Dekkers.reismee.nl

Costa Blanca, van Alicante naar Javea

Costa Blanca, van Alicante naar Javea

Vandaag via een mooie route, dat blijft ons ding, naar Javea waar ons bed staat voor de komende twee nachten.

Een stukje dichter bij onze familie.

Nog even genieten van het uitzicht hier in Alicante vanuit onze kamer.

Zo leuk dat terracottakleurige pand aan de overkant met die beige ramen en houten rolluiken en allemaal balkonnetjes. Ik zie een meisje de ramen poetsen met een badlaken. Gaat blinken als een spiegeltje en is zo gepiept. Leermomentje?

Baileys staat op de verboden lijst sinds gisteren. Geen zorgen Mia.

We verlaten Alicante. Maar komen graag terug, wat een heerlijke stad. Zeker het oude gedeelte met de gekleurde huizen en bloempotten.

Aan het strand zijn al volop terrasjes bezet. Zon en een strak blauwe lucht. Dat belooft veel voor vandaag.

Richting Benidorm via La Nucia. Prachtig ruig landschap met de kale bergtoppen. Alles komt voorbij. Cipressen, olijven en de zachtroze amandel bloesem. Je snapt niet dat dit moois kan groeien uit deze kalkgrond. ook de sinaasappels hangen zwaar aan de bomen

Guadalest

Perfecte tijd om dit toeristische dorp aan te doen. De klim naar boven is een makkie nu. Moet er niet aan denken als het 30* is.

In het binnenland van de Costa Blanca ligt goed verborgen in de bergen het oude dorpje Guadalest. Het unieke aan Guadalest is dat het dorp op prachtige wijze in de rotsen geĂŻntegreerd is.

De meeste bezienswaardigheden bevinden zich binnen de oude kern van Guadalest. Noemenswaardig zijn behalve het kasteel het sfeervolle marktplein, het stadhuis en de in barokstijl gebouwde kerk.

Museumbezoekers raden we aan naar het Museo de Microminiaturas te gaan. Zeer gedetailleerde handgemaakte kleine objecten, magistraal en met chirurgische precisie gemaakt. Ooit een beschilderde rijstkorrel gezien? Of een hoofd uitgehouwen uit een zout korreltje?

Wie Guadalest bezoekt, krijgt tevens een fraai uitzicht op het in de vorige eeuw aangelegde stuwmeer, dat al jarenlang een groot deel van de provincie Alicante van drinkwater voorziet.

We kopen een zak amandelen om te snaaien in de auto.

En door..

Het is geen fraai gezicht, maar noodzakelijk voor de Mispel.

Deze vrucht is nogal kwetsbaar door de wind, die in deze regio nogal eens wil waaien ter nodige verkoeling. Men vindt de bomen dan ook vaak onder heel grote doeken verstopt, die de wind breekt. Hierdoor vindt er minder schade aan de vruchten plaats.

We klimmen een hoge berg op, de racefietsen suizen langs ons naar beneden

TĂ rbena,

Mooie oude olijven en cactussen. In dit gebied geen palmbomen. Daar zitten we te hoog voor denk ik.

Maar tussen elke steen groeit wel een bloemetje of vetplantje.

We zwaaien naar twee oldtimers, dat zijn we zo gewend maar… deze keer zwaait er niemand terug, aparte gewaarwording.

We hebben geen honger maar stoppen toch bij dit bergrestaurant ‘Coll de Rates’.

Zodra we de houten deur van de berghut openduwen zijn we verrast. Volle bak en een zangeres die zorgt voor live music. Cosy ambience, eerlijk waar! Of we gereserveerd hebben?

Het eten (Duitse keuken) was gooi en smijtwerk maar dat namen we op de koop toe. Het was een onvergetelijke beleving. Zeker met dat prachtige uitzicht tot aan Ibiza.

Terwijl sinaasappelen speciaal bestemd zijn voor het persen van verse jus d´orange kijken ze hier of ze water zien branden als we verse jus bestellen. Onmogelijk! Soort tweedrank uit een pak dan? Nee dank u.

Zodra we onze weg vervolgen en onmiddellijk tussen de sinaasappelplantages rijden begrijpen we iets hĂŠlĂŠmaal niet ..??

De antiekmarkt in Xalò wordt net afgebroken als wij aankomen.

Op naar hotelJavea.

Dit hotel kennen we. Even relaxen op de kamer.

Het is koud nu de zon weg is. Een lange wandeling gaat het niet worden.

Een wijntje drinken bij Gala Bandida dan maar. Een rustiek-chic restaurant met een kleurrijke bar en een terras aan het water.

Ik houd mijn jas aan en even later komt er een warmtelamp aangereden. Heerlijk! Aan de andere kant, achter Hans nog zo een.

‘We zijn ingebouwd’ zegt Hans. De wijn smaakt goed en veel zin om naar buiten te gaan hebben we, nu het zo behaaglijk is, niet meer.

We bestellen kleine hapjes en nog een lekkere verse appelsap voor mij.

In de mooie lobby nog even schrijven en dan zit de dag er op.

Morgen naar Pedrequer.

Dank je wel lieve lezers, war leuk al die reacties

X

Joke

Kostelijk om te lezen. Het is weer mee genieten omdat het zo geweldig mooi omschreven is.

Jenny

Doe je kees en mia heel veel groetjes en een dikke knuffel ook voor jullie.
Geniet maar verder van de reis.

Jenny

Dat doen we zeker. Zijn nu in het hotel waar we met jou waren. Hadden het er net over.
Liefs van ons X

Yola

Hi Els en Hans, ben ook weer van de partij om mee te lezen. Het is altijd heerlijk om meegezogen te worden in jullie ‘waargebeurde’ verhalen.
Ik kijk alweer uit naar morgen. Nog heel veel plezier. Warme groet, Peter en Yola

Toos en Ad

Geweldig en weer mooi verwoord
Hebben gelijk zin om naar Spanje te gaan maar dat duurt nog even ??

Denise

Mooie reis en dat in Januari, heerlijk. Nog steeds een wens van mij om te eten met live- music., gr

Wim en Annelies

Fantastisch, we genieten mee !

Tonja

Weer mooi verhaal en vooral omdat wij in september dezelfde route willen rijden.

Bas en Ineke

Heerlijk jullie verhaal weer gelezen jullie belevingen mooie plaatsen leuke restaurants met gezellige muziek Top?????Weer een mooi hotel gevonden lekker even ontspannen en alles weer even her beleven ? De tip van de ramen met het badlaken ga ik ook eens proberen ?Ik doe het altijd met proppen kranten?? Maar nooit te oud om te leren?och kijk nou de paarse limousine en de paarse dubbeldekker komt net hier voorbij leuk om te zien ??

Anja en Willem

Wat een geweldige weergave van zo’n mooie dag! We genieten mee!
Hier lopen ze allemaal met rare kleren aan. ?? Weet echt niet wat er aan de hand is! ??‍♀️?‍♀️

Harry en Marianne

Wanneer kom ik de gebundelde reisverhalen tegen inde boekhandel? Wat beschrijf je het weer prachtig Els. Wij reizen op deze manier met jullie mee en zijn niet jaloers maar gepast afgunstig op weer een mooie en gezellige reis die jullie samen maken.
Geniet er van en wij zien uit naar de cabrio ritten die jullie zo fantastische organiseren als het hier in Nederland ook weer mooi weer wordt.
Liefs en tot gauw weer. ?

elke en peter

Wat mooi dat Alicanten mooie stad is. en het toeristische dorpje ook mooi verhaal en de mispelbomen geniet van de mooie reis en wij mee groeten van ons