Dekkers.reismee.nl

Picardië dag 5

Picardië dag 5

Onze schoonzoon noemt ons ‘chateau hoppers’.

Maar geef ons eens ongelijk. Jezelf onderdompelen in luxe en lekker wegdromen in een groot bed met mooie kussens. Wat is daar mis mee?

Een ontbijt met allerlei soorten cake, Franse kazen, volle melk en heerlijke yoghurt en vers fruit, alles was op en top verzorgd. De pistache cake heb ik 2 keer genomen, zo lekker! Recept maar eens van opzoeken thuis.

Nog een foto op het bordes en dan beginnen aan de thuisreis.

Hans zou Hans niet zijn als hij voor deze dag ook niet een paar stopmomenten ingebouwd heeft.

We passeren weer een Versterkte Kerk in de l’Anenois.

Het is bewolkt, druilerig zelfs.

Jammer Renee, we kunnen geen goed weer mee terug brengen, anders zouden we het doen. Andere keer misschien.

De keuze om de Oude Autootjes thuis te laten was een goede.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat daardoor de vakantie anders is. Open door het binnenland van Frankrijk toeren met een sliertje gekleurde speelgoedjes geeft toch een extra dementie.

Nu genieten we van het comfort en het makkelijke in en uitstappen…..haha…

Zo heb elk nadeel zijn voordeel.

We genieten wel van het ‘er uit zijn’.

Ver van alle berichtgeving over maatregelen en versoepelingen en getallen.

Wat heeft dat mij goed gedaan en ik spreek zeker niet voor mezelf alleen. Het is zo relaxt en ontspannen. Maar hopen dat we het keerpunt bereikt hebben en Corona snel achter ons kunnen laten.

We rijden al gauw tussen de Belgische kentekens. Mensenlief hoe slecht zijn die binnenwegen hier. Ik durf het niet voor te stellen maar zou graag een tourtje maken met de minister van verkeer, dat zou haar ogen openen, zeker weten.

Thieu

De scheepslift van Strepy-Thieu ligt in het centrale kanaal in de Belgische provincie Henegouwen. De scheepslift is een kunstwerk dat zeker in de smaak valt bij liefhebbers van (industriële) architectuur en fotografie

De kabellift is 102 meter hoog en 135 meter lang. Het is de grootste scheepslift van België. Jammer genoeg komt er geen boot aan. Omdat het weekend is? We weten het niet. Verder dan maar. Even later moeten we stoppen voor een open brug. De schepen varen ons voorbij.

Alles is klaar voor de overwinning van België.

Grote vlaggen, versierde auto’s met duivels horens. We wachten het af. Zet hem op Rode Duivels. Laat de duivel niet in zijn hempie staan!

Hoe dichter bij huis hoe warmer het wordt.

Volgende stop is in Ronquière, daar vind je een grote publiekstrekker. Het achtste wereldwonder uit 1968: het hellend vlak van Ronquères

Dankzij een ingenieuze constructie kunnen schepen op het kanaal een hoogte van 68 meter overbruggen.

Ze varen in grote bakken van 91 meter lang, die met water gevuld zijn. Deze worden over een afstand van 1400 meter omhoog getrokken en komen vervolgens in een ander kanaal gedeelte terecht, waar ze hun vaart vervolgen. Boven op het hoogste punt staat een 150 meter hoge toren, waarin de machinekamer is ondergebracht. De toren is te bezichtigen en tovert u een sensationeel uitzicht.

Beersel

Onze afscheidslunch gebruiken we in Pajottenland bij

‘De Oude Pruim’ die valt onder de noemer Plezante Staminees.

De naam verwijst naar de stichter van het huis, Petrus Derauw, die ook fruithandelaar was. De Oude Pruim was zijn bijnaam, omdat de verkoop van zijn Naamse pruimen niet altijd vlotte en zijn koopwaar hierdoor niet steeds vers was...

Hier eten we zonder pretentie gewonnen brood, volgens Marianne op een Fancy Fair, met kaas - en kip kroketjes, eiergerechten en omeletten, oerdegelijk maar heerlijk. Kop voor mij, het summum van lekker en dat koop je bij ons niet. Kortom: hier is het genieten in een authentiek kader.

Aan de overkant zit ‘De nieuwe Pruim’ en volgens insiders is er ook nog een ‘Zure pruim’. Die hebben we niet gevonden. Eens in de spiegel zoeken?

Het zit erop. Een heerlijke week waarin we nogal eens terug in de tijd zijn gegaan.

Ouderwets gelachen, en kilometers gevreten, hebben.

Lieve vrienden, enorm bedankt voor jullie plezierige aanwezigheid.

Maar last but not least ‘dikke pluim voor Hans’ xxx

Renee Ketelaar

Met jullie heb ook ik genoten en bedankt weer voor de geweldige manier waarop je alles beschrijft!
Welkom thuis.

Els

Dank je Renee, je bent een trouwe lezer?

Irma

Na een mooie reis, welkom thuis

Peter Machielsen

Hoi Hans en Els, jullie hebben het weer goed gehad en wat een prachtige verhalen weer!! Els, je hebt je vak gemist.......! Jammer dat we er niet bij zijn geweest. Hopelijk weer op een ander moment. Tot zondag en hartelijke groeten aan ieder.

Sonja

Welkom thuis!

Fam. Neverhome

Echt lachen om jouw verhaal, heerlijk hoe jij dat schrijft Els.
Het was weer genieten om alles te lezen.
En zeer zeker dikke pluim voor Hans die dit toch maar weer geflikt heeft.
Welkom thuis. Liefs Gijs en jarige Jet. Xx

Atske

Ook wij hebben weer genoten van jullie reis !Ronquière , het hellend vlak , heeft voor ons ook een bijzondere herinnering . Vast gezeten in de toren , lift stuk . Het was een snikhete dag en ik zag ons MG ,van boven af, van de schaduw naar de zon gaan .
We moesten wachten op de brandweer die ons kwam bevrijden met zuurstofflessen op hun rug . Wij wilden gelijk naar beneden , per trap . Fit genoeg . Maar ze smeekten ons of zij ajb op adem mochten komen . Beneden kregen we een glaasje water ………….in ons flink opgewarmde autootje vervolgden we ons weg ……

Yola

Heerlijk! Ik heb weer genoten van je super leuke verhalen. Wat kan je toch leuk schrijven Els! En voor Hans natuurlijk ook een pluim. Als hij deze rit niet bedacht had hadden wij niet zulke leuke verhalen gehad! Lieve groet, ?

Lineke

Vanaf stoel/ bed heerlijk liggen genieten!
Wat kan je toch beeldend schrijven Els, en Hans als route uitstippelaar is mij bekend!
Een gouden duo!!???

Ineke

Iedereen weer gezond en voldaan weer thuis .
Liefs , Jan en Ineke

Els

Oei Atske, wat een verhaal. Zou wat voor mij zijn???

Toos en Ad

Ja wat moet ik toevoegen aan eerdere reacties. ????
Super en we hebben net als vele genoten van jou schrijfkunst
Hopelijk volgen er nog vele verhalen die we met plezier mogen gaan lezen TOP ??

Albert en Veroni

Gezien het reisverslag , kunnen jullie terugkijken op 'n geslaagde en gezellige reis.
Merci et au revoir !

Bas en Ineke

Geweldige reis hebben jullie gehad? veel moois gezien prachtige hotels Top heerlijk gegeten leuke gezellige Reizigers zo Samen?? Heerlijk genieten nu we onzeVrijheid weer terug hebben het is hier in de stad ook drukker ook de Café,s en Restaurants ?Iedereen wil nu wel genieten maar jullie zijn er weer mee weg Top?? Haneen Els ik zag vanmiddag jullie kleinkinderen met Amy war zijn ze alweer groot?Jullie zijn ook weer blij ze weer te zien wat een Rijkdom ? Heerlijk genoten weer van jullie reis Mooi geschreven Els ?Hele mooie Reis weer gehad dankzij Hans Chapeau Super Koppel ? Slaap lekker weer in je eigen bedje ook weer lekker???

Liesbeth

Weer een mooie reis geweest.Hopelijk er een volgende keer bij.Tot 7 juli

Patricia

Welkom thuis. Dank je wel voor het heerlijke verslag. Leuke ideeën opgedaan voor een rit met mijn Tigra'tje. Hoop jullie dit jaar nog eens te treffen. Lieve groetjes, Pat

Denisedevillers@hotmail.com

Lieve Els en Hans, via een technisch probleem nu pas het reisverslag ontvangen. Het was de moeite en gezellig om het te lezen. Tevens goed om mijn topografische kennis weer wat op te vijzelen. Blij dat jullie allemaal weer gezond thuis zijn en weer een nieuwe reis kunnen plannen zodat er weer en verslag komt, warme Gr