Dekkers.reismee.nl

Vive la France, dag 6

16 juli, dag 6

Sarah belooft mijn jurk binnen te halen als hij droog is. We kunnen dus met een gerust hart weg na het ontbijt.

Maar niet voordat we weer een tafel besproken hebben voor vanavond op het terras.

Zodra we de bocht omdraaien zien we de Hollandse postkantoorhoudster met haar hond. ‘Hij’ staat in zijn boxer in het deurgat met een beker koffie. 'Niemanddiemekent' moet hij gedacht hebben, haha….

Maar eerst wil ik jullie, trouwe lezers bedanken. Leuk om belevingen te delen en respons te krijgen én jullie houden me scherp.

Maurice, ik pas het adres aan.

Monpazier, het schoolvoorbeeld van een vestingdorp.

De Bastide Monpazier heeft het keurmerk 'het mooiste vestingstadje van de Péricord' toegekend gekregen.

We kunnen in het dorp parkeren omdat we lekker vroeg zijn.

Aan de schaduwzijde zit het al aardig vol met locals die hier op zaterdag hun croissant eten en koffie drinken. Logisch dat dit dorp veel bezoekers trekt. Dit model bastide met zijn perfecte rechthoekige vorm, is een bron van inspiratie voor vele grote architecten.

Zulke leuke winkeltjes ook. Een hoedenwinkel kon ik niet voorbij lopen, dat heb ik nog nooit gekund.

Wat opvalt zijn de kinderen in witte jurkjes en bloemenkransjes in hun haar. Ze spelen voor de kerk en dus associeer ik dat met een huwelijksfeest. Ouderen zien er ook pico bello uit. De priester kwam naar buiten en begon een praatje met hun. We hadden graag een mooie bruid zien arriveren maar dat schoot niet op.

Dus wandelen we door de kaarsrechte straatjes terug naar de auto.

Je kunt je afvragen waarom zonnebloemolie zo duur moet zijn.

Overvloedige velden hier, niet te begrijpen.

In het volgende dorpBeaumont-du-Pericordlopen ze in klederdracht. Omdat de quartorze Juillet gunstig viel dit jaar hebben veel Fransen er een dag aangeplakt en zijn een lang weekend weg.

We reden eerder een veldje voorbij waar middeleeuwse spelen aan de gang waren. Geen decorbouwers nodig hier, je bént gewoon in de middeleeuwen.

We lopen een winkel binnen die 2 ingangen/uitgangen heeft, van straat tot straat. Wat je ook zoekt, als ze het hier niet hebben hebben ze het nergens. Savon de Marseille gekocht voor een klein wasje.

Een stuk langs het kanaal van Lalindegereden, dit afleidingskanaal loopt vlak langs de rivier.

In het gelijknamige dorp Lalinde gaan we een verkoelend rosé-tje en water drinken om de vochthuishouding op pijl te houden.

Onder de markthal staan een paar kramen met groente en fruit. We pakken een meloen, abrikozen en nectarines mee. Hans belooft een picknick aan het water.

Onze Morgan voor Chateau de Bannes levert een mooie foto op.

InLimeuil gaan weaan het water zitten. Dit trapsgewijs tegen een stijle rots aangebouwde plaatsje loopt af naar de samenloop van de Dordogne en de Vézère. Onder een grote treurwilg eten we het fruit op en kijken we welk kind zoveel decibellen produceert.

Aan de overkant is een camping en ook die gasten zoeken het ondiepe helder stromende water op. Wij zitten heerlijk!

Er staan lange tafels en wel honderden stoelen klaar voor vanavond. Voor €15 euro kun je hier mosselen en friet eten. We hebben dat een keer meegemaakt. Té leuk!

Maar vandaag hebben we al een afspraak met Thierry.

Dan terug, we ruiken het smeltende teer, arme banden!

In het hotel even relaxen en schrijven.

Om 19.00 uur wijnen!

We zitten als eerste op terras. Opeens getoeter en nog eens getoeter. Er komt een stel auto’s voorbij versiert met papieren bloemen.

‘Trouwen!’ roept Thierry die met Sarah naar buiten komt rennen en samen zwaaien ze tot de laatste, de bezemwagen, uit het zicht zijn.

We maken een praatje met hem. Over de bosbranden en dat morgen en overmorgen de temperaturen over de 40 graden gaan.

Oei, dan gaat het dak erop hoor.

Thierry heeft het ook warm in de keuken.

‘Ce-la-Vie’ zegt hij en gaat aan de slag, al fluitend.

Wij zitten in een windje onder de parasol en laten het ons weer smaken.

Salade de Gésiers au vinaigrette de framboise.

Cuisse de Canard confit.

Fraises du périgord

7 stelletjes op terras en allemaal perfect gegeten.

Armagnac met espresso na en dan….. helemaal voldaan!

Wat een heerlijke dag.

Tot morgen

Marja Duivenvoorde

Hoi Els,
Leuk om jouw reisverhaaltjes te lezen!
En wat een leuke auto hebben jullie bij je!
Wij zitten nu in de Charente- Maritime, met de camper en genieten van de rust op het Franse platteland.
Bonne voyage!
Marja.

Annelies en Wim

Goedemorgen Luitjes,
Wat een mooi verslag weer, er is ook zoveel te zien daar hè.
Bereidt je goed voor op de warmte en veel reisgenot verder,
Groetjes van ons.

Toos en Ad

Weer mooi om op terug te kijken maar pas op voor de voorspelde hitte ?
Kijken uit naar het vervolgverhaal ??
Blijf heerlijk genieten in jullie geliefde Frankrijk

Irma

Els wat een genot om jullie tocht door Frankrijk te lezen. Hans weet altijd de mooiste plekjes te vinden en dat weet ik uit ervaring. Geniet van deze reis en hoop dat de nieuwe banden goed blijven draaien.

Renee Ketelaar

Wat leuk is aan jouw verhalen, vind ik, dat ik de dorpjes ga googlen en ook gelijk de geschiedenis er an lees. Heel veel wat ik nog niets wist en ook nooit bij de geschiedenisles heb geleerd.
Nu, via jou, leer ik elke dag jets nieuws.
Pas goes op met de war te en nog een goede reis verder.

Kees en mia

Heerlijk al dat eten en drinken maar wij hebben vandaag paella gegeten ook lekker geen haute cuisine maar plattelands eten.

Ineke

Ben benieuwd naar je hoedje .

Teddy

Heerlijk dagje geweest denk ik en iets relaxter dan de andere dagen goed hoor die horen er ook tussen
Dakje erop morgen want het wordt heet
Lekker slapen en gezond weer op
Tot morgen

Fiep

Hallo Els en Hans
Wat heerlijk
Zo op pad . Wij geven de voorkeur om in september te gaan naar onsgeliefde Italië
. Kijk uit voor de warmte maar blijf heerlijk genieten met Hans en wij genieten van je leuke verhalen.
Ons uitje zal wat later worden Micky dag. ???