Dekkers.reismee.nl

Swaziland

13 februari:

Witte lelies langs de weg.

Vandaag Swaziland met eindbestemming Silverstone Falls in Mbahane.
Vrijdag de 13de. De eigenaar kwam al op de deur kloppen. Creditcard in apparaat laten zitten. Even later kwam hij ons nog eens achterna, reispapieren op tafel laten liggen. Dat belooft wat voor vandaag.
In Barberton gestopt, het oude goudzoekersstadje in De Kaap Valley dankt zijn naam aan Graham Barber en zijn neven die hier de goudkoorts op gang brachten. Het is alsof je hier in de voetsporen van de goudzoekers treedt. Er zijn nog sporen van weelde uit de gouden periode te zien, hoewel die maar vier jaar duurde.
Na een uurtje rijden zin een drankje en een hapje. Dat treft, een wegrestaurant. 'The cradle of life'. Mooie oprijlaan, mooi restaurant....alles mooi. Mooi meisje liep rond om de paar gasten te bedienen. Na redelijk lang wachten twijfelden wij eraan of we binnen of buiten moesten bestellen en Hans ging naar de bar. "Nee, daar was het mooie meisje voor". We vroegen om de kaart en zochten tosti's uit en iets te drinken. Ze schreef het heel uitgebreid op, kleur brood zelfs. Het grote wachten kon beginnen. Een écht héle dikke man kwam na een tijdje vragen waar we vandaan kwamen en of we al besteld hadden. "Uit Holland en ja we hebben besteld", "Whát did you ordered?. Nou tosti's omdat dat meestal lekker snel gaat". Na een tijdje ging Hans weer maar naar binnen en het mooie meisje schrok toen ze hem zag. "Wat heeft u ook weer besteld?, nou... tosti's". We vroegen of alvast de drankjes door mochten komen. Komt ze met een notitieboekje aan om op te nemen. "We hebben al bier en Ginger Ale besteld". Héhé, daar komt een flesje bier aan. "Heeft u ook een glas?". Zij weg en kwam onmiddellijk terug met een glas. Ze stond er mee in haar handen, voor wie was het ook alweer? Joehoe zwaaiden wij. "Dank u wel, nu de tosti's nog". Voor de zekerheid kwam ze vragen wat voor brood we wilden. "Zijn ze dan nog niet gemaakt" vroegen wij. "Nee, ze gaan ze nu maken".
"Wat denk je zelf mooi meisje.... Laat maar zitten!". Daar kon het mooie meisje niet mee zitten.
Bij Oshoek de grens over. Zo, dat heeft wat voeten in aarde. Geef iemand een beetje macht.....
Wel 4 X onze auto in en uit met de paspoorten en (3 stempels verder) mochten we dan betalen om Swaziland binnen te gaan. Ik vond het best spannend. Had vooraf het idee in een heel andere wereld terecht te komen, met negerhutjes enzo. En ja hoor... hutjes met rieten daken, te zien vanaf de weg. Veelal als stal voor de beesten was mijn eerste indruk.
Hans had het paleis van de koning ingevoerd in de Tom Tom. Daar waren we benieuwd naar. Een koning die ieder jaar in Augustus een nieuwe maagd uitkiest en toevoegt aan zijn harem zal zeker leuk wonen. Bestemming bereikt bij een wachthuisje incl. slagboom. "Er zit iemand in" zei ik "dus even vragen of hij de slagboom voor ons open doet". Nog voordat Hans iets kon zeggen was ik de auto al uit. Er kwam een soldaat met wel een héél groot geweer naar buiten. "Hallo, wij komen helemaal uit Holland om naar het paleis van de koning te kijken, wilt u ons even doorlaten. That's not allowed!". Ik keek beteuterd denk ik want hij herhaalde het nog een keer of drie. Jammer!
Genoeg gereden voor vandaag dus op naar ons hotel. De kortste route genomen en onze ogen uitgekeken. Slechte stukken weg met slechte huisjes, afgewisseld met super mooie huizen. Het kan hier naast elkaar bestaan. De scholen lopen leeg. Letterlijk LOPEN. Overal kinderen in uniformen langs de kant van de grote weg. Te voet onderweg naar huis, ook kleintjes en zonder begeleiding. Ze lopen niet in 7 sloten tegelijk maar ONdenkbaar bij ons.
We moeten bijna in de buurt zijn van ons hotel en vrezen het ergste. We rijden een gravel pad in met diepe potholes. Onze MG is daar niet blij mee en wij al evenmin. Links grote rotsen en rechts dichte bossen. Best smal pad ook. Totdat we een bocht omgaan....... en jawel hoor...... weer een schot in de roos. Kamer met balkon, aan de voet van een waterval. Flesje wijn besteld en genieten van het fantastische uitzicht. Leuke bijkomstigheid zijn de talloze aapjes die voor onze neus spelen en van de ene tak naar de andere zwieren. Dineren kan hier gelukkig ook, of we vis lusten?.

jenny

Geweldig wat jullie allemaal zien nog 2 pilsjes en ik zie het ook . De carnaval is begonnen anders maar ook genieten iets kouder maar we h ook uden

Geweldig wat jullie zien nog 2 pilsjesen ik zie het ook. Blijven genieten we volgen jullie. Groetjes.

Lisanne

Haha wat een leuke verhalen, geniet ervan al is het dan zonder tosti ????

José Janssen

Was weer een heel avontuur. Leuk om te lezen. Geniet

gijs en il

Spannende dingen meegemaakt maar ja......, vrijdag de 13de. Wel fijn dat de eigenaar jullie creditcard en reispapieren terugbracht. Aan het eind van de dag weer een prachtig hotel, geniet ervan. Xxx

Thea

Ga vooral lekker verder zo. Je moet columns gaan schrijven Els, heb ik al eens eerder gezegd, je hebt beslist talent! Thomas wil graag tosti's for lunch, 's kijken hoe lang ik er over ga doen! Dikke kus voor jullie allebei XX