Dekkers.reismee.nl

york

Waar we gisteren nog gedanst hebben gaan we nu ontbijten. We knikken netjes links en recht en zwijmelen nog even weg bij de herinnering.

Leuk om even met de dametjes te face-timen. Die kleine Esmay had hele verhalen. Ik geloof dat haar grote zus haar wel verstond. Wij niet, maar dat duurt nu niet lang meer.
Bijtijds onderweg om naar Crich Tramway Village te gaan. Dit museum ligt in een oude steengroeve. Door de gereconstrueerde victoriaanse straten rijden oude trams uit de hele wereld. En wij mogen mee. Zoveel we willen en het hele jaar door. Dat zal er niet van komen maar genieten was het!
Over de rit naar York kan ik kort zijn. Alsof we al die uren door een park reden. Heuvelachtig landschap met aan de hoge kant de paarse heide en beneden het frisse groen. Je hebt gelijk Mo, Engeland is mooi om doorheen te tuffen.
Het is duidelijk weekend. Volle parkeerplaatsen bij bezienswaardigheden en overvolle terrassen. Het is prachtig weer!
Wij stoppen ongeveer een uur voordat we in York zijn. Even de benen strekken en wat drinken enzo....
Voor 'enzo' moesten we binnen zijn. Snel theetje gedronken dan maar.
Helemaal verbaasd over wat ik binnen in de bedompte pub zag. Een aantal gasten hadden iets te vieren. In het midden speelden kinderen op de grond, behalve één meisje van een jaar of 10. Zij zat nog achter een levensgroot bord volgestapeld met frites, worst en kip en een paar blaadjes sla. Ze keek af en toe hulpeloos naar haar moeder maar die spoorde haar aan om door te eten voordat ze van tafel mocht. Toen een jong stel een taart als kado kreeg hadden we in de gaten dat het om een babyshower ging. De kinderwagen lag vol pakjes en de baby ging van hand tot hand. Het leek wel eenBruegeliaansvreetfestijn zo midden op de dag, overal frites en worst op grote planken. Voor de kinderenfelgekleurde flesje drinken, verder halve liters. Ik bleef maar op het meisje letten, voor haar was het geen feest. Kom op....Naked Chef,hier iswerk aan de winkel!!!!!!
Uurtje later inchecken in hotel Noir, op 10 minuten lopen van de stad. Het is van belang dat we parkeergelegenheid hebben voor de MG. Dat is tot nu toe goed gelukt. Kleine kamer deze keer.
We hebben onze reisstekker in het vorige hotel laten liggen. Taak om vandaag nog een nieuwe re vinden. We hebben een hoop op te laden.
Zo ook onszelf haha, zin in een lekker drankje op een terrasje.
De entree van York is prachtig.Het oude stadscentrum is nog ommuurd en telt vier stadspoorten.
In de stad staat de grootste middeleeuwse kathedraalvan Noord-Europa, deMinster, die beroemd is om haar gebrandschilderde ramen.
Oké, maar nu eerst een terrasje.
We slenteren door de gezellige steegjes met leuke winkeltjes en komen uit op de markt. Wij houden van markten en gaan het liefste een hele dag zitten kijken naar het op en afbreken en al het gerommel er om heen. We boffen, de marktkooplieden gaan inpakken, nu nog een stoeltje. Noppes! Er is één terrasje en dat zit vol en aan de halve liters te zien stapt er voorlopig niemand op. Morgen dan maar, dit is een dagelijkse markt.
We vinden het nog te vroeg om te eten maar het gaat er naar uitzien dat we naar binnen moeten voor een drankje. Het is hieretenendrinken. Zou toch zonde zijn met dit weer.
We slaan een straatje in en............ terrassen! Tafeltje vrij bij Lucia Wine Bar & Grill.
In hartje stad, wat een vondst. We moeten ons melden en kunnenbinnenwachten, in thecosey 1st floor lounge bar. Er zit niks anders op. We krijgen een nummertje en we worden gehaald als er plek is. Het loopt hier als een goed geoliede machine, dat hebben we snel door. We bestellen alvast wat te drinken en jawel hoor, nummer 202 kan aan tafelbuiten.We prijzen ons gelukkig als we de rij wachtenden zien staan. Maar ze hebben het er blijkbaar allemaal voor over. Voor ons is het theater. Alle dames hebben zich gekleed voor diner. De een uitbundiger dan de ander, tot aan nepwimpers en getoupeerde kapsels aan toe. De mosselen in room met knoflook waren zo lekker, dat we ons hele bord leeggelepeld hebben. Een mevrouw naast ons gebruikte een mossel als lepel, kon ook niet stoppen.
Daarna risotto en salade. Alles even lekker, tot de laatste hap. En de bediening, die verdient een pluim. Het was nogal een parcours wat ze telkens af moesten leggen. En blijven lachen en vragen of alles naar wens was. Super! Voor de gein, of misschien voor menis, gaan we eens bekijken of we hier voor een zacht prijsje naar toe kunnen vliegen. Dit restaurant is het waard!

Tot morgen.

Ineke

Prachtig he de omgeving van york en natuurlijk york zelf . Gaan jullie nog naar het Lakedistrict ? Dat is zeker de moeite waard . Groetjes , we genieten van jullie verslagen .????????

atske@skynet.be

Het is lang geleden dat wij eens in York waren, is er ook niet een museum met het oude York? Straatjes met winkeltjes?
Leuk dat jullie er zo genieten en het weer goed is.

Peter & Erika

Fantastisch weer jullie verhalen en over dat dansen hebben wij het nog even gehad.....maar jullie zelfs vanochtend nog (ha....ha). Wat genieten jullie weer van het eten en de omgeving. Wij zullen vanavond een wijntje op jullie drinken in Tordesillas. Liefs x Niet teveel shoppen want zoveel ruimte heb je niet...

ad en jenny

Wat een avonturiers zijn jullie toch. Genieten maar !!

Keesenmia@gmail.com

Geweldig

Lineke

Klinkt als een aanbeveling voor GB! Toch maar eens gaan, dus!