Dekkers.reismee.nl

Met de MG naar Italië, Como meer

7 september
van Sirmione naar Bellagio.

Een stad ontwaakt? Heksenbezems, dweilmoppen en spuitbussen komen te voorschijn. Vrolijk babbelende buurvrouwen kuisen hun winkeltje. Af en toe opzij springend voor een veegwagen die het grove werk overneemt. Bezorgers lopen af en aan met hoog opgestapelde karretjes. Een kapster steekt haar eigen haar op en bij de restaurantjes gaat het gevaarlijk lekker ruiken naar ossobucco. Een oud echtpaar sleept aardewerk schalen naar buiten. Ieder heeft zijn taak, dat kun je zo zien. Hij zet de tafels neer en zij richt ze mooi in. Een vrouwtje van 90 jaar, schat ik, hangt een gevel vol met gietijzeren bellen. De haakjes zitten er al en ze is er heel bedreven in. Laat de klanten maar komen ....en betalen voor haar pensioen. Witte nonnen lopen met potten Aloë Verate te slepen. Daar hebben ze een kraampje mee, zag ik gisteren. Moet wel goed spulletje zijn dan. Parasols worden uitgeklapt en tafeltjes gedekt. Wat een gekrioel. Ijssalons halen de zware rolluiken op en jawel hoor, verse bergen ijs liggen te glinsteren in de vitrines. De hoornsp worden in de chocolade en daarna in de nootjes gedoopt.

Kom maar op toeristen!!!! Sirmione is er klaar voor.
Wij zijn dus heel vroeg op pad. We vertrekken vandaag uit Sirmione. De kerk, die dag en nacht open is en verlicht wordt door kaarsen, willen we nog graag zien. Anticlimax als er dan nepkaarsen staan. Mooie fresco's, de moeite waard.
We rijden de poort uit en de hordes dagjesmensen stromen binnen. Als die hier allemaal wat laten, lopen ze lekker binnen hier.
Stinkende tunnel, niet normaal, énige nadeel met een cabrio. Vrachtwagens moeten ze eigenlijk ook een rijverbod opleggen haha, die zijn zó groot en wij zó klein, dat we bang zijn dat we niet gezien worden. We gaan snel van de snelweg af en bekijken een andere route.
Mooi langs het 'Lago d' Iseo'.
Even een verademing.... totdat we beseften dat deze weg helemaal door de bergen gaat. En met, door de bergen, bedoelen we DWARS door de bergen. Tunnel na tunnel, wel 20 km lang. Net even tijd om frisse lucht te happen en daar doken we weer zo'n smerige pijp in met een walm van uitlaatgassen. Dit wil je niet als cabriorijder.
Na allerlei bergweggetjes, soms met grind, kiezen we toch voor de autobaan naar Bergamo. Vanaf nu mooie route naar Bellagio. 'Locanda della maria', frisse kamer met balkon en uitzicht op het meer.
Gaar van het autorijden willen we nog maar een ding. Lekker relaxen met een drankje.
De hotelier legt ons uit hoe we moeten rijden naar het centrum. Lopen gaat langs dezelfde weg. Ongeveer 2 km. Daar draaien we onze hand niet voor om, wel even lekker om de benen te strekken.
Om de hoek eerst een cappuccino gepakt. De bestelling werd door het raam aangegeven maar de koffie was overheerlijk. Spotgoedkoop ook nog.
Wandelen op de tweebaansweg, zonder trottoir, waar auto's elkaar ook nog inhalen is geen pretje. Ik vond het onverantwoord.
Blij dat we in het stadje waren. De weg was snel vergeten, zo leuk was het daar. Steile trappen naar boven met links en rechts restaurantjes en winkeltjes. Mooie winkeltjes!
Een super gezellige wijnbar in een klein straatje met nog net één tafeltje vrij. Daar doken we op. Kaas, ham, spek en salami besteld en grote glazen wijn. Alle tunnels zijn vergeten.
Nog te vroeg om te eten dus flaneren maar. Hier kléden dames zich voor het diner. Allemaal net iets chiquer dan aan het Gardameer. Uit alle hoeken kwam mooie live muziek. Heerlijk sfeertje.
Het weer werkt ook mee en natuurlijk alle lichtjes op het water. We hebben eigenlijk geen honger meer. Gaan op een terras naar de muziek luisteren en bestellen ijskoffie.
De terugweg was een ramp. Dezelfde tweebaansweg lopen. Hoge muren eromheen en pikkedonker. Met bonzend hart aan begonnen maar meteen besloten dat ik dit nooit meer wil. Levensgevaarlijk! Hoe mooi ook hier, we gaan morgen verder. Hotel geboekt in Lenno.

Amy

Wat hebben jullie weer leuke verhalen!
Tip: pak volgende keer een taxi terug????????
Dikke kus????

Amy

Haha de vraagtekens moesten smily's zijn maar die pakt hij dus niet!

Els

Ik wist het Amy, zou ik ook tegen jou zeggen.

Apollonia

Wat genieten jullie en ik geniet mee.
Wat schrijf je smakelijken gedetaileerd.
Heel leuk om mee te leven.
Lieve gr uit Belgie