Dekkers.reismee.nl

Van Argoules naar Pierrefonds

Goedemorgen allemaal,

Een wekker die om 7.30 uur afloopt is niet des Pensionadas.

Maar voor vers sinaasappelsap, super knapperig stokbroodje, jam en croissants en een grote koffie kom ik er wel uit.

De foie gras van gisteren is nog niet verteerd. Maar was zo heerlijk en tipical Frans, daar kunnen ze me altijd voor wakker maken. Sowieso besloten om van de Franse keuken te kiezen deze dagen.

Het voelt bevoorrecht om hier te mogen zijn. Dat heeft Corona ons wel geleerd. Niets is meer vanzelfsprekend. Maar des te dankbaarder zijn we nu.

Daarbij is het droog en het ziet er naar uit dat het zo blijft ook. De zon komt er af en toe door.

‘Je krijgt wat je verdiend’ durf ik vandaag te zeggen?

We rijden door de vallei van de Somme richting Naours

Rozen in alle kleuren bloeien in de tuinen maar ook in bermen en perken. Zelfs hagen en bogen vol bloeiende roosjes en gevels van huizen zijn met klimrozen bedekt. Ik kan daar zó van genieten. Zeker omdat het er zo on-aangeplant uitziet. Waarschijnlijk oude struiken die af en toe wat bijgeknipt worden maar zeker niet gemanicuurd.

Naours

Omdat het droog is besluiten we niet de oude ondergrondse stad te bezoeken maar meer tijd in Amiens te besteden. Iedereen is het daarmee eens, zeker zij die een beetje claustrofobisch zijn.

Naar wat ik gelezen heb rijden we nu boven de grotten van Naours. Er heeft zich wat afgespeeld hier onder onze wielen.

De grotten van Naours bevinden zich op de gelijknamige plaats, 15 km ten noorden van Amiens, in de Somme.

Het is letterlijk een oude ondergrondse stad waarvan de ingang "gesloten" was en werd gerestaureerd door de pastoor in 1887. Tijdens de opgravingen in de daaropvolgende jaren, botten, objecten en er werd een schat aan gouden munten gevonden.

De hele stad beslaat meer dan 2000 m tunnels, verdeeld in 130 stukken van 1,60 tot 2 meter hoog, de delen bevinden zich over het algemeen op 30 m onder de grond en de gemiddelde temperatuur ligt daar op 9,5 graden.

Historisch onderzoek heeft aangetoond dat de eerste steengroeven in het krijt uit de tiende eeuw werden gegraven en dat vanaf de zestiende eeuw boeren en hun kudden daar hun toevlucht zochten tijdens conflicten (destijds van de Dertigjarige Oorlog, bijvoorbeeld). Tot 650 mensen konden zich daar verzamelen, ventilatiekanalen en waterputten worden opgesteld. Tijdens de revolutie waren de grotten weer bezet.

Van tijd tot tijd gebruikten smokkelaars ook de site, of boeren die een deel van hun oogst en zout wilden opslaan om aan de belasting te ontsnappen.

Amiens

De blikvanger van de stad zie je al van verre overal boven uit prijken. We parkeren dicht in de buurt van de Notre-Dame d’Amiens.

Het is met recht de grootste gotische kathedraal van Frankrijk. Vol verbazing over zoveel schoonheid en rijkdom.

Alles was perfect in orde. Jonge mannen waren de kandelaars aan het afstoffen. Chapeau!

We waren benieuwd naar de schedel van Johannes de Doper die hier bewaard zou zijn gebleven.

Meer dan een affiche op een ezel vonden we niet. Misschien maar beter want echt aantrekkelijk ziet een schedel van 2000 jaar er niet uit.

Amiens is een prachtige stad met zijn grachten en leuke terrassen langs het water. Wij streken neer aan de voet van de kathedraal en daar heb ik verrukkelijke meloen met Ham en Burrata gegeten. Wijntje erbij, helemaal goed.

Met zijn achten is het geen probleem om een tafel te vinden. Voordeel vanwege de aanhoudende Corona maatregelen. Zelfs nu er veel versoepeld is vind je nog weinig toerisme. Mondkapjes zijn verplicht buiten en binnen. Alleen om te eten mag het af, tenminste dat hopen we, anders komen we allemaal in het gevang.

Als we binnen willen eten moeten een bewijs laten zien van vaccinatie.

De stad ligt in de vallei van de Somme en heeft in de eerste wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld tijdens de slag van Amiens. Ook leefde de Franse schrijver Jules verne er gedurende een groot deel van zijn leven.

Naast deze feiten heeft Amiens ook veel te bieden op cultureel vlak, met blikvangers als de Notre-Dame d'Amiens, de Tour Perret, het Parc Saint Pierre,... en nog een volledig arsenaal aan andere pareltjes die er voor zullen zorgen dat een stadsbezoek Amiens zeker de moeite waard zal blijken te zijn!

Een prachtig voorbeeld van gotische kunst in de 13de eeuw.

De kathedraal werd gebouwd dankzij voornamelijk de bijdrage van de "waidiers", de ververs van Amiens uit de middeleeuwen. Zij maakten fortuin met de "guesde", een verfplant waaruit het beroemde Blauw van Amiens is ontstaan. Een beeldhouwwerk beeldt deze "waldiers" af op de zuidelijke voorgevel van de kathedraal (rue Commont).

Abbeaye d’Ourscamp

We rijden door de hoge vallei van Oise richting de Abdij van Ourscamp. In Noyon even een rondje rond de kerk gedaan. Altijd leuk en wat een mooie kathedraal ook weer deze Notre Dame van Noyon. Minder pompeus en opzichtig maar een zetel van een bisschop waardig.

In eerste instantie leek de toegang tot de abdij gesloten. Toch eens het terrein oprijden en ja hoor, onder een poortje door en we staan oog in oog met het gebouw dat gedeeltelijk hostellerie is en het andere gedeelte ruïne. Er heerst hier een serene rust waar het goed brevieren moet zijn. Heerlijk om op het gemakje rond te kunnen kijken en te fantaseren over vroeger tijden en hoe hier een beer gebruikt werd om het zwaarste materiaal te vervoeren, aldus de anekdote.

Het officiële gedeelte van vandaag zit erop.

Nu linea recta naar het Hotel-Beaudon, een Logis de France deze keer. Wij zijn fan van deze keten omdat er een restaurant bij zit met een goede keuken. Dat is onze ervaring tot nu toe.

Allemaal een kamer op de eerste verdieping met uitzicht op het kasteel van Perrefonds en de bootjes.

Dat deze gemeente gedomineerd wordt door dit kasteel wordt me wel duidelijk. Echt Mega..

Vrijdagmorgen gaan we het eens uitgebreid bekijken.

De kerkklok slaat 19.00 uur, daar doet hij een kwartier over.

Tijd voor wijnen… en kijken wat de pot schaft.

Logis de France heeft het weer waargemaakt. De lekkerste bordjes kwamen onze kant op.

Het is voetbal dus de bediening had rood wit blauwe frutsels in het haar. Het was 2-2 toen wij opkraste. Hoop op een overwinning voor hun.

Het was een ontegenzeggelijk leuke, gezellige en mooie dag.

Het leven is mooi, als je er oog voor hebt.

Welterusten en morgen……

X

Grotten van Naours - Recreatiegebied in Naourshttps://www.france-voyage.com › ... › Somme › Naours

Amiens, de grootste gotische kathedraal van Frankrijkhttps://www.euroreizen.be › vakanties › picardie › kath...

Amy

Wat heerlijk dat dit allemaal weer kan.
Ik geniet als jullie genieten!
Liefs en tot snel?

Sonja

Geniet in gedachten mee met al dat moois wat jullie op de route zijn tegengekomen. Was weer een mooi verhaal Els, dankjewel.

Renee Ketelaar

Weer een leuke geschiedenis les voor ons en lekker eten voor jullie.

Marianne S

En dat wij dit prachtig geschreven verhaal in het echt mee mogen beleven.
Wat een fantastische reis weer.
Super gezellige reisgenoten , een prima organisator en een talent van een schrijfster in ons midden. Gezellige Franse hotels met een prima keuken.
Elke avond de dag evalueren met een heerlijk glas wijn en veel plezier.
Wat willen we nog meer. Op naar dag 3.

Toos en Ad

Weer een mooi verhaal en super geschreven Chapeau!!!
Het volgende hoofdstuk???
We zijn weer erg benieuwd naar wat jullie allemaal beleven en kijken er naar uit

Sandrina

Wat een geweldige reis maken jullie weer en zo fijn dat wij er op deze manier ook bij betrokken zijn? nog veel reis plezier ?

Rheamay + Joop

Weer veel geleerd over Amiens.................

Irma Berkvens

Amiens is echt prachtig. De stad heb ik 3 keer bezocht en net als jullie er van genoten. Geniet van je heerlijke verhaal over de trip.

Bas en Ineke den Ridder

Heerlijk weer lekker samen op reis ?Zeker na deze Corona periode is dit dubbel Genieten ? Els wat heerlijk deze reisverhalen zo kunnen wij mee genieten Top. Koester deze mooie reizen ,belevingen lekker Frans eten ,wijntje erbij wat kan het leven mooi zijn ?Vier Het Leven ?Dit nemen ze jullie nooit meer af ? Groeten daar en slaap lekker?. Tot Morgen