Dekkers.reismee.nl

van Turckheim naar Glarus

Van Tuckheim naar Glarus.
Na het ontbijt een foto-rondje gemaakt. Vakwerkhuizen met veel houtsnijwerk.
Op enkele plaatsen is het druivenplukker albegonnen in de Elzas.
Er vallen wat druppels als we de stad verlaten. Temperatuurtje is heerlijk. Wind komt opzetten en bladeren waaien van de bomen. Soort herfst maar dan bij 25 graden.
Benzine 1.36 euro. Valt mee.
Op naar Zwitserland.
Zodra we de grens over zijn is het gedaan met de kleurrijke huizen en wijnvelden. Industrie wat de klok slaat. Alle Grote automerken en hoofdkantoren aan twee kanten van de weg komen voorbij. Tupperware stond er ook tussen.
Koffiestop in Luzern. Even geshopt in een uiterst chique winkelcentrum. Daar zouden we niet gekomen zijn als het niet regende. Wel even de wisselkoers opzoeken want we betalen hier met Zwitserse Franken.
Naar de Kapellbrücke, de oudste overdekte brug van Europa, gelopen.De brug is meer dan 650 jaar oud, maar het grootste deel van de brug is vernieuwd nadat een brand op 18 augustus 1993 de brug, op de watertoren (Wasserturm) en de beide brughoofden na, had vernietigd. Het vernieuwen en onderhouden van de brug is door de jaren heen altijd noodzakelijk geweest; dit als gevolg van natuurlijke slijtage, invloed van het weer op het hout en natuurcatastrofen. Ook de brand in 1993 was niet de eerste brand.

De bouw van de brug is terug te voeren, volgens de overlevering, op een natuurcatastrofe in 1333. Een onweer bij de bergPilatuszorgde ervoor dat er zo veel hout naar de Reuss werd gespoeld, dat hiervan een brug kon worden gebouwd. De eerste melding over de brug in een oorkonde was in 1367, waarbij ook de watertoren werd genoemd. De watertoren stamt vermoedelijk uit ongeveer 1300.

Cappuccino gedronken.
Een schitterende tocht door de bergen, die nog veel mooier moet zijn bij goed weer.
De Klausen pass over en op zoek naar een hotel.
Die schattige kleine bergplaatsen zijn niet ingericht voor zomergasten. De meeste hotels zijn dicht.
Eerste grotere stad was Glarus.
Hotel Waage. Prijs- kwaliteit was ver te zoeken. We zijn in Zwitserland.....
Snel op zoek naar een lekker restaurantje dan maar. Rondje door de stad, nog eens een rondje...
Er zijn gewoon geen restaurants hier. We gaan uitzoeken of Zwitserland wel een eetcultuur heeft.
Dan maar terug naar ons hotel waar een pizzeria bij was. Geruite tafelkleedjes en volop verlichting. Er zaten nog meer gasten die na het eten maar een potje gingen kaarten omdat het al donker was buiten.
Na de Averna kwam een heerlijke salade voor mij en een super pizza voor Hans. Hete peper-olie met brood en een wit wijntje erbij.