Dekkers.reismee.nl

rondje Texel

26-10-2016

Lekker uitgeslapen, heerlijk bedje. We vermoeden dat het dek van schapenwol is.

Toch nog druk bij het ontbijt, allemaal dezelfde gedachte waarschijnlijk, "koud buiten".

Om 10.00 uur zaten we op de fiets. Meteen het eerste hoekje om en midden in het bos. De zon wil wel maar komt er toch niet door waardoor het beetje nevelig blijft. We zijn blij met onze handschoenen en sjaals.

Door het natuurreservaat Korverskooi, over de Zanddijk richting de vuurtoren.

Wat is dit een mooi heuvelachtig fietspad. We kwamen weinig andere fietsers tegen. Wel wat wandelaars die met grote camera's op hun buik zich in allerlei standjes bogen om mooie plaatjes te schieten. Dat gaat hen zeker lukken. Ze mogen hier ook struinen door de duinen.

Met geweld mijn remmen uit moeten testen toen er plotseling een hond voor mijn wielen schoot. Zijn vrouwtje liet hem uit aan een lijn van ongeveer een halve kilometer. Jeetje, moeite om zelf ook niet te vallen.

Bij Faro 2 koffie gedronken. Het uitzicht op het brede strand en de zee werd belemmerd omdat de terrasramen zo nat waren. Honden waren hier welkom.

Kort wandelingetje en daar sta je dan.... bij de vuurtoren van Texel die we zo goed kennen van alle foto's over het eiland. Mooi om zo over het strand en de zee te kijken. Als alle honden die daar lopen hun baasjes straks meenemen naar Faro 2, zullen die ramen nooit opdrogen. Maar wat genieten ze!

Wij hebben vanaf nu wind op kop. Over de dijk en door de polder. "Dit stuk zou je beter met de auto kunnen doen" aldus het meisje van Paal 19 die ons wat goede tips gaf. We geven haar gelijk, al is het absoluut niet afzien met onze e-Bikes. We genieten van het buiten zijn en het bewegen. In 't Cafeetje in Oosterend konden we een broodje croquet niet weerstaan, trappen we er wel weer af, lekker met een grote verse jus.

Wat een schitterend dorpje is dit. Leuke huisjes en Gallery-tjes. Aan de grote tafel in 't Cafeetje schoof telkens een vrouw bij aan. Ze werd hartelijk welkom geheten door degene die er al zaten. Dan ging de tas open en kwam er een breiwerk te voorschijn. Iedereen toonde even belangstelling en ja hoor...praten en breien gaat heel goed samen. Dit clubje past helemaal in deze entourage.

Op naar Den Burg. Hier kun je heerlijk winkelen. Alles is er! Ook de grote ketens. Het restaurant van de Hema in een mooi oud pand. De kerstverlichting hangt al en sommige branden ook. Dit is bij uitstek een Kerststadje, ik zie het zo voor me.

Heerlijk gezeten onder de warme lampen bij De Steenen Plaats.

Er liep een opvallend meisje voorbij met een apart leuk kort grijs kapsel. "Zo wil ik het ook wel" ik ben achter haar aangelopen om te vragen waar ze geknipt was. "Daar net voorbij de steiger aan de rechtse kant, mijn naam is Stephanie, dan weten ze het wel". Aardig meisje, beetje gevleid liep ze met opgeheven kort kopje verder.

De kapper wist het inderdaad meteen maar had geen tijd vandaag. Het was ook wel een erg impulsieve actie.

Op de terugweg langs het chalet van MG vrienden. Jammer dat ze er niet waren want wat een mooi stekkie hebben ze daar. Op loopafstand van De Koog, maar toch heerlijk rustig. En..... het allerbelangrijkste, dicht bij hun kinderen en kleinkinderen. Dat is Super voor Opa's en Oma's.

Texels biertje gedronken in 'onze' straat. I like it!

Tai Mahal, een Indiaas restaurant dat we thuis al op het oog hadden was een schot in de roos. Heerlijk opgebouwde gerechten van zoet naar HOT. Super lekker dessert van rijst met noten en rozijnen. Hmmmm...

Atske@skynet.be

Het klinkt allemaal vertrouwd de plaatsen die jullie bezochten.

Ineke

Wat een leuk verslag van het ons zo bekende Texel .
Groetjes van uit Portugal ????