Dekkers.reismee.nl

Toeren met Morgan/MG vrienden door de Achterhoek

Dinsdag 17 mei

Vroeg wakker. Rond 8.00 uur aan het ontbijt.

Inpakken en afscheid nemen van Bronkhorst.

We rijden het Pontje op.

Er passeert ons een vrachtschip vol oud ijzer.

Het voorland van onze bolides grappen we.

Maar dan komen we bij ‘The Gallery’ dat is andere koek. Hier staan bijzondere exemplaren en flink geprijsde maar beeldschone oldtimers. Jammer, wij hebben ons daglimiet al verbruikt.

We komen even bij met een kopje koffie.

Hier nemen we ook afscheid van Il en Gijs. ‘Dank voor jullie fijne aanwezigheid lieve vrienden’.

‘De Postbank’

De herinnering aan onze verloving komt terug. Hans nam mij in zijn MG mee hiernaartoe voor biefstuk stroganoff, aan tafel bereid. Onvergetelijk romantisch en overheerlijk.

Wat een kleuren hier op de Veluwe.

Knalgele Brem overheerst maar ook de heuvelachtige zandvlakten maken indruk.

Je verwacht hier elk moment een overstekend hert.

Eentje die goed kan springen dan want er is een afzetting met draad.

Dit Hellend stuk met afgrond rechts en lekkere bochten voor de bestuurders doet me denken aan het buitenland. Meer dan eens beseffen we dat Nederland alles in zich heeft met als pluspunt goede wegen.

Het ruikt heerlijk in deze prachtige bossen.

We rijden het natuurgebied uit over de roosters en Velp in.

Prachtige huizen in deze wijk met allerlei kleuren rododendrons.

De kabels van de Trolleybus lijken vlak boven ons hoofd te hangen.

In Arnhem wordt al sinds de jaren vijftig met trolleybussen gereden en ook nu zijn er nog veertig in bedrijf. Mede door deze voertuigen scoort Arnhem al jaren goed op duurzaamheid – zelfs toen elektrische bussen nog een zeldzaamheid waren. Maar de gemeente wil het busvervoer verder verduurzamen en de hoop is om alle bussen vanaf 2020 volledig uitstootvrij te laten rijden.

De Betuwe

We volgen de lange Randwijkse Rijndijk en hebben mooi uitzicht over de weilanden en boomkwekerijen beneden ons.

Ooievaars vliegen boven ons hoofd en ook zien we er een op zijn nest zitten. Sowieso de afgelopen veel ooievaars gezien.

We passeren de Romeinse wachttoren ‘de Spees’.

De Romeinse Wachttoren is een replica van een van de oude wachttorens uit de Betuwe, ooit stonden hier veel meer wachttorens. Vanuit de wachttorens werd het fort bewaakt. Het fort is helaas niet meer zichtbaar, maar de natuur op deze plek is wel erg mooi. De Romeinen zijn mede verantwoordelijk voor deze prachtige natuur in de Betuwe. Zij hebben hun kennis van boomteelt destijds met de bevolking gedeeld.

Vanuit de wachttoren heb je een prachtig uitzicht over de Rijn en aan de andere kant over het voormalige Fort De Spees.

We voelen de warmte van de zon maar hij komt niet achter de woken vandaan.

Perfect temperatuurtje voor een relaxte rit door ‘De Betuwe’

En jawel hoor, hier begint het land van Flipje. De streek in Gelderland tussen de rivieren de Waal en de Rijn. De fruittelers kunnen trots zijn op die mooie oude rassen. We zijn te laat om de bloesem op zijn mooist te kunnen beleven. Je kunt niet alles hebben maar ik heb genoeg verbeeldingskracht om me de wit en roze kleuren van de bloesem in de boomgaarden voor te kunnen stellen.

Het blijft prachtig tot aan het

Eeuwenoud familielandgoed ‘Heerlijkheid MariĂ«nwaerdt’

Heerlijkheid Mariënwaerdthttps://www.marienwaerdt.nl

Hier gebruiken we onze afscheidslunch en kopen we nog wat specifieke streekproducten voor thuis.

De borden die uit de keuken kwamen waren overvloedig, maar zeer goed op smaak en met biologische producten.

In deze drie dagen hebben we genoten van al het moois van De Achterhoek.
Heerlijk gegeten en gedronken en geslingerd door Nederland Rivierenland.

Dat alles samen met goede vrienden die net als wij het leven willen vieren.

We rijden nog een stukje langs de Linge en dan waaieren we uit.

Dierbare M&metjes, dank voor jullie vriendschap en gezelligheid.

Hans, je hebt het wéér gefikst!

Een mooie mini vakantie georganiseerd die bijzonder goed uitgepakt is.

Dank je wel lieve schat.

Renee Ketelaar

En weer veilig thuis na een leuke reis.

Els Dekkers

Klopt Renee. En wat een toeval die uitzending gisteren. Wij hebben hem gemist maar gaan hem terugkijken. Dank voor je trouwe reacties altijd x

Gijs en il

Zo zie je maar hoe mooi Nederland is. En Hans ontdekt die plekjes toch maar steeds. Wel leuk om een keer door een andere provincie te toeren. Zodra wij weer aan de beurt zijn misschien vanuit ons zomerhuisje. Wij kijken eerst uit naar volgend jaar. Xxx

Liesbeth

Nou Els.Je hebt ons uitje prachtig weer gegeven.Heerlijk om het terug te lezen.
Hans had het weer super georganiseerd en ook zijn lijntje naar boven werkte weer geweldig☀?

Bas en Ineke

Hans en Els heerlijk even er tussenuit in de Achterhoek leuke Tour?? Schitterende dorpen heerlijke Resraurants ? Alles weer mooi vertelt zo kunnen wij ook alles mee beleven? Nederland is prachtig en zeker heel gezellig met leuk gezelschap ?Vier Het Leven en Koester deze Dierbare Momenten??Ook leuk om weer herinneringen op te halen vanwege jullie Verlovings trip echt nostalgie? Sorry voor de late reactie ik zag vanmiddag pas jullie verslag van de Achterhoek?

Jo Anne Wijnen

Beste Els en Hans,
Wat leuk om te lezen dat jullie mooie dagen hebben beleefd in de Achterhoek.
Het is ook genieten om jullie verhaal te lezen.
Els je bent een geweldig goede SCHRIJFSTER. Je weet zo leuk alles onder woorden te brengen, een hele beleving.
hartelijke groet van Rien en Joke Wijnen

Apollonia

Ik hoefde de deur niet uit om 1 ree of haas te zien.die lopen dpor mijn tuin!!gt

Elke -Peter

Dank voor jolie kleurijke verhaal, we hebben er van genoten, liefs Elke Peter.

Ineke

Wat heb je onze reis weer mooi op geschreven .
Het was een cadeautje om weer met z’n allen te zijn .
??

Keesenmia@gmail.com

Pas nu gezien dat jullie op vacantie waren ,dus 3 berichten achter elkaar gelezen,het was veel maar heel interessant. Dank je wel liefs Kees en mia

Els en Gilbert

Dank voor je leuke verhalen waardoor we a.h.w. achterop de Morgan kunnen meereizen (erin kan niet hĂš ;))
Ook altijd leuk dat je er wat achtergrond “weetjes” bij vertelt. Je maakt echt werk van je verhalen, chapeau!

Denise

Hans en Els, bedankt voor het mogen meebeleven van jullie trip. Het is jaloersmakend en wil niets liever dan mijn koffers inpakken en naar de Achterhoek afreizen. Bedankt voor deze plezierige meebeleving van jullie reisje.

Barbara Touw

Heerlijk weer jullie berichten te lezen, Els. Altijd een feestje. Wel kregen we ze alledrie tegelijk.

Ad&Krista

Wederom hartelijk voor het mee beleven van jullie trip!
Groeten en tot ziens.

Elke en peter

Weer met plezier het reisverslag gelezen hopen een klein stukje ervan binnenkort te bezoeken groeten van ons

Patricia

Dank je wel voor het meereizen op papier. Weer genoten.