Dekkers.reismee.nl

Van Knysna naar Still Bay

23 januari
"The Buttercup Guest House" in Still Bay is de eindbestemming van vandaag. 200 km rijden te beginnen op de N2, de lange weg naar Kaapstad. 28C
Bij Wilderness wordt veel gerecreëerd. Kanoën, Paragliden en wandelen langs het spierwitte strand. We rijden duidelijk de Tuinroute, het is weelderig groen om ons heen met allerlei wilde bloemen. Mooie huizen en luxe hotels, afgewisseld door townships net buiten de steden.
Het mysterie van de handdoeken is opgelost. Een Nederlandse studente vertelde dat handdoeken tot een absolute luxe artikel behoren. De Afrikanen op het platteland wassen zich en laten zich opdrogen in de zon, áls ze zich al wassen. Zo gaat het op de Philipijnen ook volgens Mo, maar daar wassen ze zich met kleren aan.
We rijden vlak langs de kust en zien de zee. De overgang van de zee en de lucht is bijna niet te onderscheiden. Zo'n strakke blauwe lucht vandaag. Bij 'Klein Brakrivier' gaan we van de weg af om nog dichter langs de kust te rijden.
POTHOLES!
"De vette mossel", "Toekoms", "Groenkloof", "Reebok met fraaiuitsig" passeren we. BijHartenbos aan de rechterkant een heel veld met struisvogels.
Aan het strand van Still Bay staat óns logeeradres voor vannacht. Wat een mooi huis. Alles keurig in de verf en gezellig ingericht. Evelien spreekt Afrikaans dus zij kan ons verstaan en wij haar als we allemaal langzaam praten. Ik vind het toch zo'n leuk taaltje. Ze vroeg of we nog moesten lunchen. Zo ja dan wist ze een goed zaakje voor ons. "De lilliputter". Totaal geen uitstraling. En.... als lilliputters hier moeten eten zijn er binnenkort geen lilliputters meer. Grote porties en best vet.
Op de terugweg in een kadowinkel nog doekjes gekocht voor over glazen, tegen de vliegen, die hebben een naam maar daar kom ik even niet op.
Het strand is gewéldig. Vóór de deur en mooi!! We maken een flinke wandeling en gaan nog lekker even liggen genieten van het zonnetje.
In onze kamer liggen Afrikaanse tijdschriften. Ik lig in een deuk om dat taaltje. Zo leuk! Op het bankje buiten nog een bestemming uitgezocht voor morgen. Hier blijven is geen optie omdat het gaat regenen. Het wordt Hermanus. Leuke stad en zonnig morgen. We Kennen de stad nog van vorig jaar en.... het is goed aan te rijden.
Evelien komt koekjes en snoepjes brengen. Lief!
Ze heeft ons een 'padkaart' gegeven. Zo kunnen we het restaurant vinden wat zij adviseerde. "On the Rocks", een groot ongezellig ding waar ze alles in het frietvet gooien. Dit is zo onAfrikaans! Bah, we balen er allebei een beetje van. "Nee Evelien, hier lopen wij niet warm voor".
"Wachten met spanning jouw ontbijt af".

RoMo

Ik vind het ook een heel grappig taaltje...dat Zuid-Afrikaans.
Gek eigenlijk...je leeft in 2 verschillende werelden....op gróóte afstand van elkaar en toch kan je elkaar verstaan.
Bijzonder ;-)