Dekkers.reismee.nl

Schakespeare

Haha...hier gaat het er weer anders aan toe. Kipper als ontbijt. Ik moest het even opzoeken. Het is een warm gerookte (gestoomde) haring. (Op de foto zie je hem zwemmen in de boter)

Hij smaakte heerlijk. Tja, s' lands wijs, s' lands eer.
Zoals gezegd krijgen we een andere kamer. Even spullen overzetten en tevreden knikken naar het 'aardige' meisje dat ons meehielp.
'Were are you from, en wat are you plans to day?
Wij gaan naar de plaats waarWilliam Shakespeare werd geboren in Stratford-upon-Avon', vertelde we tegen de 'aardige' man die ook zat te ontbijten. 'Mooi, zei hij, maar reken maar dat het druk zal zijn, het is dit jaar 400 jaar geleden dat Shakespeare is overleden en daarom zijn er veel extra exposities'.
Wij houden wel van een beetje drukte en zijn nu helemáál niet meer te houden. Kan niet genoeg aandacht zijn voor,misschien wel de mooiste toneelschrijver en dichter ooit, in het Engels.'
'We moeten wel de goede volgorde aanhouden' zegt Hans. 'En wat is de goede volgorde?', vraag ik dan. 'We gaan eerst roeien'. Ik sputter zoals gewoonlijk tegen maar dat scoort geen effect. 'Oké dan, als jij zo graag wil roeien dan zul je ook roeien'. Ik nam plaats aan de touwen waarmee je kon sturen, ging me nog goed af ook.
Na een half uurtje stond het zweet op zijn rug. 'Kom, we hebben nog meer te doen vandaag'.
Maar je had weer gelijk Hans, het was heerlijk op het water.
In het Theater wordt aan kinderen geleerd hoe je iemand dood moet steken. De fijne kneepjes werden uitgelegd door een heel bedreven docent en een grimeur.
Hoe zit zo'n scène nu in elkaar? Eerst binden ze een zakje bloed op je borst, daar draperen ze een laken over. Vervolgens krijgen de kinderen een mes, waarvan de punt in het heft verdwijnt als je steekt. De juf doet er ook nog een ampulletje bloed in als je aan de beurt bent.
Lokatie bepalen, op het hart mikken, afrennen op je slachtoffer, en het mes in het lichaam steken. Niet te zacht anders komt er niet genoeg bloed uit. En waarom zou je je ook inhouden, je hebt toch een plastic schort voor. 'Komop jongens, doorsteken en hard en precies in het hart!' zweepte de juf hen op. De ouders maakten foto's en glommen van trots als hún kind goed gestoken had. Applaus!
Het meisje dat dood moest neervallen was een watje, ze zat er niet goed in. Aan het bloedbad te zien, had ze moord en brand moeten gillen.
Beetje zonde!, het had zoveel mooier kunnen zijn, ha..ha!
Leerzame middag en leuk om te kijken maar........'doe dit niet thuis, kleine moordenaars!'
Kleding bekeken die gedragen is in de stukken van Schakespeare. Van een bovenstuk waren wij helemaal weg. Het was van allemaal dunne leren handschoenen gemaakt. Echt kunstzinnig en beeldig! De vader van Schakespeare was handschoenmaker, ook toevallig?
Naar het huis van Shakespeare en wachten tot 'Japan' klaar was met foto's maken. Het was inderdaad een drukte hier. Biertje dan maar en klein hapje voor lunch? Zolang we hier zijn pakken we, als het kan een Pub, zo'n lekker sfeertje.
Verder op pad..
Hans voelt zich een echte road-scout. 'Ik reis het liefst met de auto, dat geeft me maximale vrijheid. Ik kan stoppen waar ik wil en op de rem trappen als ik dorst heb'.
Hij heeft al een flinke reputatie als het om het uitzetten van mooie routes gaat. Ik pluk daar nu de vruchten van.
Prachtige weggetjes krijg ik voorgeschoteld. Geen enkel district is met elkaar te vergelijken. De pittoreske huizen, kerken en pubs van Cotswoldsteen en hout vormen een idyllisch en sereen decor voor een ontdekkingstocht. Het sappige groen van Wales wordt ingewisseld voor tarwevelden en ander gewas, vooral veel geel.
Broadway! Weet je nog Atske. We zijn thee gaan drinken op hetzelfde terras, waar we twee jaar geleden met jullie gegeten hebben. Grappig dat dezelfde dame ons weer kwam bedienen.
Mooi dorp met leuke tearooms waar typische Engelse Ladies achter de sandwiches en zoetigheden zitten. Ik herken de originele kledingstijl van de oudere dames al. Een dunne lange rok, bloesje, jasje zonder mouwen erover, allemaal ton sur ton, baret of hoedje op. Of...pastelkleurig bloesje, hoog gesloten en sportieve broek tot onder de oksels, met dun ceintuurtje erin (anders zakt hij af). Platte schoenen. Een pony en stijl afgeknipt haar dat een beetje springt.
Bleek en beetje zorgelijk kijkend.
Hans hakt de knoop door en koopt zijn Engels gilletje.
Het is lekker weer, wat went dat snel.
Bourton on the wather
Staat bekend als het Venetië van de Cotswolds vanwege de Windrushrivier die door het dorp loopt en door bruggen overspannen wordt.
De verrassing is er af als je ergens voor de tweede keer komt. Toch was het nu anders. Vanwegede warmte zaten veel gezinnen te picknicken aan het water. De eenden kregen van alles toegeworpen, tot aan hele stokbroden toe. De kinderen konden in het water lopen, hooguit 50 cm diep.
In mooie kookwinkel, waar zulke leuke schorten hingen, nog een souvenir gekocht.
De blauwe stoeltjes lonkte al. Het enige zonnige plekje op het pleintje voor ons hotel. Kom, dat pakken we nog even mee, schrijven komt wel.
Vanuit deze kamer uitzicht op een gotisch raam met kleurloos glas in lood. Alle tijd om het nu eens van dichtbij goed te bekijken.
Diner was weer heerlijk en zo apart. Na eenden paté met toast voor mij een lauwwarme salade met biet, snijbiet en peacan noten. Hans ging voor Pie. Toetje van bosbessen met citroen.
Hans gaat de overtocht boeken.

Lineke

Weer een mooi verslag...Nog even, en dan zit deze prachtige reis erop dus....
Nu een hele tijd gaan nagenieten, werk wacht niet meer..
Is ook lekker hoor, even wennen!
Geniet nog maar even, ik geniet al van mijn voorpret!

Gijs en il

Leest weer heerlijk weg dit leuke verhaal. Een hele goede terugreis en tot 3 september. Xx

Peter & Erika

"Japan".....ook die zien wij overal, indrrdaad even wachten en dan is die bus weer vertrokken. Jammer voor ons dat jullie reis er weer op zit...gelukkig heb ik nog boeken en tijdschriften...maar toch, altijd genieten. Wij in Granada en vrijdag kaarten voor het Alhambra. Als wij ons "dagelijks" biertje nemen zullen we aan jullie denken. Xx