Dekkers.reismee.nl

Alicante

Alicante (Alle Kanten = ezelsbruggetje voor Faye)

‘Quo I Plaza Del Ayuntamiento Apartament’ ligt aan het belangrijkste plein van Alicante en heeft een zeer statige uitstraling. Wij kijken uit op het barokke stadhuis.
De locatie, midden in het oude stadsdeel met smalle straatjes is TOP!

Ontbijten buiten de deur. Weer van die overheerlijke tostades, vers sap en cappuccino. Daarna nog een sinaasappeltaartje, gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar was.
Het idee dat ik morgen weer op mijn werk zit maakt het besluit nog makkelijker. Hoe was het ook weer "pluk de dag". Toch?
Het taartje was de zonde waard.

De schaatsbaan gaat om 11.00 uur open. Nog wat tijd om te shoppen dus. Speciaal voor bruidskleding is er zowat een hele straat ingericht.
Laat ons dáár nou, jammer genoeg, net niet om verlegen zitten.

Een hoekje om en jawel hoor, we kwamen in de paddestoelenstraat. Ik geloof dat Faye ze allemaal uitgeprobeerd heeft. Slim gedaan Spanjaarden, al die winkeltjes met kinderkleerdjes in deze straat.
Het is duidelijk dat kinderen hier heilig zijn. Dat is ook te merken bij de grote skibaan waar je met een dikke band af kunt roetsjen. Het kan Faye niet hard genoeg gaan. Tante Amy tracteerde Faye op 6 ritjes. De jongens waren allemaal even aardig en behulpzaam.

Volgens afspraak nog een uurtje schaatsen. Voor haar leeftijd deed ze het goed. Ze was de kleinste op de baan maar niet de minste.
Wat een bewegingsvrijheid heb je bij deze temperatuur. Een trui met een legging, dat is de standaard schaatsuitrusting voor de kinderen, handschoenen en sjaal zijn niet nodig. Ze houden het uren vol onder toezicht van hun ouders die lekker op terras zitten te kijken.

Wat fijn dat we de hele dag mogen blijven in ons appartement. Dat is een cadeautje, wij hebben de mazzel dat er geen volgende huurders komen vandaag.

Bovenop de 166m hoge heuvel Monte Benacantil staat het Kasteel van Santa Barbara. Vanuit onze woonkamer kunnen we het bijna aanraken.
De gemakkelijkste route is om de lift te nemen die midden in de heuvel aangelegd is. Je bereikt de lift via de 205 meter lange wandeltunnel waarvan de ingang zich aan Calle Jovellanos bevindt.

Daar boven op de top hadden we een magnifiek uitzicht over heel de stad. Onze klauteraar kon haar hartje ophalen. Wij hadden onze zes ogen nodig om haar goed in de smiezen te houden. Geen enkele ouder was zo panisch al wij. Maarja wij hebben dit kind geleend hé?
Delen van het kasteel zijn af en toe als gevangenis gebruikt en die zware deuren met grote sloten maakte diepe indruk.
We verlieten het kasteel al wandelend via de vestingsmuur en hielden constant dat fenomenale uitzicht op de traditionele gekleurde huizen met hun knusse dakterrassen, de zee en de kapitale jachten en kwamen zo in de wijk El Barrio ‘Santa Cruz’, de authentieke volkswijk van de stad met vriendelijke bewoners. Hier zie je het echte Spaanse leven.
Opvallend koeler dan boven overigens.

Terug in het oude centrum vonden we een gezellig terras. Voor ons was het abracadabra die Spaanse kaart, liever in het Engels dan maar. In no time stond de tafel vol met tapa's, voor elk wat wils.
Mooie glazen wijn.

We beseffen dat het leven in Spanje zeker 30% goedkoper is. Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar van mensen die hier wonen, permanent of tijdelijk. Benzine scheelt maar liefst 40 cent per liter.

Uitblazen en nog een laatste blik op de ijsbaan. Spullen inpakken en toen de verhuurster kwam, de sleutel overdragen en de terugtocht aanvangen.

Op het vliegveld mocht Faye een waaier uitzoeken van Tante Amy. Van ons mocht ze een balpen en notitieboekje kopen omdat ze het zo goed gedaan had.
Wij kochten een Spaanse pop voor haar zus. “Dat is niet eerlijk zei Faye, we moeten nog iets kopen voor Esmay, anders heb ik meer”. Wij vonden het wel goed zo. Toen ging dat lieverdje twee cadeautjes terug leggen. “anders is het niet eerlijk voor mijn zusje”. benadrukte ze nog eens.

Om met de woorden van tante Mia te spreken. “Wees er maar zuinig op”. Lieve Mia, dat DOEN we !!!!!

Allemaal enorm bedankt, vooral de crew met het gemeenschappelijke doel : van elkaar genieten! Ik heb een onvergetelijke tijd gehad.

Kees en mia

Alles wat jullie vertellen het plein ,el ayuntamiento, de lift het kasteel we kennen het allemaal .De terrasjes el het eten op de gok.Blij dat jullie dat ook zo leuk vinden .
En dan faye wat een genot dan genieten jullie toch dubbel.

Ro & Mo

Door je verhalen staat dit plaatsje ook op ons verlanglijstje...Wie weet...ooit?
En wat een geweldig verjaardagskado: Jullie grote meid en jullie kleine meid mee op zwier!
Plus wat zonnestraaltjes en je glaasje wijn.
Meer moet een mens niet hebben.
Wat een genot!
Wat een plezier!
PS: Faye zal ook wel willen leren skiën!!!
Wie weet ;-)

Els

Daar moet je voor in Oostenrijk zijn, toch???

Els

Driedubbel Mia.