Dekkers.reismee.nl

Avignon

11/09

Boven verwachting goed geslapen in deze drukke straat, absoluut geen last van gehad, die luiken isoleren prima. Altijd al eens binnen willen kijken in zo’n huis, nu wonen we er 2 dagen.

Vandaag zwerven door Avignon, ook zo’n stad waar we nooit eerder de tijd voor genomen hebben. Nu op het gemakje dus.

5 min lopen naar Les Halles.

Ons verlekkeren aan al die mooie producten. Ik kan een amandelkoek niet weerstaan. Hij heeft de vorm van een ronde dakpan. Ik weet dat ze daarvoor klei op hun bovenbeen smeren om dit model te krijgen. Zou dat ook met deze……..

Hans zoekt ook een koek uit.

In een koffiehoek, waar we heerlijke cappuccino krijgen ontbijten we daarmee.

Mijn oog viel op een bord boven het buffet;

Do your shopping, Buy it! Bring it! We cook it! 10€ pp.

Wat een aparte service.

Door heel de stad staan kraampjes met delicate producten. Overal mag je proeven. Ik leg steeds uit dat we niks mee kunnen nemen maar dat vinden ze geen probleem. De lekkerste witte truffel, warme tofu met knoflook, eendenlever, tapenade en honingsnoepjes.

Op een groente en fruit markt zien we roze champions, het leek op elfenbankjes, op en top decoratief.

We gaan het Klooster en Tuin van de Karmelieten in, er klinkt muziek. Het duurt even voordat we beseffen waar we terecht gekomen zijn. Het blijkt een markt waar talrijke handelaren uit verschillende landen, met hun unieke middeleeuwse producten aanwezig zijn. In de kampementen wordt het dagelijks leven uit de Middeleeuwen getoond en ook de 15de eeuw wordt tot leven gewekt door legendarische re-enactors uit verschillende landen die een historische gebeurtenis naspelen. Iedereen die erbij betrokken is loopt in een historisch kostuum. Een man en vrouw en hond waren uniseks. We zien hoe ze van ijzeren ringetjes een Maliënkolder maken om de zwaardslagen tegen te houden.

De mondkapjes slaan in dit geval als een tang op een varken, doet afbreuk aan het sprookje. Wel humoristisch (vind ik).

Buiten zit een dikke man met een soort kermistentje. Hij heeft een wolf in een kooi en glundert van trots.

Een soort ommegang van muzikanten passeerden ons en ging de stad door.

Tijd voor koffie op een typisch Frans terrasje met de gevlochten stoeltjes, de wolf werd uitgelaten aan de lijn.

Een ogenschijnlijk onbereikbaar (gouden) beeld komt met elke trede de we klimmen dichterbij. Eenmaal boven mooi uitzicht over de stad en de Pont.

Ik begin automatisch het liedje te neuriën;

Sur le pont d'Avignon (Op de brug van Avignon)

On y danse, on y danse (daar danst men, daar danst men)

Sur le pont d'Avignon (Op de brug van Avignon)

On y danse tous en rond. (daar danst men in het rond)

Evenals het historisch centrum staat ook de Pont d’Avignon op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Sushi time. Hier houden wij van. Lichte lunch maar zwaar genoten.

Er is een protestmars aan de gang, toegangswegen zijn afgesloten en overal Franse vlaggen. ‘LIBERTE’ en ‘STOP PASS’ zijn de kreten op de borden een man had oorbellen met QR-codes in. Het zit de Fransen ook hoog, dat is duidelijk.

Super mooie winkelstraten hier ook. De winter komt eraan als ik de uitstalling in de etalages moet geloven.

Nu nog helemaal niks van te merken, het is heerlijk zomerweer.

In een gallery, bedoel kerk, bekijken we een expositie. Wéér wat geleerd “Gooi geen oude kartonnen dozen weg”! Daar zijn nog mooie dingen van te maken.

Het voordeel van een ‘huis’ in de stad is dat je er even uit kunt gaan rusten. We lopen wat af hier. Mooi tijd om deze dag te evalueren en wat te schrijven.

De stad hangt op bepaalde plaatsen vol met pamfletten. Zover we het kunnen ontleden van complotdenkers.

Ik heb onderweg iets gepast in een winkel en daar mijn mondkapje laten liggen. In een schitterende kunstzaak werd mij daardoor de toegang geweigerd. Toch wel heftig, ga straks nog meelopen in die optocht.

Een klein restaurantje op een wonderschoon pleintje naast de St. Pierre, daar willen we zitten.

En gelukkig konden wij daar nog een tafeltje versieren.

Een ‘aardig’ meisje kwam de bestelling opnemen. Ik kan het haar niet kwalijk nemen maar wij hadden niet begrepen dat we ‘gebakken’ Foie gras besteld hadden, als ik iets vies vind!

Maar het was een miscommunicatie van onze kant.

We vonden de lokatie TOP, maar het eten FLOP.

Toen de kerk uitgelicht werd waanden we ons in de Middeleeuwen, waar zou dat nou vandaan komen.

Tot morgen, dan verhuizen we weer.

Atske

Wat een onverwachte gebeurtenissen weer . Inderdaad als je meerdere dagen ergens bent …..prachtige stad . Ja en je gaat er van dansen ? xx

Toos en Ad

Zo weer wat geleerd !!!
Weer een mooi overzicht van jullie dag
En mooi geschreven ??
Wordt vervolgd ????

Rhea May

Het blijft maar genieten ?

Ineke en Kees

Heerlijk om onder het genot van een kopje koffie met iets lekkers jullie belevenissen weer mee te mogen beleven. Grappig, dat liedje schoot ook gelijk door mijn gedachten.? . Benieuwd wat er vandaag weer op jullie pad komt.

Kees en mia

Daar zijn wij ook wel eens geweest mooi

Renee Ketelaar

Het lijkt me schitterend om Frankrijk in de herfst te bezoeken.
Les feuilles mortes..
Genieten weer!

Ad en Krista

Bedankt weer voor jullie verhaal. Beeldend geschreven zeker als je zoals wij er net een paar weken geleden ook waren. Veel vakantie genot verder. Grs

Teddy

Beetje late reaktie maar te druk om te lezen nu op t gemaskerde leuk om al jullie belevenissen mee te beleven ga gauw de “ nieuwe “ lezen geniet ze

Sandrina

Mooie heer aan Avignon daar in de buurt gekampeerd samen met Jan heb nog ergens een prachtige foto van Jan in een winkel met hoed op want die moest heel blijven was cadeau voor Sander dus kon niet in de tas?wat genieten jullie weer en wij dus ook van jullie mooie verhalen ??

Bas en Ineke

Late reactie hadden geen WiFi ? Prachtige stad wij zijn er ook allemaal geweest? Heerlijk om dat allemaal te beleven lekker slenteren niets hoeft Top ; De regels van Corona wisselen sterk ?Maar jullie genieten ervan leuke markten lekker snuffelen heerlijk eten en goed slapen in een drukke stad Top die luiken ?Heerlijk weer niet bloedheet dat is ook niet te doen, het zit allemaal mee een feestje???

Gijs en il

Weer helemaal bijgelezen. Genieten van jouw verhalen. Wanneer komt het uit in boekvorm, Els. Wij genieten hier ook volop, vandaag weer op pad met de huurauto. Zo de bergen in slingeren en dan aan het eind van de weg weer een klein dorpje. Iedere keer weer een verrassing wat er te zien is. Nog veel plezier, groeten aan Hans.