Dekkers.reismee.nl

Van Hermanus naar Stellenbosch

"Avemore @ Vredehof" in Stellebosch, vanuit de tuin van Bamboo Guest House geboekt. Pot Rooibos thee erbij. Hoop op net zo'n fijn verblijf als hier.

Naar de Afrikaande markt midden in Hermanus. Oppassen dat ik die houten olifantjes en kralenkettingen allemaal niet mooi ga vinden????.
De Galerij van Leon Müller ligt in de Highstreet. Hij was naar Kaapstad maar de galeriehoudster ontving ons vriendelijk. We mochten foto's maken en zij noteerde ons e-mailadres voor hem.
Onderweg terug naar de auto nog wat geshopt, mooie winkels hier. Hans zijn koffer weer gevuld met overhemden, die passen. Mooie struisvogel leren schoenen voor hem gezien. Ze pasten (gelukkig) niet. In Kaapstad nog eens kijken of ze daar een tussenmaat hebben. Zijn wel erg mooi.
Het was de bedoeling om naar het strand te gaan maar de zon komt er niet door dus vertrekken we van de kust. Al gauw rijden we langs wijnlanden en onlosmakelijk weer langs Townships. Die verschillende werelden, het kan hier bestaan naast elkaar.
Zodra we de bergen over zijn wordt het heel warm. Scheelt zeker 10 graden.
We rijden de wijnroute
Avontuur Wine Estate:
Een oprijlaan van witte rozen zover je kijken kunt. Hier hebben ze twee passies: wijn en Paarden. Die twee hebben niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken, behalve dat ze hier allebei met liefde en zorg behandeld worden.
Er was geen tafel vrij voor lunch. Moet ver van tevoren besproken worden, maar dan heb je ook wat. Zo'n idyllisch terras onder de Wilde Wingerd. Een plaatje gewoon.
Voor ons dan maar glas "Methode Cap Classique" (de Afrikaanse variant op Champagne). Heerlijk!
40 rand afrekenen, oftewel 3 euro. Als we hier geen alcoholist worden?
Dornier:
Aan het eind van een rood zandpad. Een levendig luilekkerland. "The Royal platter" besteld voor lunch, 8 kreeftjes, gegratineerde mosselen, inktvis, grote garnalen, nasi goreng en linefish.
De wijn erbij was subliem, "Donatus white" voor mij, en voor Hans "Cocoahill savingon blanc". Wel behoorlijk aan de prijs vonden wij.
Het leven in Zuid-Afrika is zo goed! Wij genieten, vooral metvolle teugen, van iedere minuut van de dag.
In De Bodega jongens aan het werk gezien die met hun voeten nog het sap uit de druiven trappen.
Waterford Wine Estate:
Wijn en kaas gaan bijzonder goed samen. Maar weet je wat zo mogelijk nog lekkerder is? Wijn en Chocolade. Dat kun je hier proeven. Waterford's Chocolade & Wine pairing Together is namelijk beroemd tot in de verre omtrek.
Natuurlijk hebben wij het uitgeprobeerd. Vanuit een luxe fauteuil hebben we de smaken tot ons genomen. Alles bij elkaar, de schitterende omgeving en de wijn en chocolade was een sensationele beleving.
Meer dan 3 wijnhuizen, op één dag, kunnen we niet aan.
Toen we om18.00 uur aankwamen bij "Vredehof" was de boel hermetisch gesloten. Groot hek zonder bel of intercom. Wat een pech dat de batterij van de IPad ook leeg was. Daar slaan we de foto's van de bevestiging altijd in op. Wat nu gedaan? Twee huizen verderop zaten twee jongens buiten op terras. Hans er naar toe en vroeg of onze iPad even aan de stroom mocht hangen? Dat mocht en de jongens gingen bellen voor ons. En wat bleek? We hadden voor 17.00 uur binnen moeten zijn. Het is een appartement zonder ontbijt. "Charlene komt over een kwartiertje".
Wij ondertussen even bij de Spar binnen om 'ontbijt' in te slaan.
Toen Charlene ons binnen liet viel onze mond werkelijk open. Een spiksplinternieuw appartement met twee slaapkamers, de ene nogal mooier dan de andere, twee badkamers, een woonkamer met compleet ingerichte keuken. Luxe apparatuur. Terras met kroonluchter en tuinset. Echt niet normaal, zo mooi.
Of we morgen de sleutels bij de Spar aan de kassa af willen geven.
"Geen probleem Charlene, dat doen we".
We willen nog even Stellenbosch in wandelen. Centrum hooguit 10 minuten lopen. We betwijfelen toch of het hier wel veilig is als we de grote sleutelbos van Charlene bekijken. Een afstandsbediening voor het grote hek, een sleutel voor het ijzeren hek van onze tuin, een sleutel van het hek voor de voordeur en een sleutel van de voordeur. Alleen kleine klepramen kunnen open en daarvoor zitten dikke ijzeren tralies aan de binnenkant. Om het hele gebouw zit een ijzeren hek met scherpe punten erop. In heel de buurt zien we hetzelfde patroon.
We lopen langs een restaurant nét buiten het centrum waar mensen buiten zitten te eten. Toen we later terugkwamen was heel het terras leeg. Alles achter slot en grendel.
Stellenbosch heeft een heel gezellig uitgaanscentrum en leuke mooie winkels. De terrassen zitten bomvol. Niet te geloven dat al deze vakantievierders op teenslippers en zomerjurkjes of korte broek straks terugkeren naar hun "bunkers", want dat is wel zeker.
Het is een warme avond en het koelt niet echt af. Wij drinken een koffie en biertje bij "De Wijnbar". Bij het afrekenen vraag ik om een theezakje voor het ontbijt, "Rooibos?" Vraagt de donkere jongen. Mooi ingepakt komt hij ermee terug. Voor hem hoeven we alvast niet bang te zijn.
Gek eigenlijk......hoe meer sloten.....hoe onveiliger je je voelt!

Astrid

Jullie genieten met volle tuigen, ha ha, met volle glazen bedoel je. Wat een heerlijke vakantie!

Hoi Astrid,
We hebben geen zin om terug te komen. Zo relaxt hier.

Els

Wij willen ook niet terug Astrid, zo relaxt hier.

anjo

Na al de verhalen begrijp ik nu wel waarom jullie terug wilden hoor.
Don't spoil water, drink champaign!

Beloofd Anjo.

gijs en il

Champagne, wijn, chocola, lekkere vis!! De koffer van Hans weer gevuld. Jullie vakantie kan niet meer stuk. Xxx

RoMo

Het water loopt uit mijn mond!
Nee...deze vakantie kan niet meer stuk.
Wat een supergeweldige vakantie hebben jullie!
Dat smaakt naar meer...