Dekkers.reismee.nl

Lissabon en Fado

Zaterdag 4 maart 2017

Brak van gisteravond, het is behoorlijk uit de hand gelopen bij Restaurante Porta de Alfalma. Die Tininha is zo'n ongelooflijk prettig gestoord mens.

Deze avond zal ons altijd bijblijven, voor geen goud willen missen. Wat een spontaan gebeuren. Wij zijn geen Fado kenners, verre van.... maar als er met zoveel overgave gezongen wordt en iedereen erbij betrokken wordt is het feest. Wel iets teveel gedronken, de grote glazen waren tot de rand toe gevuld, daar verkijk je je dan op. Maar wat hebben we een plezier gehad. .

Aan ontbijten moet ik even niet denken. Verse jus en kopje thee om maar eens rustig te beginnen.

Gaat die zon ook nog schijnen!

We gaan lopend naar de grote vlooienmarkt achter het Pantheon. Daar kun je alles vinden voor een complete inrichting, het moet alleen wel je smaak zijn. Wij kunnen, godzijdank, niks meenemen met Rayanair.

Heerlijk de tijd genomen. We hebben geen echte plannen meer op deze laatste dag. We zijn tenslotte gekomen voor de Fado.

Voor vanavond had Hans via internet een Fado restaurant, Esquina de Alfalma, geboekt maar geen reactie terug gekregen. Dan maar even langslopen om te reserveren anders kom je er niet binnen. Toen de ober de agenda opensloeg op 4 maart stond daar gewoon DEKKERS in. Grappig! Was het toch gelukt.

We liepen verder van het ene wijkje in het andere. Wat ziet een stad er anders uit als met een zonnetje erbij. Het is weekend dus ook drukker op de pleinen. In de Indische wijk rook het gevaarlijk lekker. Uit alle spleten en gaten kwam die heerlijke etenslucht. Maar ik durfde nog niet.

Eerst maar een banaan gekocht en opgegeten. Dat ging goed. Dan lukt koffie ook wel.

Een bakkertje was gauw gevonden. "Want Ineke, wij lusten ook wel iedere dag zo'n lekker taartje". Lachen.... toen de ober vroeg of ik er echt maar één wilde hebben. "Hoezo"?

Omdat verder iedereen er twee tegelijk neemt. Ik wil geen wetten doorbreken dus nog maar eentje bijbesteld. Het was een typische tearoom. Je kon er ook gewoon eten.

Achter ons zat een mevrouw vis te eten, dat was minder, kon zo niet optimaal genieten van mijn taartjes.

Even staan kijken bij het wegslepen van een auto die in de weg stond voor de tram. Het duurde een tijd en er ontstond een file van oude trammetjes. Bij de halte stonden ongeduldige mensen te wachten. Fotografen pakten hun kans en zoemden in met hun 'grote' camera's. Alleen tuktuks konden er langs. Wat rijden die hier veel rond.

Zo kwamen we op het idee.

We waren niet heel erg fit vandaag en zagen op tegen het klimmen, daarom stapten we ook af op zo'n Tuktuk rijder. We zochten wel een cabrio uit (vanwege het heerlijke weer). Een witte met een Italiaans vlaggetje (betekend, deze driver spreekt ook Italiaans).

Maar omdat er even geen Italianen zijn pakt hij wat hij pakken kan, in dit geval Hollanders.

Voor €50,00 rijdt hij je anderhalf uur rond. Je mag een bestaande route uitkiezen zodat je langs alle highlights komt, of je kiest zelf een route. Wij vertelde hem waar we al geweest waren met de tram en te voet en lieten het verder aan hem over. "Ik hou wél van kleine straatjes".

Dat hebben we geweten. We werden op onze wenken bediend. Haha, echt verwennerij om in zo'n Mini karretje naar boven te klimmen en meteen erna weer de diepte in te duiken, typisch voor Lissabon. Fantastische ervaring!!

Wij zouden dit als beste reistip mee willen geven.

Het is aan te raden al op je eerste dag in Lissabon zo'n tour te maken.

De driver/gids, laten we hem Thomas noemen, laat je de leukste plekjes zien. Hij stopt, en neemt je mee naar mooie uitzichtpunten. Weet veel over de geschiedenis van Lissabon te vertellen. Ook dat de Moslims hier buitengegooid zijn. We lieten die uitspraak voor wat het was, maar inderdaad viel het ons nu op dat we geen hoofddoekjes gezien hebben.

Hij laat je de mooiste winkelstraat, de beste restaurants en het gaafste café zien, ook van binnen.

Hij vroeg of ik de speciale gebakjes al geproefd had. "Ja" zei ik. "Is er veel verschil tussen de ene en de andere bakker". vroeg ik nog. Hij zei van wel.

De verhalen gingen door, over de feesten van de Heilige Antonius van Padua in Juni. Over de drukte aan de kust waar, over een paar weken, dagelijks wel drie cruise schepen aanleggen.

Op een groot plein namen we een fotomomentje. "5 minuutjes" zei Thomas "ik ben zo terug".

We waren helemaal verbaasd toen hij even later met een papieren tasje terug kwam lopen van Manteigaria en het, met een big smile, aan mij gaf. Twee van de allerlekkerste Pastéis de Nata uit de stad, ze waren nog warm. Het ontroerde me. Wat een ontzettend lief gebaar. "Zo maak je vrienden Thomas!"

We werden, op ons verzoek, afgezet op een terras aan het water waar mensen heerlijk in het zonnetje lagen te chillen en waar we een mooi uitzicht hadden op de gekleurde huizen aan de Taag.

Thomas wees ons op een mooie wandeling terug naar ons appartement.

Weer alle vertrouwen in de toekomst. Haha.... zolang er nog zulke aardige jonge mannen rondlopen? Thomas bedankt!

Nog even genieten van het zonnetje voordat we gaan eten.

Goed dat we geboekt hadden, alle tafeltjes waren bezet, op een na.

De zéééér dunne ober kon maar net tussen de tafeltjes doorlopen. Onmiddellijk begonnen de gitaren te spelen. De eerste zangeres, met flinke boezem, zong prachtig. Maar het werd nog mooier toen Oma haar geluid lied horen. Ze had een bril met jampotglazen op en moest op de tast haar weg vinden. Onder het zingen liepen de tranen over haar wangen. De Portugese gasten leden met haar mee. Wij begrepen dat het om afscheid nemen ging, om heimwee....

Dit was onze derde Fado avond. En weer zó anders.

We genieten met volle teugen van deze doorleefde volksmuziek.

Toen het laatste lege tafeltje bezet werd ontstond er een zenuwachtig sfeertje onder de zangers. De eigenaar pakte de microfoon en heette de, famous, persons welkom. Ze waren duidelijk vereerd met hun komst.

Vanaf dat moment kregen we pas écht gepassioneerde fado te horen. Ze wilden koste wat kost indruk maken op de celebrities. De dramatische uithalen gingen door merg en been.

Als laatste weer een gezongen verhaal tussen twee zangeressen en twee zangers. Zou zomaar één familie kunnen zijn. Het was duidelijk improvisatie, er werd flink gelachen, vooral door de celebrities, en hard en lang geklapt. Terecht!!!!!!

Zeker weten dat het daar nog een big party geworden is! Maar dan .... zonder pottekijkers.

Wij stapten de deur uit.

Het regent maar dat maakt niet uit, we hebben Portugal gezien en TOP Fado gehoord. We zijn voldaan.

Morgen vroeg op en naar huis.

Zondag 5 maart 2017

Fit als een hoentje opgestaan.

We pakken ons boeltje bij elkaar en trekken de deur van ons perfect gelegen appartement achter ons dicht.

Metrostation aan de overkant.

Het regent.

Dag Lissabon!

Vanmiddag weer thuis, ook iets om naar uit te kijken.

Dan kan het nagenieten beginnen.

Misses Positivo, gaat haar roze zomerjas nog maar even in de kast terughangen.

Dank jullie wel trouwe meelezers. Voor de lieve reacties en goede tips.

Hoop dat jullie ook meegenoten hebben van Porto, Sintra en Lissabon.

X

Atske

Dank jullie wel voor het laten meegenieten van jullie tijd in Portugal.
Nu weer in de Nederlandse regen thuiskomen.
Heerlijk nagenieten . Hg van ons

Renee

Het was of ik erbij was. Leuk geschreven.
En welkom terug.
Groetjes

Els

Fantastische verhalen! Zo knap dat jullie ook met slecht weer de moed niet laten zakken. Gelukkig eten jullie graag lekker, dat helpt ha, ha.
Wat moet dat een leuke sfeer zijn in die fado restaurants, we konden er dank zij jullie verhalen, leuk van mee genieten. Bedankt!
En sterkte thuis om weer in het gewone ritme te komen.....

Barbara Touw

Els, Hans, het was heerlijk met jullie op vakantie in Portugal te zijn! Sommige dingen jenden we al, sommige helemaal nieuw, dus inspiratie.
De twee keer dat wij in Portugal waten regende het ook, dus niets nieuws onder de zon (!).
We wilden jullie een goede thuiswedstrijd wensen, maar die wens is inmiddels vervuld begrepen wij. Tot ziens.

Ineke

Welkom thuis , en nu op naar de Ardenne maar dan zijn wij er ook bij .
Groetjes

Marianne

Na een zeer drukke en hectische week heb ik zojuist met een glaasje wijn (geen port!) jullie reis mee zitten beleven.
Nee niet meegezongen. Ik ben een grote liefhebber van de Fadomuziek, maar het is een bijzondere gave, als je de Fado zo mooi kunt zingen en de emoties kunt overbrengen.
Wij waren ook ooit in Lissabon en hebben er mooie herinneringen aan. Vooral aan de restaurantjes met Fado kunstenaars.
Zo mooi Els, hoe je alles beschrijft. We reizen gewoon met jullie mee.
Ik heb het al vaker gezegd. Er is een schrijfster aan je verloren gegaan.
Jij kunt als geen ander reisverhalen schrijven.
Wij gaan morgen een weekje naar de zon. Ik heb jouw talent niet, dus ik duik gewoon even onder.
Veilige thuisreis. Kus????????

Bas en Ineke

Heerlijke verhalen Els uit het mooie Potugal , we hebben er van genoten zeker omdat we er ook zoveel van gezien hebben. Jullie hebben er van genoten en veel verrassende momenten meegemaakt dat maakt de reis zo voldaan. De wijn chateau Migraine neem je maar voor lief, je had een fantastische Fado avond geweldig.Die tuk tuk was een goed idee die weten de mooie plekjes geweldig. Weer wat beleefd uit jullie verlanglijstje dit kunnen jullie weer koesteren . Wel thuis en lekker nagenieten van jullie belevenissen altijd leuk zo,n stedentrip . ih heb ook heerlijk jullie andere reisverhalen gelezen een verrijking van je leven . Dikke kus tot snel, ik doe geen leuke tekentjes meer dat blijken allemaal vraagtekens te worden.

Fam. Neverhome

Liep een beetje achter met lezen. Jullie zijn inmiddels alweer een paar dagen thuis. Hebben mee kunnen genieten van jullie reis. Wij zien elkaar bij de Ardennenrit of eerder, wie weet. Xx Gijs en il

Mia en kees

Nu pas gelezen maar erg genoten van jullie belevenissen, vanmorgen een hele reportage van sintra gelezen in een oude margriet met foto,s dus een goed idee gekregen van jullie mooie reis