Dekkers.reismee.nl

Van Galway naar Ballina

29-5-2017

We kunnen, jammer genoeg, niet bewijzen dat we niet dronken waren gisteren. Toen we vanmorgen een filmpje als bewijs van het bewegende schilderij wilde maken bleek er een timer op te zitten. Jullie zullen ons op ons woord moeten geloven.

We zaten poepsjiek te ontbijten vanmorgen. Wat een luxe om ons heen. Dit hotel zouden we iedereen aanbevelen.
Hotel geeft bovendien 50% korting op de QParking om de hoek.

Na nog een rondje door de levendige studentenstad, met zijn middeleeuwse staten vol jongeren en tal van gezellige pubs, rijden we Galway uit.

Via een mooie route vandaag naar Ballina.

Eerder dan verwacht reden we al door Connemara National Park.
Dit park bestaat uit veengrond meren en bergen. De beroemde pony's hebben we niet kunnen spotten maar dat ze mooi wonen is zeker. Een lust om hier doorheen te rijden.

We stellen de reis acuut bij als ik lees over het 'Ashford Castle'.
Het plaatsje Cong invoeren en TomTom zet ons 2 uur later voor de poort af.
Zo blij dat we dat gedaan hebben. In het indrukwekkende kasteel zit een van de beste hotels van Ierland.
Begon al leuk toen we tickets kochten bij een soort lakei in een mooie groene jas. Op de achterkant staan de Rules waar bezoekers zich aan te houden hebben. Een ervan is dat Passende kleding moet worden gedragen te allen tijde. "Ja hallo Lakei, wij wisten vanmorgen nog niet dat we hier verzeild zouden raken, maar ik heb wel mijn haar gewassen", dat rekende hij ook goed.
Dit enorme landhuis in gotische stijl ligt aan de oevers van Lough Corrib.

Het is niet alleen het gebouw maar ook de lokatie, met de schitterende tuinen die het romantische plaatje compleet maken.
We blijven foto's maken van het interieur, wetende dat we toch niet vast kunnen leggen wat we hier beleven.

We besluiten hier te lunchen, de maaltijden moeten hier voortreffelijk zijn.
De bediening zier er in ieder geval onberispelijk uit.
Ik zie een kamermeisjes in mooi lichtblauw uniform een krant voor een kamerdeur leggen.

Eerst wandelen door juwelen van tuinen. We komen leerlingen tegen van de Irish School of Falconry, ook behorend bij dit landgoed. De Valken vliegen van boom naar boom om te landen op de handschoen van een van de drie meisjes in opleiding. Hij zal een vergissing maken en op ons landen, dat zou pas een onvergetelijke ervaring zijn.

Tijd voor de lunch. Wij vermoeden dat de man in jacquet met gestreepte broek en vestje met bijen erop, de manager van deze tent is. Hij had overduidelijk een zakenlunch met hotemetoten. Hoog bla-bla-bla gehalte. Toen hij opstond zagen we dat heel zijn jacket onder de pluizen, van het kussen uit de bank, zat. De hotemetoten zagen het ook maar deden alsof ze uit hun neus bloeden. Attent personeel heeft de kleerborstel er vast overheen gehaald want nog geen twee minuten later kwam hij weer onberispelijk te voorschijn. Tja, ook voor hem gelden de regels van het huis, toch?

Heerlijk gezeten, gegeten en mooi glas wijn gedronken. Koffie na voor de huisgemaakte chocola.

We krijgen af en toe een buitje als we verder rijden. Nog drie uur te gaan maar dat is absoluut geen straf.
West-Ierland, wat een schoonheid krijgen we op ons bordje. Één rododendron maakt geen indruk. Wij worden getrakteerd op kilometerslang van die paarse bollen, een onvoorstelbaar mooi gezicht. We rijden, met links van ons, in de diepte, een fjord en rechts hoge groene bergen. Schapen met zwarte poten steken te pas en te onpas over.

Vandaag is vast onze decadente dag want ons volgende hotel "Manor Hotel" in Ballina is ook weer een schot in de roos. Goed gedaan Hans.

Op advies van een voorbijganger aten we good food in "The Broken Jug"".
Hij tipte ons ook voor een live optreden om 22.00 uur in een andere pub. En ook dat deden we, een goede raad slaan wij niet in de wind. Hij was er zelf ook.
En daar was ook Leo, een Nederlander die 15 jaar geleden hier is blijven hangen. Niet echt een successtory want hij kan geen kant op, vanwege de zorg voor een gehandicapte zoon, die 4 dagen per week bij hem woont. De zorg is hier zo goed, dat hij alleen al daarom moet blijven. Hij heeft op Wilders gestemd.

Aan de bar zat ook een blinde man met zijn hond. Naast hem een meisje met een houthakkers blouse en een tuinbroek en lichtblauw haar. Zij dronk bier met een rietje. Een ander jong meisje bestelde een Whiskey. De twee muzikanten, die meer tijd nodig hadden om op te bouwen dan te spelen leken ook in de 'flower power' tijd te zijn blijven hangen.

Als we nu een zwart- wit foto zouden maken en die over een foto uit mijn jeugd zouden leggen dan zie je geen verschil. Hier is de tijd stil blijven staan.

Enne....Leo, Geert Wilders gaat toch niet regeren hoor.

H&M

Ik vraag me af of het ligt aan alle wijntjes die we vandaag hadden tijdens een afscheidsfeestje voor ons georganiseerd tijdens "Memorial Day" of vind ik dit het beste verhaal uit Els haar reisverhaal. Weer een prachtig reisverslag.
Elsje, je moet echt gaan schrijven!! Jij kunt alles wat jullie zien, doen en meemaken zo beeldend weergeven, dat het voelt alsof we in jullie rugzak mee reizen.
Dikke kus xxx ik ga nu slapen en ik lees verder in Nederland.

Renee

Wat een verhaal weer. Je moet dit in boekvorm gaan uitgeven. Prachtig. En dat je daar überhaupt allemaal nog de tijd voor vindt. Geweldig. Het is echt elke morgen genieten! Bedankt!

Ineke

weer genoten van je verhaal xxx