Dekkers.reismee.nl

Van Porto naar Sintra

Woensdag 1 maart 2017

Vanmorgen nog even kunnen showen met mijn nieuwe paraplu. Het giet als we ons hotel uitstappen.

Goodbye Porto.

Het water gutst van de berg af waar wij op naar boven lopen met onze trolleys en geeft een tegenstrijdig gevoel. Naar beneden surfen zou leuker zijn. Deze gedachte schiet even door mijn hoofd maar al gauw zie ik er van af. Ik zou helemaal in de kreukels onderaan aankomen. Laat maar gaan...

We hadden ook een Tuktuk kunnen nemen. Die roetsjen hier van boven naar beneden. Wel met elektromotor, maar o zo leuk in het straatbeeld. Vooral als ze er dan uitzien alsof ze bezet zijn met Portugese tegels.

Halverwege ontbijt met koffie, verse jus en heerlijke panini.

Met de Metro naar Campagnã. Daar treinkaartjes gekocht voor Sintra. Een drie uur durende treinreis met overstap in Lissabon. We reizen eerste klas en laten ons wegzakken in de pluche. WIFI aan boord. Geplisseerde appelgroene gordijnen die vanzelf beetje halfdicht zijn, gedempte verlichting zodat er een sluimerend sfeertje ontstaat. Koffie corner met leuke witte ronde bankjes in de naaste coupe. Relaxed reizen zo. Of mijn nieren straks nog op dezelfde plek zitten is de vraag.

Mijn buurvrouwtje kan praten en rondbreien - met vier pennen - tegelijk. Zo te zien ook ook nog met een kabel erin. Ze is een levende reclame voor mooi handwerk. Met haar Ajour truitje dwingt ze bij mij respect af. Iemand met kwaliteiten en véél vrije tijd.

Het is droog.

Het binnenland trekt aan ons voorbij. Blokjes dor uitziend land maar ook sinaasappelbomen en witte en gele huizen.

In Lissabon aangekomen vliegen we uit de trein. We sjezen naar beneden, wel 3 roltrappen af, naar het Metrostation om daar de metro naar Sintra te nemen. We kunnen het niet een twee drie vinden dus toch maar even vragen. "U moet op de derde verdieping zijn meneer". Daar komen we dus net vandaan. Hup, roltrappen weer op en tot de conclusie komen dat deze trein er al stond toen wij uitstapten. We hadden zo over kunnen lopen.

Béétje beweging kan geen kwaad na zo'n rustig dagje.

Het station van Lissabon is mega. Veel verdiepingen en kerstmarkt stalletjes waar van alles te koop is. Ook een boeken en platen afdeling zag ik in de gauwigheid.

Het 17de stationnetje en tevens eindstation was Sintra. Een stationnetje uit een film.

Ons hotel lag een straatje er vlak achter. Ik laat me graag verrassen door Hans, maar dit huis sloeg alles. Chalet Saudade is groen van buiten met een enorme boom in de voortuin.

Zodra we op de bel van de poort drukte ging ook de voordeur ook open en stond daar het vriendelijke meisje dat ons welkom heette. Ze zag wel dat dit huis met de mooie serre ons beviel en gaf een rondleiding door de vertrekken die allemaal, tot in detail, ingericht zijn in art deco stijl. Alles klopt, tot aan het lampje in de badkamer. Schitterend vinden wij het. De plafonds, trappen, deuren en ramen, allemaal in stijl. Zo bijzonder. Zij genoot er van dat wij het zo mooi vonden. Een lekker glaasje port stond klaar en op de kamer was koffie en thee.

Sintra heeft nu al mijn hart gestolen. Zo wondermooi. En op 30 km van Lissabon dus ideaal als dagtrip te doen.

Het centrum is klein maar gezellig met de kleine straatje, winkeltjes en restaurantjes. We slenteren wat rond van beneden naar boven. Opeens klonk er mooie muziek vanuit een curiosa winkeltje. Fado van Ana Moura, we zijn in de tuin gaan zitten luisteren, met weids uitzicht over Sintra. Met wat hapjes en een drankje was het genieten, met onder ons het witte paleis met de trechtervormige torens en verderop de zee.

Buiten gezeten tot het te koud werd en op het gemakje terug langs de winkeltjes. Op elke hoek staan mensen Ginja te drinken. Dit is een likeur die je geschonken krijgt in een chocolade cupje. Je drinkt eerst de Ginja op en vervolgens eet je het cupje. Het smaakt naar een kersenbonbon maar dan nog veel lekkerder! Je betaald voor een klein cupje 1 euro.

Etenstijd: vandaag Sopa de bacalhau com Frutos do mar.

Dat gaan we thuis ook uitproberen. Een stevig brood uithollen en vullen met hete vissoep. Ziet er mooi uit en smaakt verrukkelijk.

De dag zit er op.

Morgen naar een echt sprookjespaleis, dat moet apart en fantasierijk zijn.

Dank jullie wel voor de gezellige reacties.

Renee

Hoi Els,

Klinkt weer ontzettend leuk. Maak je ook foto's van alles. Want dat lijkt me een mooi hotel.
Hopelijk klaart het weer de komende dagen op. Zou wel fijn zijn.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes

Fam. (N)everhome

Zoals jij schrijft Els, zie het zo voor mij, prachtig!! Hoop voor jullie dat het weer wat beter wordt. En zo'n cupje Ginja, mmmmmmm......... dat gaat er hier ook wel in. Dikke xxxx ons 2

Atske

Gezellig zo 'n cupje ginja.
Wat is reizen toch leuk en lekker .
Mooie kamer in zoals je het zo goed beschrijft, in een mooie villa.
Kijk weer uit naar je volgende belevenissen!!!
Xx ga lekker verder met genieten

Lineke

Het is weer als vanouds! Lekker meeleven met jullie verhalen!
Voor mij zit het er bijna op, morgenavond weer naar huis, daar lekker weer verder genieten!
Jullie nog veel plezier, mindfull genieten!

Amy

Wat Leuk om te lezen dat jullie zo genieten samen! Maak er nog een paar mooie dagen en verhalen van. Liefs Amy,

RoMo

Echt balen van het weer!
Gelukkig zitten jullie niet in een hoekje te kniezen maar genieten van al het pracht en praal en de simpele dingen die het em doen!
Een tipje voor de trouwe fanclub: Googel es op Afbeeldingen van de plekjes en bezienswaardigheden van Els & Hans. Dan leef je nog meer met hun mee ;)