Dekkers.reismee.nl

Bormio

Het warme thermaalwater van Bormio.

Beroemd zijn de termaalbaden van Bormio (Terme di Bormio), welke zelfs gedeeltelijk teruggaan tot de 1e eeuw van onze jaartelling. Delen hiervan kunnen nog steeds bezocht worden en dit is een unieke ervaring, omdat men zich daadwerkelijk in een grot in de berg bevindt om de kuur te ondergaan.
Nu we hier toch zijn besluiten we een dagje te kuren. De MG brengt ons niet verder dan een paar kilometer de berg Reit op en krijgt verder een dag vrijaf. Heeft gisteren zijn sporen wel verdiend met al die bochten.
We konden kiezen uitdrie grote kuuroorden. Deze kuuroorden hebben een aanbod van meer dan 50 verschillende faciliteiten, zodat er voor elk wat wils is.
Wij kiezen voor hetoudste kuuroord isBagni Vecchi(de Oude Baden), dat op een bijzondere plaats ligt tussen de rotsen, langs de weg die leidt naar de Stelviopas. Het complex dat dateert uit de middeleeuwen beschikt onder meer over een openluchtbad en een stoomgrot, die zich op natuurlijke wijze in de berg heeft gevormd.
Wij hebben onze eerste ervaring met kuren als weldadig ervaren. Vooral de stroomgrot was bijzonder. Apart ook om te zitten in een warm stoombad in de open lucht terwijl het regent. Dat is een extraatje. Sneeuw zou nog mooier zijn maar dat is teveel gevraagd in deze tijd van het jaar.
We hebben de dag volgemaakt met relaxen en zijn het stadje ingegaan om te eten.
Aan de vroege kant volgens Italiaanse begrippen want we waren de eerste gasten. Toen ik in het Engels vroeg of we te vroeg waren gebaarde ze dat het inderdaad heel koud was (?) maar gaf ons een mooi plekje in het lege restaurant. Hans heeft de specialiteit van de stad uitgeprobeerd om haar een plezier te doen. Polenta. Het blijft bij een eenmalig pleziertje vrees ik. Als toetje hebben we een bakje patat besteld. Alle goede voornemens overboord gegooid onder het mom "morgen komt er weer een dag".
En zoals het spreekwoord zegt 'de eerste zullen de laatste zijn', stapten wij als laatste buiten.
Koud was het niet, of kwam dat door de Limoncello.
Onder moeders paraplu terug naar het hotel.

's Winters transformeert Bormio zich in een belangrijke wintersportplaats. In2005werdenhier de Wereldkampioenschappen ski gehouden. Het skigebied ligt ten zuiden van de plaats op de hellingen van deMonte VallecettaenLa Roccaen heetBormio 2000. Gedurende de zomer kan er geskied worden op de gletsjers boven de Stelviopas.

Levi

Klinkt heeeeel goed, lekker genieten, en we beginnen jullie nu toch wel te missen hoor????