Dekkers.reismee.nl

Tocht over het schiereiland Dingle

27-5-2017

Om 9.00 uur stonden we voor de plaatselijke bakker. "Open om 9.30 uur". "Oké bakker tot over een half uurtje dan".

Gaan we ondertussen even proberen nachtje bij te boeken.
Ons hotel zit vol en op bookings.com ook niets meer vrij.

Terug naar de bakker. Hier wordt nog Iers gesproken. Een van de weinige delen van Ierland. Heerlijke cappuccino en ontbijt met ovenvers brood.

Wandelen naar de haven waar we B&B's gezien hebben. Een vriendelijke meneer wilde ons graag helpen en belde alles en iedereen die hij kende op. Zonder resultaat. Dingle is overvol dit weekend. Heeft te maken met een grote bruiloft, vrijgezellenfeesten en een groep Duitsers die in aantocht zijn.

Maar soms is het geluk met de domme. Ook deze keer. We deden nog een laatste gok en trokken aan de bel bij O'Connors Townhouse. De oude man had kamer 5 nog vrij. De prijs viel ons ook heel erg mee. Later bleek het pp te zijn. Maar... breakfast is included en het is de aller-aller laatste kamer in het stadje.

Leuk vooruitzicht op nog een avondje Dingle.

Het weer in Ierland bevalt ons prima. Temperatuur is heerlijk met af en toe zon en altijd een lekker windje. Jasje bij de hand is handig maar meestal niet nodig.

Een tocht over het schiereiland Dingle.
Bij het bord 'Art in Stone Gallery' stoppen we.
Daar ontmoeten we de Italiaanse beeldhouwer Antonio Fazio die duidelijk geïnspireerd is door de Celtic Style. Prachtig werk in de kleine Gallery. Hij was bezig met een Keltisch teken. Door zijn versleten rug kan hij niet langer dan een kwartier achter elkaar hakken vertelde hij. Noodgewongen moet hij er mee stoppen. In zichzelf gekeerd met zijn hond aan zijn voeten zat hij op een bankje toen wij vertrokken. Kracht verzamelen voor nog een kwartiertje........

Dunbeg Fort is het best bewaarde ringfort uit de Ijzertijd. De videofilm geeft een mooi beeld van het leven in die tijd.

We nemen een break in een gezellige pub. Te gezellig want er was geen plekje vrij. Het zijkamertje met zeiltje op tafel, zoals vroeger bij Oma, bood nog plaats voor 2.
Smakelijke aardappelsoep met sodabrood met dik roomboter.

Dankzij free WIFI hotel geboekt voor morgen in Galway. Dat is geregeld.

Toilet is buiten. Grote pijl naar rechts, kan niet missen! Ik volg de pijl en kom in een ruimte met een wasbak. Geen wc te zien. Terug naar buiten en rondkijken.
Mensen die mij zien zoeken wijzen op de pijl. "Het moet dus toch hier zijn". Een planken schot was het enige dat ik zag. Geen deurknop of slot, geen scharnieren, niks. Duwen hielp niet, geen enkele beweging. "Hans, help aub, ik kan de wc niet vinden".
Hans zucht en loopt op de deur met de pijl af. Duwt hem open en staat......... in het kolenhok. Truc mislukt, zou een mooie demonstratie van 'out of the box' denken zijn. Ook de pijl maar volgen dan. Geen deur te bekennen. Vervolgens ook maar eens flink tegen het schot duwen en nog eens...... "Closed" riep een dun stemmetje. Even later ging het schot open. De wc was vrij.
Afijn, voor vandaag onze punten weer gescoord.

Het stadje is een toeristische trekpleister, vanwege de dolfijn Fungie.
Met boten kun je het water op om hem tegen te komen.

In deze pub was live music. Aan de ene kant de toog en aan de andere kant de toonbank van een schoenwinkel. In het midden de muzikanten. Gitaarmuziek op niveau en dat van muzikanten die hier spelen voor hun plezier en een glas bier.

Wie wil er niet eten op "the most beautiful place on earth". Wij wel!

Heerlijk avondje gehad in deze twee traditionele Ierse pubs met alles er op en er aan.

Morgen vertrekken we uit Dingle.
Maar dit leuke stadje gaan we niet snel vergeten.

Renee

Wat kun je toch leuk schrijven en dat je daar ook nog de tijd voor vindt, complimenten.
Ik geniet enorm van je verhalen. Blijf nog maar even dan lezen wij wel mee.
Groetjes

Els

Moet wel een uurtje slaap inleveren. maar ben toch vroeg wakker, net als jij trouwens.

Atske

Heerlijk begin van de zondag , jullie verhaal met het wc avontuur .
Wc's zijn overal ter wereld een weer spiegeling van de omgeving????
Dank je weer voor een mooi reisverslag.