om terug te lopen. Lekkere Forel met amandelen en avocado gegeten. Kersen in brandy met ijs na. En inderdaad...... we rolden zowat terug en lagen vroeg op bed.

Levi

Super joh...!! Neem alleen voortaan svp een taxi voor die lange donkere weg, want daar word ik wat zenuwachtig van. Heeeeeel veel plezier. X van Faye

gijs en il

Dat was lekker om te lezen in de vroege morgen. Wat zijn jullie weer een prachtige reis aan het maken maar dat kan ook niet anders met coordinator Hans, chapeau. Ben straks weer erg benieuwd naar het foto-album. Dikke knuffels van ons. Xxx

saris.wil@home,nl

Ha reizigers,
jammer wij krijgen jullie persoonlijke reisverhalen niet meer te lezen, alleen de algemene omschrijving. Wat we ook doen het lukt ons niet.
Dat jullie genieten zijn wij van overtuigd, Ben kent het land uit eigen ervaring en hoopt mij er nog een keer mee naar toe te nemen.
Hier alles in orde op een griepje na.

Veel plezier en liefs van ons,
Wil en Ben/

Apollonia

Zel met hetzelfde probleem als Wil.
Geen verhaal, wat ik ook probeer.
Een paar kleine foto's die zich niet allemaal latan zien.
Toch veel vakantie plezier toegewenst.
Gr uit Essen

Thea

Weer helemaal bij. Verzamel je ook Afrikaanse recepten Els? Het eten ziet er heerlijk uit en moet ook super-lekker zijn als ik het zo lees en jullie kennende...... Heb je wel een foto gemaakt van Hans achter zijn appeltaart? Vanavond stamavond, we zullen het zeker over jullie reisverhalen hebben! Dikke kus voor allebei!