Dekkers.reismee.nl

Costa Blanca

Alicante

We vliegen om 15.30 uur met Transavia naar Alicante.

Ruim op tijd vertrokken vanwege de waarschuwingen over gladheid ‘code oranje’

Niks van gemerkt. Het is miezerig maar het rijdt verder als een trein.

Vanavond Spaans eten, daar verheug ik me op.

We gaan onze familie bezoeken in Pedrequer.

Dat is al een traditie geworden ondertussen en daar kijken we naar uit.

Soms treffen we het met het weer maar het kan ook bar en boos zijn zoals vorig jaar. Als het sindsdien bij ons met bakken uit de hemel komt zeggen we ‘écht Spaans weer’.

Het is bijgeloof, dat weet ik, maar als je een paraplu meeneemt zul je hem nodig hebben. Dus…thuis gelaten.

We luisteren op de Belgische radio naar een discussie over bodem-erosie. Hierdoor zullen op termijn de windmolens gaan wankelen en naar beneden komen. Oei!

Hoop dat die rampen voorkomen kunnen worden door op tijd aan de bel trekken.

We zijn vroeg op het vliegveld van Zaventem en fladderen wat rond. Reizigers nemen een afwachtende houding aan, vliegen is een noodzakelijk kwaad.

Er gebeurd eigenlijk niets.

Totdat er in groepjes orthodoxe joden ons passeren. We kennen dit fenomeen natuurlijk uit Antwerpen. Altijd al de betekenis van de herkenbare kleding willen weten. Maar bovenal ben ik geïnteresseerd in de baarden en pijpenkrullen (peies).

Daar steek ik even tijd in. Het lijkt alsof er keuze is tussen baarddragers en pijpenkrullen dragers. Geloof dat het niet samen gaat. De pijpenkrullen zijn gesitueerd vóór de oren ter hoogte van de slaap. Eentje vond dat lastig en draaide hem van voor naar achter over zijn oor en terug naar voren. Soort oorbel van gekruld haar. Ze dragen ook een gebedsmantel (talliet).

Deze herinneren aan de Mitswa, Hebreeuws woord voor gebod. Een stietsiet is een poncho achtig kledingstuk met een gat in het midden waardoor het hoofd komt, met draadjes aan de vier hoeken en wordt onder de kleding gedragen maar soms laat men de draden, bestaande uit 8 draden en vijf knopen buiten de broek hangen. Daar komt het gezegde, ‘hij laat hem uit zijn broek hangen’ zeker vandaan.

De heren zien er gesoigneerd uit en dragen mooie kleding in zwart wit. Dat is een voorschrift als ze naar de synagoge gaan en telt zo te zien ook voor op reis gaan. Ze zijn met zovele dat we vermoeden dat ze een heel vliegtuig afgehuurd hebben. En dat is wijs want het eten van gewonnen brood veroorzaakt namelijk een vieze adem.

En dat keer 200….!

Afijn, ze hebben mij wat afleiding gegeven en ik ben weer wat wijzer geworden. ‘Goede reis heren Rabbi’.

‘We hebben wind mee’ laat de piloot weten. Dat is fijn want zodra we

boven de wolken zitten schijnt de zon. Wat een verademing, wat hebben we hier behoefte aan.

Over 1 uur en 50 minuten zullen we er al zijn.

Een auto ophalen duurt altijd té lang. Bij het hotel (VIL5 by Be Alicante) kenden ze ons nog van vorig jaar. Dat is knap!

We krijgen de mooie kamer waar Amy en Esmay vorig jaar sliepen. Leuk om hier weer te zijn.

We huppelen zowat naar Boca De Vin hier 5 min lopen vandaan.

De kaart hoeven we niet. Voor ons Spicy Tuna Egg. Dat gerecht is blijven hangen sinds vorig jaar. En was wederom zalig! Mooie fles Spaanse wijn erbij en het feest was compleet. Wat een fijne sfeer hier, je voelt je welkom. De Baileys met Kahlua van het huis was de hekkensluiter en toen voldaan naar onze kamer.

Tot morgen.

Liesbeth

Nou Els wat een gezellig en interessant verhaal.Ik kijk weer uit naar de volgende belevenissen.
Veel plezier en lieve groeten ook aan Hans.

Joke Wijnen

Goedemorgen Els en Hans
Gezellig om jullie belevenis te lezen.
Een heel mooie tijd wens ik jullie toe.
Hartelijke groet van Joke

Keesenmia

Welcome in Spanje gisteren had ik geen tijd om te mailen.maar we hebben zon besteld.Tot zondag en alvast genieten.xxxxxxxx

Tonja

Lekker genieten van het Spaanse leven

Lineke

Vanuit Motril een fijne week gewenst! Wij weer door richting Sevilla ??

Teddy

Wat heerlijk dat jullie er weer op uit zijn lekker genieten kun je lang niet genoeg doen dus zet m op was een interessant stukje over de rabbi’s deel ervan wist ik niet
Veel plezier en gezelligheid

Anneke

Lekker genieten onder de Spaanse zon!

Denise

Hoi Els en Hans, leuk jullie belevenissen mee te beleven en tevens wat “bijscholing” te krijgen, fijne dagen.

Toos en Ad

Wij wensen jullie een fijne vakantie en goed weer zodat we weer kunnen genieten van jullie verhalen

Wim en Annelies

Wat een heerlijkheid Els en Hans, om zo de winter te doorbreken, we wensen jullie een fijne vakantie en volgen jullie op de voet .groetjes

Rhea May

Wat leuk om op deze manier van jullie te horen.
En zo te lezen genieten jullie weer met volle teugen.
Ik kijk ook uit naar de volgende verhalen.

Ineke

Wat heerlijk weer op reis ,lekker genieten .
Hoe is het weer ?
Groetjes.

Kees en Ineke

Hoi Els en Hans, Wat leuk, dat wij weer mee mogen genieten van jullie gezellige verhalen en belevenissen en we worden er nog wijzer van ook.? De weersvooruitzichten zien er goed uit dus lekker genieten. Groetjes ??‍♀️

Karel en Annemie

Wow ! Disfrútala !

Atske

Gezellig , weer lezen over jullie vakantie !!
Gooi er maar wat zon tussen door …..
Kijk er naar uit ❣️
Xx Atske

Thea

Fijne vakantie daar en doe ze groetjes van mij. Geniet er van! Kort berichtje, accu sparen, stroom uitgevallen: wordt frietjes van ‘t luifeltje met glas wijn bij kaarslicht, tja, je moet toch wat hè ????️?

Atie

Heerlijk Els lekker naar de zon geniet er van!??

Willem en Anja

We kennen de omgeving. De broer van Willem woont een half uurtje rijden van Allicante. Leuk om weer deelgenoot te mogen zijn van jullie belevenissen.
Hopelijk is het lekker weer’ ??
Geniet van jullie vakantie. Dan kunnen wij weer genieten van jouw leuke verhalen, Els! Dikke knuffel ??

Bas en Ineke

Heerlijk lekker weer samen op pad Top?? Geniet ervan hang de slingers maar op het wordt weer een feestje?Vier Het Leven ?Wij kijken er weer naar uit om jullie reisverhalen te lezen?Wij hebben veel mee gekregen van de Jodenverhalen door onze reizen met gidsen en de rondwandeling in Antwerpen en daar Kosjer gegeten echt indrukwekkend ?Veel Plezier en koester deze mooie momenten?

Hélène

Hoi els en hans, wat leuk om jullie weer te mogen volgen op jullie reis. Je maakt er altijd een fantastisch reisverslag van. Fijne vakantie.
Lieve groetjes hélène

Gijs en il

Lekker op vakantie, groot gelijk. Genieten zolang het nog kan.
Kijk weer uit naar de verhalen. Veel plezier! Xx