Dekkers.reismee.nl

Himeville Sani Pass

Himeville
Sani Pass:

Voor onze begrippen vroeg op en om 7.45 uur ontbijten in de keuken. De vrouw is al een paar uur in de weer. Zij staat gelijk met de zon op.

Er wacht ons vandaag een avontuurlijke tocht naar de Sani Pass, dé panoramaweg naar Lesotho. Het traject is alleen bereikbaar met een terreinwagen die genoeg ruimte heeft tussen de weg en de carrosserie.
Vertrek vanuit Underberg om 9.00 uur.
In het kantoor verkopen ze levensmiddelen pakketten om te schenken aan de Basothos boven op de berg. Mooi! Fijn dat het zo georganiseerd is.
Er verzamelen zich genoeg mensen voor 3 jeeps.Paspoorten bij?, we gaan tenslotte de grens over bij Lesotho, ook wel het koninkrijk in de hemel genoemd door zijn hoge ligging.
Wij hebben geluk met het weer volgens onze Driver. Het is een heldere dag. Iedereen had zich goed aangekleed want hoog in de bergen kan het koud zijn.
Het eerste stuk door de ongerepte natuur is genieten van de bovenste plank. Hoge bergen, de 12 Apostelen, en mooie dalen, watervallen, Bloemen en vogels.
Onze Driver stopt af en toe voor een foto momentje.
De slingerwegjes door de bergen worden slechter en slechter met grote keien en watervallen, waar we dwars doorheen gaan. Blij met onze Driver die wel héél ervaren is. "Daar boven" wijst hij, "daar begint het dansen" en hij bedoelt dat we dan pas goed door elkaar geschud worden. We hebben alle vertrouwen in hem maar kijken toch een beetje benauwd naar die hele stijle top met zijn haarspeldbochten. Met een verrekijker zien we er mensen op staan.
We overbruggen in een afstand van 35 km een hoogte van 1200 meter.
Wij schrokken toen er om de bocht een pikzwarte jongen met een zwarte deken omgeslagen naar beneden kwam lopen. Een van de stamleden waar wij straks een bezoek aan gaan brengen. Eerst de grens over bij Lesotho. Er stonden en liepen alvast wat Bassothos rond bij vervallen hutjes. Eerste gedachte....zooi...
Inderdaad shacken dat laatste stuk naar boven.
Dat het niet altijd goed gaat hebben we ervaren toen we boven kwamen. Volop paniek bij een aantal drivers die aan kwamen rennen. Er lag een man bewusteloos op de keien. Geen idee hoe hij daar gekomen is. De mannen tilden hem een jeep in en onze driver begon met reanimeren, werd afgewisseld door een vrouw. Ze begonnen aan de zware rit terug, kon niet anders. Wij kruisen onze vingers maar weten eigenlijk al hoe dit af loopt. We zijn aangeslagen.
We bezoeken de Basothos. Een van de Drivers geeft tekst en uitleg over het hoe en waarom ze hier zijn. Waarom? om de schapen te hoeden. Hoe? Primitief. Ik had mijn fototoestel in de aanslag en probeerde mooie plaatjes te schieten totdat ik opeens gegiechel achter me hoorde. Ik fotografeerde hun brandstof, oftewel keurig opgestapelde mest. Te gebruiken om vuur te maken voort het koken en bakken. Dat vonden ze gênant. We mochten zelf gebakken brood proeven uit de zware gietijzeren pan die op het vuur stond. Heerlijk!
Ik had van huis uit kleding meegenomen om achter te laten waar het nodig was. Hier was het koud dus besloot ik mijn jas te geven. De Driver zocht iemand uit die het goed kon gebruiken. Gelukkig, het broodbakstertje, een lief meisje kreeg hem. Later zagen we dat ze hem aan had en dicht knoopte. De Driver zei dat ze blij was en dat we een foto mochten maken. Het pakket kreeg zij ook van ons.
Kinderen kwamen aanhollen met een leeg blikje en snottebellen. Aan die snottebellen hebben we niets gedaan maar hun blikje rammelde.
De stam had een zonnepaneeltje voor radio en mobiele telefoons om zo het contact met de bewoonde wereld te houden.
Wij zijn ook toe aan een hapje eten dus met de Jeep naar Sani Top Pub. De hoogste Pub van zuis-Afrika.Een bezoek aan de Sani Top Pub is een echte beleving. Hier vind je een rijke kaart en versgetapt bier, lekker eten eten en een formidabel uitzicht
Een blik omlaag, in het dal van Mikhomazana River maakt dat je je nietig voelt en rijk tegelijk. "dat ik hier mag zijn!!!!". Dat is niet vanzelfsprekend.
De man is onderweg overleden horen we van de politie als we weer beneden zijn.
Wijntje gedronken met de gastheer en zijn vrouw.
In het kantoortje van the B&B een hotel uitgezocht voor morgen. Goed gevoel over.
WiFi laat het daarbuiten afweten.
Kudu gegeten.

Apollonia

helemaal blij, kon vandaag jullie verslag openen.
Gefeliciteerd met weer zo'prachtige dag,dat de rest ook zo mag worden.
Nog een fijne verdere reis en lieve groetjes uit Essen.

gijs en il

Een schitterende dag gehad met een verdrietig randje. Als je dit allemaal zo leest zou je daar ook wel willen zijn.
Liefs van ons 2.

RoMo

Wat een avontuur!
Wat een belevenis!
Wel heel erg dat die man gestorven is.
Zoiets wil je niet van dichtbij meemaken.
Morgen hopelijk weer een "zonnige" dag!
Liefs, Mo & Ro xxx

Astrid

Zo'n mooie dag en dan de confrontatie met zo'n verdrietige gebeurtenis. Hoop dat jullie nog veel mooie dagen hebben daar. Ik kan helaas niet alle verslagen openen. Gek he?

Gr. Astrid

irma

hoi els en hans. stik leuk om jullie reis zo te mogen volgen. tip voor alle mensen die problemen hebben met openen van de tekst... De tekst staat er wel maar waarschijnlijk letters dezelfde kleur als achtergrond ...als je met de cursor de tekst selecteer dan kan je het toch lezen!
fijne vakantie nog XX

José

Ga er maar eens studie van maken, geen handdoeken.
Wat een confrontatie onderweg een verdrietig, zijn dingen waar we niet aan willen denken.
Mooie reis verder, en nu geen pech meer met de auto.