Dekkers.reismee.nl

Van Port Alfred naar Knysna

Port Alfred

21 februari

Links Roastal Inn, een hotel met een super keuken. Iedere avond zit het restaurant vol. En meer dan dat. De lobby en het dakterras ook. En terecht..... je kunt hier heerlijk eten. Gisteren Struisvogel, Springbok carpaccio, calamaris en pasta met zeevruchten. Een lekkere Fat Bastard bij de vis en Tall Horse bij het vlees. Heerlijk van genieten als je daarna je bed in kunt rollen.
We hadden tafeltje geruild met De Belgen maar al gauw zaten we met z'n vieren te kletsen. Zij zijn voor de zesde keer in Zuid-Afrika en weten de weg op culinair gebied. Daarbij zien ze er ook nog eens goed uit. "Hoeven jullie niet op de lijn te letten" vroeg ik voorzichtig, "Allee, ons fortuin is al gemaakt zunne" riepen ze in koor. Die houden we er in.
Toch maar geen Malva pudding met hete custardsaus meer besteld.
Vanmorgen kamer geboekt in Knysna. Yellowood Lodge.
En.... op aanraden van De Belgen, een tafel gereserveerd voor Afternoon Tea in het Belmond Mountain Nelson Hotel in Kaapstad. Op maandag 2 maart. Komt mooi uit, dan vliegen we 's avonds naar huis.
Het regent onderweg. De airco kan wel uit want het koelt af. Hoop dat het maar een buitje is. Volgens Laura, de manager, hebben ze een slechte zomer tot nu toe. Wij merken ook verschil met vorig jaar. Toen waren we verbaasd over de altijd strakke blauwe lucht, dat is nu niet zo.
De auto stopt voor het hek van eenVictoriaans pension. Het beschikt over een afgeschermd zwembad en ligt op 10 minuten lopen van de waterkant van Knysna.

De gezellige kamers van het Yellowwood Lodge zijn voorzien van spreien en gordijnen met een ruitjes- of bloemmotief. Ze hebben allemaal elegant meubilair in Engelse stijl. Mooie tafels en klokken in de eetkamer en gezellige stoelen op het balkon.Onze kamer, met uitzicht op de Lagune was groter dan we geboekt hadden. We mochten kiezen van de huisbaas. Koffie en thee op de kamer. Voelt goed!

Eerst een overnachting boeken in Stilbaai en dan de stad in. We kunnen lopen naar Waterfront waar leuke winkels en restaurants zijn. Een stel hoornen armbanden gekocht.

Knysna staat bekend om zijn oestervangst. Daar gaan we naar op zoek. Bij een bord 'hier linksaf'ontdekken we een geweldige plek, achter de docks en houten tafels & banken op het zand.Freshline Fisheries, the city of seafood.

Of we gereserveerd hadden? Pardon! Gewoon buiten aan een picknicktafel en dan reserveren? Ja hoor, op alle tafels een bordje 'gereserveerd', tenminste die onder een zeil stonden. De overige tafels waren nat van de regen. Hoe moeilijker ze het je maken, hoe harder je er wilt zitten. Dit moest gaan lukken, veel te leuk. En ja hoor. Er werd een tafel droog gemaakt en we kregen een dekentje om op te zitten. In ditno-nonsense restaurant eet je the catch of the day. Verser kan niet. De gasten die aan kwamen en gereserveerd hadden brachten allemaal zelf wijn of bier mee. Omdat wij voor het eerst kwamen en dat niet wisten kregen we een illegaal wijntje van de ober. Proef je niets van hoor. Oesters en Kingklip met heerlijke salade en soort paella. Formidabel gegeten, een aanrader van de bovenste plank. Sluit om 20.00 uur.

Het is te afgelegen om in het donker terug te lopen dus voor de koffiegaan we naar de bewoonde wereld terug.Aan de bar nog lekker legaal geborreld. Terug naar ons bloemetjes gordijn. Voldaan!

gijs en il

Geweldig verhaal weer. Lekker culinair gegeten met de nodige legale en illegale wijntjes erbij, wat wil je nog meer.
En op de koop toe nog een "bloemetjes gordijn", helemaal in de sfeer van carnaval. Xxx

Peter en Erika

Hoi Hans en Els, hoe krijgen jullie het toch voor elkaar om elke keer weer zulke prachtige plekken te vinden......geweldig!! En dan die kamer met dat uitzicht.....wauhhhhh. Twee maart duurt nog even dus nog veel mooie hotels en culinaire restaurants te gaan!!!! Geniet er samen van en dat lukt bijzonder goed zien wij wel. Xx

RoMo

Je zou bijna stiekum jaloers worden hahaha.
Dat missen wij hier wel, hoor...al dat lekkere eten!
Maar inderdaad...jullie hebben er een speciaal neusje voor ontwikkeld
om al die gezellige eettentjes op te snorren.
Klasse!