Dekkers.reismee.nl

Van Youghal naar Cork

23 mei 2017

De hotelier gaf ons nog een goede tip. Als we de ring of Kerry gaan rijden is het beter om die tegen de klok in te nemen. In verband met de drukte van bussen enzo.

Voor de zoveelste keer grijp ik rechts boven mijn schouder naar de veiligheidsriem. Die riem zit daar niet, want in Ierland rijden de auto’s links.

De dag begint met een rit over smalle wegen met hoge heggen. Op zijn tijd een mooi doorkijkje.

Fietspaden zijn er niet, fietsers wel. Zij zijn verplicht om een geel hesje en een helm te dragen. Levensgevaarlijk!

Op de radio Prachtige muziek. Past helemaal in het plaatje.

We stoppen aan de kust om naar een zwarte vuurtoren te zoeken die boven op een berg in het water moet staan. Te mistig en bewolkt om te ontdekken. Wel zagen we hele groepen jongelui met vestjes waarop "Clean Coasts" staat. Ze waren druk in de weer met het verven en opknappen van een speeltuintje en vuil van het strand aan het verzamelen. Zo'n mooi initiatief.
Deze kust met zijn palmbomen, mooie huizen en hotels wordt ook wel de Rivièra van Ierland genoemd.

We stoppen in Shanagarry bij "Kilkenny Design Centre", een Shop&Café.

Een stukje verderop zien we het bord "Ballymaloe House" en zijn brutaal genoeg om door het smalle poortje het landgoed op te rijden. Daar hebben we goed aan gedaan. Het was een onverwachte verrassing om daar rond te mogen kijken. De tenten stonden er nog en trokken onze aandacht. Wat we zagen aan de overblijfselen van een groot evenement maakte dat we dikke spijt hadden dat we hier niet 2 dagen eerder waren.
Zeker toen we dit lazen: Litfest has been ranked as one of the best food festivals on a world circuit. Conde Nast Traveller, American Express and The Epoch Times named Litfest as one of the top 15 food festivals to attend this year. It is the only festival of its kind in Ireland.

Met toestemming mochten we het hotel met al zijn leuke knusse kleine restaurants en serre's zien. Vanuit iedere hoek het weidse uitzicht met zijn 1000 kleuren groen.

Het gekwetter van vogels trok ons naar buiten. Mooie wandeling door de tuin gemaakt waar het wemelde van vogels.

We rijden nog 4 km door voor een bezoek aan dé Cookery School of Ireland: Ballymaloe. Over passie gesproken!
Dagelijks kookworkshops. Wederom kregen we toestemming om overal rond te kijken en zelfs foto's te maken. De cursisten waren flink in de running. Koken is een serieuze zaak. Deze kookschool maakt gebruik van ingrediënten die van eigen grond afkomstig zijn. Maar net zo uniek is de filosofie over en de passie voor koken. “Al het goede eten begint met pure, eerlijke ingrediënten, weten waar en hoe het groeit en de skills hebben om daarmee mooie gerechten te maken”, aldus eigenaresse Darina Allen. En dit brengt zij (samen met een team van professionele chefs) sinds 1983 dagelijks in de praktijk. En hoe! Rondlopend over het landgoed, word je ondergedompeld in die filosofie. Een eigen kruiden- en groentetuin, fruitbomen, een kas van bijna een halve hectare met tomaten (in vele soorten), aubergines, bonen, perziken, et cetera. En niet te vergeten: ook eigen vee (weliswaar bescheiden, maar toch), zoals varkens, kippen en koeien.

Een mens zou er honger van krijgen. Maar eten in het restaurant was voorbehouden aan de leerlingen en hun meesters.

Wij zaten even later in Midleton te lunchen op steigerhouten banken, verschil moet er zijn.

Als Whiskey liefhebber trekt de Old Middleton Distillery. Hans deed mee aan een proeverij om het verschil te ontdekken tussen Ierse, Schotse of Amerikaanse Whiskey's.
Voor mij was het hoogtepunt de cocktail.
Jameson is een van de bekendste merken die al een tijdje inzet op de combinatie met Ginger Ale. Het recept is, zoals bij elke Highball simpel. Ginger Ale met Whiskey, veel ijs en limoen. Té lekker.

In Midleton op een bankje, aan het water en in het zonnetje, wat zitten mijmeren, ieder voor zich maar met de Titanic in gedachte. Dit is de plek waarvandaan hij voor het laatst vertrokken is.

Om 18.30 uur zaten wij aan tafel in een Indiaas restaurant in Cork. We leren het wel.

Nog een Guinness in de Pub omdat we hopen op live muziek. Op dinsdagavond kun je dat namelijk verwachten.
7 klanten, waarvan 2 vrouwen. Bij tijd en wijle was de bar leeg want dan gingen ze allemaal roken buiten. De barkeeper had zo ook even 'zijn' momentje.
Een opaatje werd door een taxichauffeur binnengebracht en op een stoel gezet. In zijn knuistje gepaste munten voor een pint.
Wij zagen het allemaal aan en begonnen er een verhaal omheen te breien. We koppelden de vrouwen aan een man en verzonnen er een beroep en een huis bij. Kinderen pasten er niet bij. Ouders wel, die kunnen mee naar de pub.

We vonden het welletjes voor vandaag en tippelen de berg op, daar vinden we ons bed in hotel Maldron.

Renee

Wat leuk een ontdekkingsreis. Niet alleen genieten we mee maar krijgen er een gratis geschiedenis les. Nooit geweten dat van de Titanic.
Geniet ook van het pubverhaal. Zo herkenbaar.
Hopelijk wordt het ook beter weer. Een zonnetje zou toch welkom zijn?
Groetjes

Barbara Touw

Dat is nog een leuk wakker worden: de Ierse Els en Hans-krant op mijn tablet. Een supergezellig begin van de dag! Tot morgen, veel plezier!

Karel

Ja Hans en Els, mooi, weer een dag met een gouden randje (zou Mickey gezegd hebben...) ;-)

Lineke

Zoveel om te genieten! Was je er eerder geweest, dan had je Antwerpen niet meegemaakt....
Enjoy!,????????

amy

Mooi verhaal weer mam!
Wat ben ik blij dat jullie zo genieten samen :-)
xxx

PieterNelOpReis

Hallo Hansels, dat gaat goed met jullie. Leuk jullie belevenissen mee te maken metonze herinnering aan Ierland van ee aantal jaren geleden. Wij reden met de camper de Ring of Kerrey wel met de klok mee. Ja, bussen zijn breed, maar dan moet je maar even manoeuvreren. Als je het rustig doet, breekt het lijntje niet. Met de klok mee, heb je ook de zon mee. Als je 's morgens maar aan de goede kant van de wagen instapt, rijdt te automatisch aan de linkerkant van de weg. As je kans hebt bezoek dan het kloostercomplex Scellig Mhichil. Ligt op een eiland voor de kust. Bij ons bezoek stormde het te hard om te bezoeken. Groet ui Sicilië en veilige reis verder.

H & M

Wat een genot om jullie fantastische reis mee te kunnen beleven op afstand.
Een echte reis verhalen vertelster ben je Elsje.
Ook hier is het weer niet al te best. Dus als goed bezoeker van Amerika gaan we vanmiddag naar een shoppingmall. Creditcard mee en op zoek naar alle dingen, die het thuisfront heeft besteld. Kleur lippenstift die ik altijd draag en die in Holland niet te koop is, evenals
de M&M 's met peanutbutter. Zo lekker!,
Ik zie uit naar jullie reisverslag morgen en geniet lekker.
Liefs van ons beiden.
(Geen smiley dit keer, dat worden vraagtekens, dus die kus krijg je later!)

Fiep

Hallo Els en Hans
Leuk jullie reisverhalen , Wat jaren geleden Ben ik met mijn dochter in Ierland geweest, waar ik goede Herinneringen aan heb.
Wij zijn net terug van een tuinenreis in Cornwall erg mooi . Geweldig batuur en kastelen bezichtigen. Daarna naar toscane greeest in Italie.
Wat is de Wereld toch prachtig en dat wij daarvan mogen genieten, ondanks de ellende op deze aardbol.
Wij wensen jullie nog een prächtige Reis in ierland .lees met veel plezier jullie reisverhalen. Tot in Juli Herdenking onze Lieve Micky.

Kees en Mia

Eindelijk no2geleen leuk

RoMo

Euhhh? Palmbomen in Ierland?
Nooooit geweten!
Echt heel jammer dat jullie dat Food Festival hebben gemist.
Dan had je nooit die berg hebben kunnen oplopen...hahhahha.