Dekkers.reismee.nl

Met de Morgan naar Arles

Het ontbijt heeft het madammeke uitbesteed. “Pain ou croissant” vroeg het meisje van café Gaby.

‘Allebei’ wilde ik zeggen maar dat zal niet de bedoeling zijn van het madammeke.

Eerlijk is eerlijk, dit pleintje, de stoeltjes en de grote koffiekommen maakten het tot een écht Frans ontbijt. Botertje en jammetje erbij, meer mot ta nie zijn.

We waren getuigen van een opstopping in de stad. Een busje moest lossen en hield al het verkeer op. Toen hij weg was moest er een vrachtwagen door, dat ging niet vanwege de parasols op de terrassen aan beide kanten van de weg. Hij eruit en die zware blokken opzij zetten, het zweet gutste van zijn gezicht bij parasol nummer 6. En weet je…. Hij had ze ook gewoon in kunnen klappen. Kijk, dat eet heerlijk weg.

Lourmarin, geclassificeerd als een van de mooiste dorpjes van Frankrijk, is een ode aan de Provençaalse rust en esthetiek in het hart van de Luberon. Het kasteel wordt zelfs de ‘Villa Medici’ (een groot landhuis in Rome) van de Provence genoemd. Het dorpje was een van de belangrijkste stops aan de historische ‘route des vaudois’ waarvoor Albert Camus en Henri Bosco

De meest bekende schrijver die hier tot aan zijn dood woonde is de Brit Peter Mayle die bekend is van zijn boek ‘A good year’. Het boek speelt zich af in Menerbes maar is verfilmd in Gordes. De film is trouwens een prima manier om een regenachtige winterdag in Nederland door te komen. Het succes van de boeken van Mayle heeft wel tot gevolg gehad dat een groot deel van het Engelssprekende deel van de wereldbevolking de Luberon als toerist wil bezoeken.

De galeries waren nog gesloten maar hier en daar ging een winkeltje open.

Het heeft vannacht gegoten schijnbaar maar nu is het droog en heerlijk weertje. We bekijken dit leuke stadje, dat van ons 5 sterren krijgt voor Ambiance.

De fonteinen vallen op, wij vinden er vier van de zeven, en allemaal met waterspuwers van mannengezichten met baarden van mos en dat geeft een erg leuk effect.

Het eerste dorp dat we willen bezoeken vandaag is Ménerbes.

We worden ontvangen door de plaatselijke parkeerwachter.

Het tarief om hier te parkeren bedraagt €3.-. Geen probleem.

Met een theatraal gebaar haalde ik een briefje van 50 euro te voorschijn. Dat bleek wel een probleem. Achteraf betalen was de oplossing. Maar nadat we het Katharen dorp tussen de wijnvelden bezocht hadden was de € 50.- nog heel.

Ons verontschuldigend gebaar werd door de tollenaar beantwoord met een vriendelijke groet.

Op deze manier blijven we mooi binnen ons vakantiebudget.

Het gaat regenen, dus….. plat de jour……

Grapje, dit waren we al van plan. In Eygalieres bij Le Progrès strijken we neer. Vandaag op het menu; gevulde tomaat, paprika en gourgette met rode saus.

En die regen stelde niet veel voor. Het is nog steeds een lekker temperatuurtje.

In Eygalieres moet je eten, meer is er niet te doen, echt, één straat met restaurantjes. En allemaal vol en super gezellig.

Vlakbij het pittoreske dorpje Les Baux de Province ligt de Carrières de Lumières, een steengroeve waar vroeger bauxiet werd gehaald voor de bouw van de dorpjes in de omgeving. Nu is het een prachtige site waar je kunt genieten van een mooi spektakel.

Levende schilderijen

Wanneer je een kaartje koopt loop je vervolgens door een deur en moet je eerst even wennen aan de donkere omgeving. Maar dan komt alles tot leven: de schilderijen van bijvoorbeeld van Van Gogh en Gaugin en andere bekende schilders worden geprojecteerd op onder andere de muren, het plafond en zelfs de vloer. De projecties zijn overal om je heen en door de muziek en bewegende animaties erg indrukwekkend.

Ieder jaar zijn er andere tentoonstellingen te zien. Dit jaar zijn dit Cezanne en Kandinsky. Beide prachtig en je krijgt het gevoel zelf middenin het schilderij te staan. Aan het einde van de tentoonstelling word er dan ook een luid applaus gegeven.

Om 17.30 uur hotel Porte de Camarque, we waren ervan overtuigd dat de auto hier veilig kon staan. U kunt hem langs het water zetten dan gebeurt er niets. En is het veilig.

Oké dan, op hoop van zegen.

Toos en Ad

Ja op hoop van zegen !!!
Laat dat hopelijk maar zo zijn
Weer alles mooi omschreven zo idyllisch
Kijken weer uit naar het vervolg van jullie reis verhaal morgen

Apollonia

Ogen te kort???

Kees en mia

Het houd niet op al dat moois,kunnen jullie het allemaal onthouden?

Denise

Gezellig om jullie verslag te lezen en wat een mooie en orginele tentoonstelling.

Renee Ketelaar

Na een paar drukke dagen, is het heerlijk om op vrijdag avond alsnog jullie vakantie verhalen te lezen. Wat maken jullie veel mee.
En bedankt voor alle tips en linkjes om mee te genieten met al dat moois!
Nog een fijne avond

Teddy

Ik ken Frankrijk niet zo goed maar door jullie verhalen zou ik bijna een camper kopen ha ha
Liefs teddy

Thea

Weer mee genoten Van jullie reis en mocht je op een regenachtige najaarsdag met een glas rode wijn en een Kaasje van a good year willen genieten: ik heb ‘m in de kast liggen!

Gijs en il

Je weet, ik ben niet van de musea e.d., maar bedankt voor die link. Wat prachtig om daar te mogen rondlopen. Zo mooi en apart. Verder weer in een deuk gelegen hoe jij alles vertelt, Els. Wij inmiddels weer thuis en nu vakantiepuin ruimen. Xx