Dekkers.reismee.nl

Van Salbris naar Vallières

Hemelvaartdag

De dag begint goed. Heerlijke kamer met luiken voor de ramen. Die laten veel frisse lucht binnen.

Even kamer boeken voor vanavond. We zoeken in Vallières. Ik laat dat graag aan Hans over, hij heeft een neus voor mooie plekjes. Uiteraard mag ik meebeslissen.

Villa Vallière Chambres & Table d'Hôtes viel meteen in de smaak, alleen al door deze regel "Op verzoek kunt u in het huis van de eigenaar genieten van een 4-gangenmaaltijd bereid met lokale, seizoensgebonden producten".
"Doen! Met alles er op en er aan".

Korte actie, "zo dat is geregeld".

Tevreden blijven we nog wat luieren, het werk is gedaan.

Dat dacht je! Nog geen half uur later dit bericht.

"Bonsoir heer Dekkers, Helaas serveren wij nooit op donderdag table d’hôtes".

Jammer!!!!!
Maar we zullen niet omkomen van de honger.

We wijken van de route af om langs Bourges te gaan. We hebben allebei een ander beeld van die stad in ons hoofd. Dus tijd voor opheldering.

Bij binnenkomst stuiten we meteen op de enorme kathedraal.
De kathedraal van Bourges of Saint-Étienne de Bourges is een kathedraal in de Franse stad Bourges in het departement Cher. Deze gotische kathedraal werd gebouwd tussen 1195 en 1255 voor de aartsbisschoppen van Bourges. Sinds 1992 staat het gebouw op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
De klokken luiden al om kwart voor elf, dat is met de bedoeling om de gelovige naar binnen te roepen heb ik altijd geleerd.
Dus wij er in. Het was nog niet druk maar we hebben nog een kwartier tenslotte. Tijd voor ons om de prachtige glas in lood schilderingen te bekijken en ons te verbazen over de hoogte. Op twee verdiepingen kon je rond lopen.
In de sacristie maakten de priesters zich op voor de mis. Vanwege Hemelvaart extra plechtig, denken wij. Het wierookvat, Turibulum, werd aangestoken.
Het wordt langzaamaan drukker. Wij vinden het tijd om te gaan. Buiten komen drommen mensen ons tegemoet, toch nog veel animo.

We wandelen door de tuin naar het centrum. Buxusmot hier ook gespot.

Het is markt. Ik leef helemaal op.
Dit hebben we thuis al zo bedacht "we gaan naar een marktje, kopen een stokbroodje, wat kaas en tomaten en gooien de auto op een leuk plekje aan de kant om te picknicken".

Eerst nog koffie verkeerd op terrasje en de conclusie trekken dat we nog nooit eerder in Bourges geweest zijn.

Uurtje rijden.

Best fris vandaag. Kachel én jas aan. Het wordt donkerder en er vallen wat druppels, "hadden we nou toch maar een kaarsje opgestoken". Verkeerde zuinigheid Elsje.

In Berry St-Amandois zitten we een uurtje later aan een picknicktafel en stallen alles uit. Het halve flesje Chablis van ons sterren-avondje gaat er ook aan.

Af en toe zon als we verder slingeren door het Franse land met aan weerskanten van de weggetjes één groot veldboeket.

We arriveren bij de grote Villa en rijden de oprijlaan op. Indrukwekkend! Een oude meisjesschool verteld de eigenaresse. We krijgen een mooie kamer aan de voorkant met uitzicht op de tuin én een eigen plank in de gezamenlijke koelkast.

De vrouw des huizes legt ons uit dat de dorpjes in Frankrijk leeglopen. Wij vroegen haar ernaar omdat we werkelijk geen kip tegen gekomen zijn. "Toen wij hier kwamen was er van alles twee... Twee slagers, twee bakkers, twee restaurants.
Nu geen restaurants en nog maar een bakker. De jeugd trekt weg".
Vandaar ook dat zij koken voor hun gasten, alle dagen behalve op donderdag.

Het is een vreemde dag vandaag dus niets is zeker vwb openingstijden, maar zij raadt ons een Thais restaurant aan. La Riziêre in Aubusson.
We gaan ervoor.
Mijn salade met zuur en zoet was heerlijk, nog nooit zoiets geproefd. Recept ga ik googelen. Hans had het meest spicy gerecht wat hij ooit gegeten heeft met biefstuk en groenten. De gastronomische keuken is gemaakt om onze smaakpapillen te vermaken, dat lukt hier aardig.
Nog wat scampi beignets vooraf, helemaal top!

Het is donker als we terugrijden.

Morgen warmer dan vandaag, dat is ons beloofd!!

Renee

Hahaha, door al dat snelle typen....dat is ons geloofd!
Beloofd! Of was je nog zo vol van de kerk, Haha.
Leuk dat je ook al die wetenswaardigheden weet.
Ik hou van geschiedenis, dus ik geniet.
Ook wisselend weer daar, net als hier!
Groetjes

Kees en mia

Mooie rit en zo maak je nog eens wat mee.

Atie

Leuk om weer te lezen en mee tegenieten!?