Dekkers.reismee.nl

Met de Morgan door de Dordogne

19/9

We ontbijten met koffie, notencracker en kaasjes.

Het is zondag en het regent.

Hans heeft een route gemaakt als een parelsnoer waar we telkens een pareltje, lees mooiste dorp, van gaan ontdekken.

We zijn in de Dordogne en komen onderweg langs la Gourmande, Foie Gras Jacquin.

‘Ouvert ’ ook nog.

Althans volgens het bordje, in werkelijkheid ‘Fermé’. Dan niet!

We slingeren verder en verbazen ons over de grote noten aan de bomen schuin tegen de heuvels. Ze buigen een beetje mee met de helling. Mooi gebied hier bij Milhac.

Jagers met grote geweren en in camouflagepakken beloven vanavond met reebout of misschien wel hertenbiefstukjes thuis te komen.

En wat steekt zijn kop boven het maïsveld uit? De kerktoren van Vitrac.

Vitrac is een leuk, klein dorpje met een middeleeuwskasteel.

En het kleine kerkje uit de XIIe eeuw dat op hoogte is gevestigd.

Welkom in het hart van de Perigord Noir. In deze omgeving groeien er huizen op de bergen, zelf gezien.

We genieten in deze regio zo van de kleine weggetjes en van de schoonheid van het landschap.

Ook al laat dit Spartaanse autootje ons ieder kuiltje en steentje voelen.

We weten al onze organen weer te zitten.

La Roque-Gageac nodigt met zijn bruine tegels, zijn typische daken, zijn ouderwetse charme en zijn adembenemende landschappen uit tot een wandeling door het dorp.

Het stopt met zachtjes regenen.

Dus die uitnodiging slaan we af.

Wolken hangen om de bergen waardoor er iets magisch ontstaat.

Beynac de Cazenac

Lijkt wel Engeland, wat een droomlocatie, eerder een diamant dan een parel.

In de regen lopen trekt ons nog steeds niet dus site seeing by car. We rijden een klein straatje omhoog. Deze voert je langs van die typische charmante stenen huisjes, in perfecte staat gerestaureerd. Je waant je bijna in een openluchtmuseum. Met als verschil dat hier ook nog gewoon echt gewoond en gewerkt wordt.

We zijn iets te vroeg voor plat du jour anders zou restaurant ‘Petit Tonelle’ zeker een optie zijn. Ware het niet dat de kok net naar buiten kwam om een sigaretje te roken in zijn schort met doodskoppen, de humor ligt op straat.

Bij een traitteur kopen we Foie gras voor thuis.

Het Maison forte de Reignac ligt bij het plaatsje Tursac en is onder een rots gebouwd.

Zoals gezegd, Frankrijk is één groot openluchtmuseum.

Saint-lèon-sur-Vézère, een klein plaatsje met haar schitterende ligging aan de rivier Vézère trekt ons.

Plat de jour was uitverkocht. We zien reblechon staan op de kaart. Daar zijn we het gauw over eens, dat is ons lievelingskaasje, en dat op een pizza, wat een idee! Dit proberen we zeker thuis ook.

Het is DROOG. We lopen een rondje door een van de mooiste plaatsjes in de omgeving en op het gemakje terug naar de auto. Nu mag de kap er af.

De winkels zijn gesloten maar de kerkdeuren staan wijd open, al is het maar voor een expo van de plaatselijke knutselclub.

Ségur-Le- Château

We rijden dit plaatsje binnen en zijn meteen gecharmeerd door de mooie huizen en de ruïne daar boven.

Hier zouden we graag slapen.

Het bureau de toerisme is nog open en jawel er is een B&B vlak bij. La Ruche B&B.

Hij loopt ons zelfs voor door het nauwe straatje.

De deur gaat open en daar staat een Engelsman. Hij heeft plaats. We mogen zelfs een kamer kiezen, zo clean en sfeervol weer. Hij vertelt dat zijn vrouw de Smyrna traploper zelf gemaakt heeft, een klus van 2 jaar. De loper gaat ook door de gang en is zeker 7 meter lang.

Of we mee willen eten. Hij kookt voor nog een stel.

Eten! Ik moet er nu even niet aan denken.

Er is niets open in het dorp op zondag zegt hij, dus we hebben geen keuze en het is pas om 20.00 uur.

We mogen water, koffie, thee en zo pakken zoveel we willen.

Zijn vrouw is nu in Engeland en heeft in voorraad gekookt. Zodoende krijgen de andere gasten varken en wij kip te eten, niet erg fantasierijk. Kip, saus rijst. De venkel in de saus maakte het nog enigszins spannend.

Het was een leuk Frans koppel. Zij sprak goed Engels en vertelde dat ze een B&B hadden in Arles. We vroegen of dat hun Job was, ze schudde heftig van nee. En of er wel iets te doen was in Arles. De Stierenvechten zijn een groot spektakel met volop feest en drank. Nu is het museumweek en op zaterdag altijd een grote markt. Wij vertelde dat we er net vandaan kwamen en het erg rustig, zeg maar saai vonden. Dat komt dan door het weer volgens haar. ‘Want of het licht nu rood is of groen, in Arles is altijd wat te doen’.

Haar man was autofiel, net als Hans. Die twee hadden elkaar helemaal gevonden. Wat een onverwacht gezellige avond weer. Ze overwegen een BIg Green Egg te kopen, nooit eerder van gehoord. Zou toch leuk zijn! Wordt het nog gezellig ook in Arles.

Vanuit ons bed kijken we op de ruïne, morgen maar eens van dichtbij bekijken.

Renee Ketelaar

Gisteren hier in Rotterdam schitterend weer gehad en heerlijk in de zon gezeten.
Maar wel met uitzicht op moderne gebouwen en niet zulke plaatsjes die jullie zijn tegengekomen. Hopelijk worden ze goed onderhouden. Leuk zo terug in de middeleeuwen. En laten we hopen dat het weer de rest van jullie reis meezit. Dus heerlijk met de kap af er rond rijden in la douce France!

Heert Jan

Wat is het een feest om met jullie mee te reizen. Lezen over B&B's is leuk en inspirerend. De beschrijving van alle leuke, mooie en indrukwekkende plekken geeft kriebels om er op uit te trekken. Nog een mooie tijd in het schone Frankrijk. Groeten Heert-Jan.

Atske

Nou jullie maken heel wat km met de Morgan .
Het klinkt weer even mooi en afwisselend , zoals ook het weer !
De foto van de stier gezien , een flinke jongen , waar je niet mee in botsing wil komen !!
Gisteren was hier de dorpsdag met bric a brac , kleding en eetkraampjes . Zon scheen het leek wel ‘buitenland’ . Wat een drukte ,mensen blij om weer te bekijken en gezien te worden . Blijde kreten waren niet van de lucht !
Fijne dag vandaag , kijk elke morgen naar jullie verslag uit . Xx

Sonja

Wat heerlijk zo door de Dordogne, wil er ook naar toe!
Veel plezier en mooi weer gewenst.

Ad

Els weer bedankt voor je schrijfdiscipline. Geniet ze

Toos en Ad

Weer een mooi verhaal !!!
Jammer dat het weer niet meezit
Ondanks dat genieten jullie toch van het mooie Frankrijk
We kijken weer uit naar de dagelijkse blog

Kees en mia

Vandaag 2 verhalen gelezen BO is er en daar hebben we het druk mee .maar lezen doe ik wel hoor

Rita

Prachtig de Dordogne met de mooie plaatsjes. Sarlat en Dome niet vergeten. Een kanotocht door de rivier is ook leuk,maar ik denk dat Hans liever in de Morgan de rivier afzakt ( over de naastgelegen weg natuurlijk).In ieder geval veel te beleven. Beaucoup plaisir ?‍♀️

Elke en peter

Met plezier gelezen en wat genieten jullie. Wij verheugen ons op het heerlijke kaasje met pizza groeten van ons

Bas en Ineke

Heerlijke vakantie verhalen wat een beleving mooie dorpen slaapplaatsen iedere keer weer een verrassing ? Waar gaan we eten lekkere pizza of rijst met kip lekker wijntje erbij jullie hoor je niet klagen lekker op de Franse tour?Na regen komt zonneschijn ?Leven als God de Vader in Frankrijk ?????wat wil een mens nog meer ?Prachtig reis om straks thuis op terug te kijken ??Dit nemen ze jullie niet meer af Chapeau Vier het Leven lekker Samen??

Liesbeth

Nog laat je verhaal gelezen.Ik moest erg lachen toen je over de Smyrna tapijten schreef.Nu begrijp ik de foto’s en de tekst. ? Ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur?‍♀️

Teddy

Wat goed van je Els dat je toch steeds weer je belevenissen zo mooi kunt weergeven dat ik het gevoel heb dat ik als een vlieg in de morgen meereis en het allemaal meebeleef
Zaterdag ga ik op vakantie dus …. Misschien wat latere reacties van mij
Geniet ervan en zoals Ineke altijd zeg ; vier het leven !!!