Dekkers.reismee.nl

Morgan reis van Corte naar Porto-Vecchio

21 mei

Ontbijten met dezelfde club. De een na de ander komt afscheid nemen als wij nog lekker met een kopje koffie in de tuin zitten, zo’n mooi plekje, we nemen er de tijd voor.

De zon schijnt en mijn strokenrok komt te voorschijn.

Wanneer je de Genuese bruggen wil bekijken kan je het beste naar de omgeving van Cortegaan. In het ruige gebied bij de bergen zul je er genoeg aantreffen. Wij maken een stop voor een fotomomentje.

We passeren leuke dorpjes met als enig teken van leven wat wapperende spijkerbroeken aan de lijn en auto’s voor de deur.

De dorpen werden om strategische redenen gebouwd. Ze werden op bergkammen, uitstekende rotsen of in de valleien gebouwd, zodat men ze pas na een bocht in de weg ontdekte. Het zijn massieve, sobere huizen, die zijn gebouwd met plaatselijke materialen zoals graniet en leisteen.

Oei, net om de bocht weer een koe op de weg. Deze keer een pikzwarte, bijna niet te zien. Jij hebt geluk kerel!

De wegen zijn 2 baans en goed te rijden. Dorpels zijn irritant hoog.

Aléria

De sinaasappels liggen hier zowat voor het oprapen. Met deze temperatuur en dit uitzicht kun je alleen maar met volle teugen genieten van een verse jus.

Alsof we door een o de cologne winkel lopen zo heerlijk ruiken die kleine rose roosjes die hier bij bossen aan de hekwerken hangen.

We komen uit bij een natuurlijke zwavelbron in Pietrapola.

Een meisje wijst ons op een pad naar beneden. Een best glibberige trap die loopt naar een rotsachtig riviertje met ijskoud water. Uit de muur kwam een verdieping hoger heet water uit een pijpje dat overloopt in een stenen bad. 50 graden had het meisje gezegd. Veel te warm om daar in een keer in te gaan dus langzaam aan erin zakken maar. Eenmaal in het bad was het weldadig waardoor we volop konden genieten van het schitterende samenspel van water, zon en de natuur om ons heen. Dat is alleen al heerlijk ontspannend! We waren alleen op de wereld.

Romantisch genoeg Mia?

Langer dan een half uurtje was het niet vol te houden.

Ons sneldrogend handdoekje in principe niet eens nodig, we drogen op door de zon.

Het was wel even schrikken toen ik zag dat mijn zilveren ring en armband nu van goud zijn.

Helemaal niet aan gedacht.

Wat de uitwerking van zwavel op je huid heeft weten we niet dus gaan we naar ons hotel om het op te zoeken.

We vinden dit.

Zwavelbad

In het bijzonder zwavelwaterstof is bij deze baden heilzaam. Deze komt door middel van inademen of via de huid in ons lichaam terecht. Niet alleen hebben zwavelbaden op de eerste plaats effect bij reumatische aandoeningen maar ook bij jicht en suikerziekte werken zij bevorderend.

Toch maar douchen en lopend naar het centrum van Porto Vecchio.

Het wijntje was deze keer op een opgebroken pleintje. Het lag helemaal op de schop, maar wat zal het mooi worden.

Rondom komen staptreden, we vermoeden dat die ook gaan dienen als tribunes. Het plein loopt op dus uitermate geschikt voor voorstellingen.

We slenteren door de stad. Onvoorstelbaar hoeveel dure merken hier te vinden zijn.

Opeens zie ik een juwelier, even vragen of hij van goud weer zilver kan maken.

Verhaal uitgelegd van het zwavelbad. Hij begreep het meteen en 10 min later waren zowel mijn Ring als mijn armband gepolijst en mooier dan van te voren.

Op zoek naar een restaurant komen we langs een kerkje. De deuren stonden wijd open en wat een mooie zangstem klonk daar gecombineerd met een kinderkoor.

Er was een dienst bezig. De kerk zat vol. We besteden hier een mooi kwartiertje aan.

Deze kleine Corsicaanse St. Jean Baptiste kerk is de moeite waard. De mooie decoraties van verse bloemen door de plaatselijke bevolking verzorgt getuigt van een levende gemeenschap en een levend geloof.

Ook de kapel aan de overkant is bescheiden aan de buitenkant, maar mooi aan de binnenkant.

Meteen erna kwamen we het Zwitserse echtpaar tegen van gisteren. Ze spraken ons aan net op het moment dat de klokken begonnen te luiden en het eerste kwartier niet meer ophielden. We konden er bijna niet bovenuit konen. Ze vroegen of we erbij kwamen zitten. Wonder boven wonder ging het nu vanzelf met de taal. Hij bleek in zijn arbeidzaam leven docent Engels geweest te zijn, zijn vrouw verstond het een beetje. Was heel gezellig.

Eten doen we natuurlijk buiten in dit mediterraan klimaat, dat vandaag begonnen is.

Heerlijke pasta

Liesbeth

Wat een mooie reis maken jullie en wat een mooie verhalen.Ik geniet er van.Dikke ?voor jullie
Liesbeth

RoMo

Bijzonder verhaal van een bijzonder mooie dag. Wat een reis! En eigenlijk niet zooo ver van huis. Geweldig.

Atske

komen jullie nog kleine gedrongen mannen tegen met hun steek dwars op hun hoofd en hand in hun vest voor hun borst?
Hoop dat het mooie weer aanhoudt !!!

Toos en Ad

Zoals ik kan lezen in je reisverslag is het in een woord genieten en dat doen jullie met volle teugen ?????

Kees en mia

Dat zwemmen is een kostje voor mij en inderdaad romanties zo met zijn tweetjes in het water.Mag je van mij meer doen.Maar wat een mooie indrukken en jullie nemen de tijd geniet maar hoor.

Peter & Erika

Wij genieten alweer mee, sommige dingen moeten gebeuren om weer ergens anders voordeel van te hebben....ha...ha. En mooi weer maakt veel goed. Samen nog heerlijk van de mooie momenten genieten. Lieve groetjes xx

Renee Ketelaar

Wat een geweldige verhalen weer. Of ik er zelf bij ben in plaats van de op de bank in Rotterdam, met buiten bewolking en een zonnetje dat driftig zijn best doet er door heen te komen. Nog geen weer voor zomerkleding hier.
Maar wat een mooie reis maken jullie weer!

jenny

wat zien jullie veel en weten het prima te beschrijven. Alleen Els een koe is wel een dame. Dus die had geluk gehad. Geniet ze. groetjes

Peter Elke

Eindelijk weer eventjes tijd na alle drukte waar we volop van genoten hebben Hebben jullie reis nu weer gelezen
Heel veel indrukken en volop genieten je schrijft mooi en krijgen een goede indruk Heerlijk zon vakantie
Mooi van het kerkje maar er passert veel Genieten Heel veel liefs