Dekkers.reismee.nl

Van Sedan naar Tuckheim

1september

Vertrokken uit Sedan. Campanille hotel. Boven verwachting erg goed. Buffet met zoveel toetjes als je op kunt. We stonden van onszelf te kijken haha. Lekker flesje wijn erbij en daarna als een blok in slaap gevallen. Om 8.25 uur stapte de schoonmaakster binnen. Dat was schrikken voor ons allemaal. Rond 10.00 uur op het gemakje langs de Maas gaan rijden. Mooi! Weer verbaasd over de rust in de kleine dorpjes. Je komt er geen hond tegen. Wat schetst onze verbazing? We moeten stoppen voor een verkeerslicht. Stonden we daar in de bakkende zon met geen sterveling te zien in de verre omgeving. Opgevoed als we zijn blijven we keurig staan wachten op groen licht.

In Commercy onze eerste plat de jour, plak ham met groenten en gebakken aardappeltjes. Een ding is zeker; we hebben nog lang niet genoeg energie gebruikt om zo'n maaltijd te mogen nemen maar het is zo lekker Frans en we hebben genoeg redenen om onszelf te verwennen.
Volgende stop is Domremy, het huis waar Jeanne d' Arc gewoond heeft. De tuin en het huis bekeken. Gesloten.
Auberge Du Brand was snel gevonden in Turckheim. Een Logis. Heerlijk gegeten bij A L'Homme Sauvage, in de binnentuin, onder een dak van druiven met gezellige lampjes er in.
Natuurlijk Choucroute met worsten, speklapjes en ham voor mij, ben ik gek op. Hans een Baeckoffä.
Flesje Riesling erbij
Om 22.00 uur stapten we de poort uit en konden meteen aansluiten achter de Rattenvanger van Hamelen.
Der Nachtwächter
Ik schatte hem zo begin zeventig. Hij was gekleed in een lange zwarte kapmantel met bicorne (tweepuntige hoed). In zijn linker hand torste hij een gevaarlijk uitziende hellebaard. In zijn rechter een lantaarn. Op zijn borst een hoorn. Vanonder de mantel verrade twee grijze broekspijpen en schoenpunten dat de moderne tijden eraan kwamen.
Hij slenterde door de avondlijke stilte van de verlaten steegjes die door een volle maan verlicht werden.In zijn kielzog een sliert pensionados, waaronder wij, om de 70 minuten durende tocht op de kinderkopjes mee te balanceren.
Met tijd en wijle stond hij stil en blies op de hoorn en zong een lied: “Ho-ri-cha was ich Eich well sa ya. D’Glock’hat Zehunig’schla—ya. HanSo-ri….” enz. wat eindigde op een langgerekte “…. a’gue-ti Nacht...” (De klok heeft tien uur geslagen / Denk aan de brandende haarden en de kaarsen / Dat God en de Maagd Maria u bescherme / Ik sta op wacht en God geeft je een goede naaacht.”. Hij zou het lied gedurende de tocht veertien keer zingen. Daarbij gaf hij zijn lantaarn aan een geïnteresseerde (goed voor de foto), en legde kameraadschappelijk zijn arm over diens rug terwijl hij de zware basstem zong. Wij in koor balkten mee: “a’gue-ti naaaacht.”.
Waarom de nachtwacht? Hij legde uit dat dit voornamelijk was om tijdelijk brand op te speuren. Brand was in die tijd een gesel dat hele wijken, zelfs steden teisterde. Trof men brand aan dat sloeg hij alarm met zijn portable telefoon (hoorn…) waarna alle klokken aan het luidden sloegen en de inwoners tot het blussen overgingen.
Door de nachtwacht kregen we ook les in vaderlandse geschiedenis, de Elzase architectuur van de gebouwen en over de beste wijnen dat de Elzas hier produceert. Dat zou komen omdat de grond bevrucht was met drakenbloed! Van ooievaars (ook al een Elzas verkoopproduct in de souvenirshops) had hij een rugzak vol moppen. Het stadje is driehoekig omwald met bijpassende drie stadspoorten. Vanuit de westelijke Munsterpoort (nog tot 1952 in dienst) werden ter dood veroordeelden naar de executieplaats buiten de stad geleidt, waaronder 26 heksen. Deze arme schapen werden tot algemeen volksvermaak verbrand tussen 1572 en 1626.

RoMo

Gezellig weer op reis, Els & Hans?
Nou..ik ga gauw jullie avontuurlijke verhaaltjes weer met veel plezier lezen!
Goeie reis... xxx