Dekkers.reismee.nl

MG Engeland- Cambridge

Heerlijk geslapen in 'the Angel'. Uitzicht op een pleintje met schots en scheve huizen in de typisch Engelse kleuren;Okergeel, Rose, English White, al dan niet overwoeld door klimop en afgewisseld met vakwerkhuizen.

Na een scrambled egg met zalm ontbijtje, hoort bij Engeland, net zoals het miezerige weer vandaag, hebben we de boel bij elkaar gepakt. Plu op voor een wandeling door het stadje. Zeker weten dat Anton Pieck hier zijn inspiratie vandaan haalde. Op iedere hoek van de straat verwacht je 'holle bolle Gijs'. Lavenham telt maar liefst 350 van die monumentale huizen.
Wij plukken de vruchten van het feit dat de welvaart niet terugkeerde. De textielsteden hadden te weinig geld om de majestueuze gebouwen in tudorstijl af te breken en er nieuwe voor in de plaats te zetten.
De grote kerk van Sint Petrus en Sint Paulus, voltooid in 1525, getuigt van de rijkdom en de belangrijke positie van Lavenham destijds. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de rijkdom aan de buitenkant zit.
We rijden door een mooi stuk Zuidoost-Engeland naar Newmarket. Het kapje is er nog niet afgeweest. Het regent.
Newmarket is het hoofdkwartier van de Britse paardenrennerij. We bekijken het terrein waar de paardenraces gehouden worden. Nu stil en verlaten, maar we kunnen ons het sfeertje voorstellen als hier wedstrijden zijn. In de hoofdstraat van Newmarket verkopen ze paardenvoer en allerlei ruiterbenodigdheden van tweeds, rijbroeken en de zachte bruine hoeden die paardentrainers dragen. De stallen zijn sporadisch geopend voor publiek. Zoveel geluk hadden we vandaag niet.
We maken een tussenstop bij de MG garage in Swavesey.
Hans hoorde dat de motor pingelde. De ontsteking is ietsjes teruggedraaid.
Hij, de MG, loopt nu beter.
Hotel geboekt in Cambridge voor de komende twee nachten.
Daar aangekomen bleek het een selfservice hotel te zijn. Even puzzelen, er was niemand te bekennen en op de deur een cijferslot. De mail erbij gehaald en de code gevonden. Maar.... welke kamer was voor ons? Jeetje, nog twee verdiepingen ook, en alle deuren op slot. Wat nu gedaan? Het was wel heel schoon en het rook heerlijk fris. Maar even rondneuzen beneden dan. Zien we opeens een vel papier liggen met koeieletters en in rood HANS er op. Daar stond alles op. De eerste kamer links en de sleutel lag erbij. Yes, we zijn binnen. Mooie kamer. WIFI is wel een vereiste. Ook die code vonden we op een richeltje van de lambrisering. Wij hebben eigenlijk niemand nodig haha!
We wandelen naar de stad, helemaal langs de rivierde Cam, waarnaar Cambridge genoemd is:Cambridgebetekentbrug over de Cam.
Hoe dichter we bij de stad komen hoe meer 'punter' bootjes er op het water zijn. Wat ziet dat er toch gezellig uit. Of we, for a special price, ook mee willen? Ja, willen wel, maar dan morgen. Nu eerst even blaren pleisters scoren. In een groot warenhuis was een pharmacy. Op de tweede verdieping! Strompelend de trap op dan maar. Knots ik tegen iedereen op, blijk je op de trap ook LINKS aan te moeten houden.
Cambridge is een echte Engelse topstad! De stad wordt vooral bezocht door Britten. Komt niet vaak voor dat we geen Nederlanders om ons heen horen.
Een gezellige wijnbar konden we niet voorbij lopen. Klein hapje erbij is ook lekker. Als je dan niet goed communiceert, zoals in ons geval, staat opeens je tafeltje vol met kaas, worst, brood met olijfolie, chutney, crackers en augurken. Er is geen kruimel van overgebleven. Heel Cambridge trok ondertussen aan ons voorbij.
Zelfde weg terug en onderweg even bij een Thais restaurant waT gedronken en rondgekeken. Misschien iets voor morgen.
Eerst lekker slapen...
Leuk dat jullie weer meelezen. Gezellig!!!!

Gijs en il

Snap ook niet dat de Britten persé links willen rijden/fietsen/lopen, wel weer even wennen natuurlijk.
Weer een leuk verhaal en wij zitten met een big smile te lezen. Big hug en tot de volgende keer maar weer.

Lineke

Geen tweet jasje gescoord, Hans?
Ik hoop dat jullie vandaag kunnen punteren: hier is er weinig lol aan om naar buiten te gaan!
Jullie kunnen samen door het leven als "de verhalenvertellers"! Xx Lineke

Marianne

Wat leuk om mee te reizen op deze manier. En wat kunnen jullie het mooi verwoorden. Idd verhalenvertellers.
Geniet ervan XX Marianne

Ineke

In de trein jullie verhaal gelezen , gezellig hoor ????????

Peter & Erika

Wat een verhalen weer, toch ooit maar eens een boek gaan schrijven. Wij hebben 1500 km afgelegd, vandaag Bilbao geweest en naar het Guggenheim museum.....apart, wel indrukwekkend als gebouw. Geniet van jullie mooie reis en lieve groetjes vanuit Zarautz. Xx We kijken uit naar het volgende verhaal.