Dekkers.reismee.nl

Eilandhoppen op Lago Maggiore

10 september

Eilandhoppen op Lago Maggiore.
Ons vakantiegevoel kan niet meer stuk nu we ons met een boot van het ene eiland naar het andere laten varen. Het water klotst tegen de wand, de wind waait door je haren en voordat je het weet ligt de boot weer stil en word je met een ferme hand de kade opgetrokken.
Wij zijn vertrokken vanuit Stresa, hier hebben we ook een hotel geboekt voor vanavond "hotel Meeting". Lekker centraal in het gezellige badplaatsje.
We beginnen met het mooiste eiland,Isola Belladat evenalsIsola Madreeigendom is van de familie Borromeo.
Isola Bella is het meest theatraal vanwege het paleis in baroc/rococostijl en de beeldentuin van 10 aflopende terrassen met aan de top een beeld van een eenhoorn uitkijkend over het meer. Een lust voor het oog. Vanuit welke hoek je ook kijkt, prachtig aangelegd en onderhouden. Binnen een en al pracht en praal. Veel te veel en te vol om het mooi te vinden.
Ieder eiland heeft zijn eigen sfeer.Isola dei Pescatori, het visserseiland, is erg gezellig. Het is als enige van de drie gratis toegankelijk, omdat het publiek bezit is. Op de boulevard struikel je over de restaurantjes. Wij kienen het zo uit dat we hier tegen lunchtijd aankomen.
Een beter plekje kun je niet vinden.
Tafeltje pal aan het water. En jawel..... met uitzicht op de bootjes. Zalmforel met aardappelen en salade. Huiswijn en koffie. We blijven lekker zitten, hier komen we hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug, dus absorberen maar.
Onze buurman kreeg een groot glas bier over zich heen, voor hem was het feestje over. De ober bracht natuurlijk een nieuw glas maar die spijkerbroek droogt niet zomaar.
De natuur maakt het derde eiland,Madre,bijzonder. We wandelen door de prachtige botanische tuin en fotograferen de moeder (witte) Pauw met haar jonkies.
We slenteren rond tussen de zeldzame tropische plantsoorten.
De familie Borromeo had een voorkeur voor antieke poppen. In het landhuis is een 18de eeuws poppentheater te zien. Helemaal voldaan keren we terug met de boot.
Om 18.00 uur inchecken in ons hotel. Bittere tegenvaller als blijkt dat WiFi niet werkt. Wij hebben daar speciaal op geselecteerd. De receptioniste was er nonchalant over en rommelde wat in een kast om de apparatuur opnieuw op te starten, meer kon ze niet doen. Als we terug komen uit de stad zou het beter moeten zijn.
Stresa was jarenlang een mondain vakantieoord. Nog goed te zien aan de suikertaarthotels.
Wij zijn sfeertje gaan proeven in hotel "Regina". Tjonge jonge, wat een luxe. Pianospeler in de lobby. Glas in lood overkappingen, vitrines met het fijnste porselein en een koninklijke eetzaal. Dames nog net niet in het lang, maar heren wel in pak. Ik hou daar wel van.
Wij gingen er langs de voordeur weer uit en sloegen af naar de kleine straatjes met de talloze restaurantjes. Keuze genoeg, maar dat is meteen ook mijn valkuil, "ik kan niet kiezen!".
Paar rondjes gelopen en de keuze aan Hans overgelaten. Die zag een grote houtoven staan en was verkocht. Antipasta, pizza en lasagne. 2soorten taart na en lekker naar bedje pluim.
Zalige dag!

Amy

Wat klinkt dat heerlijk allemaal!!
Geniet ervan, Al is dat overbodig om tegen jullie te zeggen.;-)
Xxx

Apollonia

DAT WORD AFKICKEN THUIS!!!!!!

Lineke

Het wordt steeds beter: om van te watertanden!!

Atske

Wat klinkt deze reis leuk!!!
Ik wil ook!!!
Xx

RoMo

Eilandhoppen op zijn Italiaans...wat een zaligheid, zo te lezen!