Dekkers.reismee.nl

Vive la France, dag 9

19 juli, dag 9

Om 8.10 uur wakker geschrokken, om half negen ontbijt afgesproken. Opschieten dus.

Ons tafeltje staat buiten in de kasteeltuin gedekt. Buffet was niet uitgebreid, kan ook niet voor 5 gasten. Morgen krijgen we een eitje belooft de manager. Wel grote perziken, dat maakt veel goed.

De zon komt er niet door, het is fris dus nog geen behoefte om te zwemmen.

We zitten aan de goede kant met ons terrasje.

Ik maak een rondje door de tuin.

De Atlasceder (heb ik opgezocht), is wel 40 meter hoog schat ik. Het is een pronkstuk hier midden in de tuin, met grote dennenappels. Maar het is zeker niet de grootste boom. De zomerlinde voor onze deur is ook giga. Bomen geven de beste verkoeling, overal wel een schaduwplekje te vinden. En dáár hangen hangmatten en staan loungesets. We zijn hier alleen.

Bij het zwembad is het heel warm maar heerlijk om lang te dobberen en onder de parasols te hangen.

We zijn voorbereid op een hete dag.

De communicatie loopt hier niet vlot. We zijn door onze handdoeken heen, ieder één. We gaan ervan uit dat er schone komen en vragen het aan het meisje van de sauna, zij heeft geen klanten momenteel en komt meteen met 2 piepkleine handdoekjes. We zeggen dat we ook nog willen douchen na het zwemmen. Ze snapt het en brengt grote strandlakens.

Het is niet haar schuld deze keer.

Om 16.0 uur, koud gedoucht en klaar om er even op uit te gaan.

We steken de Lot over en even later de Garonne.

Vianne

Een kompleet ommuurde stad met een paar ingangen. Wordt een buitenbeentje genoemd omdat het Engels is. We rijden er even doorheen om in te voelen hoe het moet zijn om toch redelijk opgesloten te zitten.

De enige die we zagen waren drie leuke jonge meiden die iets zaten te drinken voor het huis, verder nobody.

Kinderen speelden buiten op het schoolplein, allemaal met een hoofddeksel, goed hoor!

Nérac, is een stadje dat het fransmanneke ook steeds noemde, we gaan daar eens kijken. Met het lunchadres scoorde hij ook.......

We komen aan in het oude gedeelte en er springt meteen een jongen in zijn blote bast voor onze auto. Zijn (middeleeuwse) broek zakt af, het touw was los, en dat hield hij met één hand bij elkaar.

Excuses makend voor zijn slechte Engels en ondertussen een (“land van ooit” groet) een buiging met een diep krullende beweging makend met zijn vrije hand.

Blijkbaar vind hij de auto mooi.

Zijn vriendin maakte foto’s.

We rijden naar boven en parkeren. Hier hebben we een mooi uitzicht op de gotische brug die het water van de Braïse overspant.

We drinken wat op het pleintje met zicht op het kasteel.

‘Lijkt wel of we muziek horen’ zeggen we tegen het aardige meisje, dat om 18.00 uur geen hapjes kan serveren maar om 19.00 uur wel ?

Als we rechtdoor en naar beneden lopen komen we er vanzelf. 'Iedere dinsdag optredens', zegt ze heel aardig.

We zijn zó gedwee dat we meteen opstaan en die kant oplopen.

Een podium en speakers en live-entertainment.

Samba/ Bossa Nova

Eettentjes te kust en te keur worden opgebouwd. En lange tafels voor honderden mensen staan klaar. Ik zie een vrouw puntzakken open vouwen voor verse friet. Ik blijf maar kijken, zo’n zin in opeens. Gember citroen drankje erbij en lekker rondkijken. Daar komen ze van alle kanten aanlopen, feestje voor mij!

Ik zie álles! Een jonge met twee verschillende sokken, een lilliputter die de trap opklimt, mannen met een lappen vlees van 400 gram. Een man die aan een ijsje likt en dan een stuk ham in zijn mond stopt. Een smerig bootje dat door een smerig mannetje aangelegd wordt. Dansende kindjes. Veel hamburgers, kaas en worst plankjes, meloen en gebraden spiesen. Een getatoeëerd hoofd, onder haar gemilimeterde kapsel goed te zien. Een grote krul baard en heel stijl streepje haar op zijn hoofd.

Die vleeseters kwamen nota bene ook nog naast me zitten, dik mosterd erop.

We zaten al een beetje in de rook dus voordat we helemaal uitgerookt worden stappen we op. Er werd al wat gedanst maar we kunnen ons voorstellen dat als straks de feestverlichting aan gaat iedereen hier helemaal los gaat.

Wij kopen nog een flesje wijn en leuke glaasjes en rijden terug.

Met een oranje vuurbal voor ons.

Het is een heerlijk temperatuur nu.

Maar er vallen grote druppels en hetdondert.

Morgen is alles lekker opgefrist.

Liesbeth

Weer een leuk verhaal Els.De route die jullie rijden zou een mooi reisboek kunnen worden met al de terrassen ,restaurants pleintjes en tips van andere geneugten van jullie reis.
Het is weer genieten hoor
??Ook een Voor Hans

Apollonia

Hoop ook op regen!!! Gister avond 36 gr op mijn terras. Konijnen en hazen trokken zich er niks van aan.oook 2 reeen stoeide in de hitte. Maar gelukmig was het binnen20 a 22gr goed te doen .jullie hebben in elk geval regen! Bof konten!!!

Toos en Ad

Weer mooi geschreven verhalen
Dit komt allemaal op jullie pad en op de Bonne fooi nog wel erg leuk
Dat is genieten van de vakantie ???

Renee Ketelaar

Er is toch niets heerlijkers dan mensen kijken. Vooral dit bonte gezelschap wat daar verscheen.
Hopelijk is het iets opgefrist daar en kan het dak weer open.
Goede reis verder.

Bas en Ineke

Heb gisteren een heel verhaal geschreven kan het nergens meer terugvinden? Loop wat achter met schrijven omdat Ferry vrijdagavond belde dat hun huisje in Ouddorp vrij was ?Wij zijn Zaterdag vertrokkenen tot Maandagavond heerlijk genoten mooie stranden en heerlijk gegeten?daar zijn we weer mee weg? Sarah past op jou jurk Top ? mooie Hoeden winkel en de meisjes met witte jurkjes en bloemenkransjes in hun haren ?Bruidje niet gezien jammer dat vond ik in Italië altijd zo mooi? De Curiosamarkt jammer dat je niets mee kan nemen volgende week is hier Krabbenfoor had je een kraam kunnen huren en verkopen maar?Had je zo jullie reis terug verdiend ha ha? Kaarsjes opsteken is ook altijd iets voor mij ?? Heeft Hans nog een foto van de Mustang kunnen maken??Heerlijk lekker zwembad even afkoelen?‍♀️?Wat leuk van die Fransman jullie voor rijden zo kom je nog eens ergens die weten weer andere fijne locatie’ s Boffen maar? Leuk ook voor Levi en Amy zo jullie reis mee te beleven ??Lekker genieten Samen en lekker eten met wijntje erbij ???

Anja

Er is inderdaad niets leuker dan mensen te observeren. Als Willem en ik op zo’n terras zaten, vergeleken we sommigen ook weleens met iemand uit onze eigen omgeving. “Kijk, daar heb je……! ?
Het lijkt wel of ze in Frankrijk niets anders doen dan lekker eten en drinken. ? En de sfeer draagt daar z’n steentje aan bij. Genieten! ?

Kees en mia

Wat een verhaal jullie maken van alles mee.❤

Thea

Heerlijk meegelezen, warm hier maar goed te doen. Die puntzak frietjes Els, ik zag je kijken!
Ik ben al weer benieuwd naar jullie belevenissen van morgen!???