Dekkers.reismee.nl

Frankrijk is thuiskomen

Ik heb het al eerder gezegd, Frankrijk is een groot "open lucht" museum waar wij gratis doorheen mogen rijden. Het ene romantische dorpje na het andere. Je vraagt je af of de bewoners wel van deze tijd zijn?

Niemand te zien behalve om de koeien te voeren of de planten water te geven. Bezig met basis levensonderhoud.
Wij zoeken naar een boerenmarkt. Maar die hoeven we hier in ...niet te verwachten.
Hier staat een rijdende marketwagen, volgeladen met opvallend veel wc-papier. Logisch eigenlijk, dat groeit nog nét niet aan de bomen. Verder zijn de dorpjes selfsuported. Groentetuinen, fruitbomen waarvan de takken doorhangen met appels en perziken.
Hmmmm ik kan de clafoutis al ruiken. Wijngaarden, kippendie hun kostje bij elkaar scharrelen en bijenkorven voor hun honing. Veelmooie witte koeien waarvan we de naam kwijt zijn, dat zoeken we op (lekker belangrijk). Maar ........ voor papier voor de wc moet je naar de SRV.
Op het scheiden van de markt nog een hammetje kunnen scoren.Iedereen was al druk aan het opruimen en inpakken. Een local kreeg dollartekens in zijn ogen toen hij ons in het vizier kreeg. Deed met een royaal gebaar zijn kofferbak open en showde ons zijn mooie pompoenen. We wezen op ons autootje en hij keek medelijdend. "Wat komen jullie doen in de Bourgogne?", "Mooie streek" vinden wij. "En de wijn??!" Wij trokken onze neus op, totdat hij bijna ging huilen. Grapje!!! Jean MELON.
Volgende middeleeuws stadjeFlaninge-sur-Ozerain.We stappen uit en ruiken anijs. Hoe bestaat het, we staan voor een anijsfabriek. Open van 9.00 tot 11.00 uur. Jammer, te laat. Op foto's aan de muur kunnen we het procedé zien. Mijn kleindochter zou zeggen "zo makkelijk als wat". Lijkt mij ook, mits je de goede ingrediënten hebt. Dat vertellen ze dan weer net niet. We proeven in de winkel verschillende bolletjes. Leuk, in van die kleine doosjes die ze volgens ons nergens anders verkopen. Dus slaan we een voorraadje in. Beter mee verlegen.....
Crypte tegenover anijs museum. Zo'n serene rust. Zachte liturgische muziek. De moeite waard.
Rondje rond de kerk en ons vergaapt aan de oude huizen en schuren die soms met klimop bij elkaar gehouden worden. Stuk voor stuk juweeltjes. Overal bloeiende bloemen. Het is genieten van de bovenste plank. Frankrijk is thuiskomen.
Het leek er even op dat er geen plekje was om te zitten maar daar zagen we een grote schuurdeur op een kier staan met een bord op de deur "La Grange plat du jour". Buiten drie picknicktafels. We duwden de zware deur open en ...... volle bak. Niet te geloven!!
Wat een gezelligheid. Iedereen zat lekker te smullen. Wij ook maar in de rij met een dienblad. Nog twee plaatsjes vrij aan een lange tafel. Heerlijke hartige taarten, salades en gegratineerde aardappelen. Allerlei kazen en fruittaarten. Wat hebben we gesmuld.
Bay the way, hier verkopen ze ookanijsbolletjes.
Onderweg enorme hoosbui gehad. Nooit eerder meegemaakt dat we geen hand voor ogen konden zien. Bliksemschichten en diepe plassen op de weg van het water dat van de bergen kwam. Blij met dit waterdichte autootje haha.
In Troyes even de benen strekken en tijd maken om de prachtige gotische kathedraal
Saint-Pierre-et-Saint-Paul te bekijken.

Troyes heeft een rijke geschiedenis. Dat zie je ook aan de talrijke monumentale kerkgebouwen en huizen. De stad dateert uit de Romeinse tijd. Toen heette het Augustobona. Het werd de hoofdstad van het graafschap Champagne. Het kende in de vroege Middeleeuwen grote bloei. Maar toen Jeanne, de erfdochter van het graafschap, in 1304 trouwde met Filips de Schone en het graafschap daardoor werd opgenomen in het koninkrijk Frankrijk, kwam de stad tot verval. Men doet wat om mensen de kerk in te krijgen. Zo was deze kathedraal tevens gallery. Een tentoonstelling tasjes om van te kwijlen. Zo kunstzinnig en mooi gemaakt. Echt een verrassing. Daarbij weer van die stemmige liturgische muziek.

Voor WiFi de lobby van Best Western binnengegaan. Koffiemomentje.

We geven een eerder (sterren waardig) restaurant weer een kans en googelen op Montmort-Lucy " le Cheval Blanc".

We crossed our fingers, dit zou pas een mooie afsluiting van onze vakantie zijn. Yes! Plaats in de herberg.

We komen om 19.30 uur aan. Omkleden en aan tafel (goed dat we gebeld hadden), het restaurant zal vol.

We zijn in Champagne dus....

Foie gras en heerlijke vis met zwarte pasta. Kaasplankje en cognacje toe.

De vakantie nog eens de revue laten passeren. We hebben GENOTEN en er alles uit gehaald wat er in zat.

Vandaag naar huis, ook heerlijk. Alles op zijn tijd.

Lieve lezers, dank je wel voor jullie reactie. Dat was het eerste blije momentje van de dag voor ons.

lineke

Welkom thuis!!

gijs en il

Jij bedankt voor de prachtige verhalen, Els. Goede reis en welkom thuis. Gijs had nog een gevat antwoord op jouw antwoord over de "bronstijd" maar dat zal ik hier maar niet herhalen. ????????

gijs en il

Die vraagtekens waren knipoogpoppetjes. Xx

Ineke

Nog een goede reis , ik verheug mij op volgend jaar als jullie weer de route uitgezet hebben voor de MG week in Frankrijk .

Apollonia

Welkom thuis!!!
Gisteren hele fijne en gezellige avond bij Thea gehad.
Hoop je snel te zien. Gr aan Hans