Dekkers.reismee.nl

Braithwaite

Lang wakker gelegen vannacht, kreeg de schaapjes maar niet geteld ( ha....ha)!

Klokslag acht, zoals nadrukkelijk verzocht, treden wij aan voor het ontbijt. Werkelijk fantastisch en wat een verschil in bediening met gisterenavond. Een keurige Waitress met een mooie schort voor, kwam uitleg doen over de sapjes, de jammetjes, de yoghurtjes en het verse fruit, weer boordevol frambozen. Dan kan het bij al niet meer stuk. Verder konden we deze keer ook versgebakken croissants bestellen. 'Graag, met een gekookt eitje erbij'. Ik moest hardop lachen toen ze mijn portie voor me zette. Hans had niet meteen door dat het eier-warmertje en dopje ook weer schaapjes waren (zie foto). Hij zat erschaapachtignaar te kijken.

Dat schapen niet alleen blaten
maar ook weleens iets laten
hadden we snel in de gaten
Wij moesten goed uitkijken
om die derrie te ontwijken
Een wandeling van een kwartiertje, maar wel stijl omhoog, naar 'the land of the far horizons'. Wat een Romeins karwei moet dat geweest zijn. De muur van Hadrianus is niet alleen lang maar ook nog eens breed. VanuitHousesteads Roman Fort hebben we panoramische uitzichten, om stil van te worden. In het museum zien we een film van het fort zoals het er uitgezien moet hebben.
We volgen de muur van Hadrianus nog een tijdje, een herinnering aan 400 jaar Romeinse bezetting.
Dat hun leven niet alleen uit grazen bestaat, zagen we al vlug,
aan die rode of blauwe verf op hun rug
Fijn om te weten
dat zij het grazenaf en toe, voor even mogen vergeten.
Het is kouder dan gisteren. Toch rijden we 'open'. Goed te doen met een trui aan.
De Cheviot Hills hebben we gisteren al voor een deel gereden. Ruig en dun bevolkt! Behalve....door de schapen.
Bij ons zijn de taken goed verdeeld. Hans bemoeit zich met routes. In hoofdlijnen thuis al uitgezet maar ter plekke kan hij hem bijstellen. Ik schrijf het verslag en Hans zoekt de hotelletjes uit. Wij zijn het snel met elkaar eens. We houden allebei van eten en sfeer. Ook van de eigen-aardigheden van het land waar we zijn. Storen ons dus niet echt aan een buitje. Vandaag is het na 14.00 uur gaan regenen. Dak er op en inGretna Hall Hotelkoffie gedronken.
In vroegere tijden, als vader het niet eens was met de keuze van je geliefde, kon je ervoor kiezen om samen weg te lopen om in Gretna-Green, door de plaatselijke smid, volgens de Schotse wet getrouwd te worden met een klap van zijn hamer op het aambeeld, symbool voor het smeden van een huwelijksband.
Woedende vaders en Interpol hadden het nakijken zodra het stel de Schotse grens over was. Mocht bekend zijn dat een vader het stel op de hielen zat en naderde, dan zei de ambtenaar 'vlug, samen in bed', dat pal naast het aambeeld stond. Zo vond de vader hen dan en ging hij ervan uit dat het 'kwaad' al geschied was en het geen zin meer had om het huwelijk tegen te houden. Wij kennen een stel uit onze vriendenkring van destijds die hier getrouwd zijn. Apart om nu hier te staan. Het waren nog kinderen maar zo verliefd! Zover wij weten nog steeds samen.
Natuurlijk maken we een foto van ons aan het aambeeld. Het moest wel vlug gebeuren want er stond een bruidspaar klaar. Tegenwoordig is Gretna Green de meest geliefde lokatie om te trouwen in Schotland. Zo'n 5000 huwelijken per jaar.
Buiten stond een vers bruidspaar nog foto's te maken en de volgende was al binnen. Wij passeerden een ouder paar. Hij helemaal in Schotse kleding en zijn a.s. als prachtige bruid met kanten korte jurk en schoenen precies in de kleur. We hoorden een kreet en keken om. Om het hoekje stonden de kinderen, een oude moeder... en een kleinzoon, ook helemaal in Schotse kledij. De bruid moest huilen en ze vielen elkaar allemaal in de armen. Het was een complete verrassing, dat was duidelijk. Enne.... geen vader op de hielen.
Wel een doedelzakspeler om de feestvreugde te verhogen.
Trouwen in Gretna-Green is inmiddels een massa-industrie geworden (met 1 huwelijk per kwartier).
Wat een gezellig onderkomen weer Hans.

The Coledale Inn, in Braithwaite.

We hebben een elegante kamer op de begane grond met de auto voor de deur.
We duiken de Pub in en bestellen bier met Chili Concarne. Heerlijk!
Enne.... lieve Lezertjes, voor jullie beeldvorming, hier zit ik te schrijven. Vanavond geen schaapjes meer tellen. Ik ben klaar voor vandaag.
Fijne vakantie alvast Lineke en Marijke. Jullie vinden de zon zeker in Frankrijk! Geniet! X
Tot morgen allemaal, leuk dat jullie reageren.

Amy

Wat fijn dat jullie zo genieten! Xxx

Els

Jij gaat ook aftellen kind.

Atske@skynet.be

Uit een nat en koud Kalmthout, geniet ik heerlijk mee!!
Hier in huis hangt de lucht van pruimen jam, de boom was genereus dit jaar!!
Fijne dag voor jullie.

Ad en jenny

Je voelt je vast een beetje in Nederland wat het weer betreft. Vanuit een herfstachtig Limburg Veel plezier

Een zalige troost!
Pruimenbomen Atske, gooi je die in de verkoop?
Jammer Jenny en Ad, ik hoop dt het snel opklaart. Lekker lezen dan maar. X

Pruimenjam Natuurlijk haha

Gijs en il

Wat een prachtig verhaal om te lezen, vooral over Gretna Green. Keer wat anders dan een "hemelbed". Hier druilerig weer maar wij houden de moed erin en kijken uit naar 3 september. Nog veel plezier. Xxx