Dekkers.reismee.nl

Costa Blanca, Javea

Zondag

Lekker geslapen ondanks het gerommel boven ons hoofd.

We slapen op de vierde verdieping en daarboven is het panorama restaurant met het mooiste uitzicht van Javea.

Dat kunnen we vanmorgen bij het ontbijt met eigen ogen aanschouwen.

Oók dat het regent dat het giet, daar hebben wij blijkbaar een abonnement op in Javea.

Ik moet mijn ‘bijgeloof’ bijstellen.

‘Als je WEL een paraplu meeneemt gaat het NIET regenen’ zeg ik voortaan.

Nu maar een lenen van het hotel.

Het weerbericht voor vandaag in Xabia.

NOODWEER!

Waarschuwing voor gemiddelde sneeuw of ijs.

We zien het wel, kacheltje aan en gaan.

Bij onze familie in Pedrequer zal het warm zijn.

Om 11.00 uur vallen we elkaar weer in de armen. Het is 10 maanden geleden dat we elkaar gezien hebben. Toen met Amy en Esmay. Mia had een roscón taart voor ons bewaard in de diepvries, dat is iets speciaals met Kerst en Nieuwjaar, écht Spaans.

Het meest opvallende en karakteristieke van de roscón de Reyes is dat er kleine verrassingen in zitten. Dat zijn traditioneel gezien kleine keramische of plastic beeldjes die te maken hebben met baby Jezus. Daarnaast zit er ook een boon (haha) in de vulling van de taart en wordt de taart gepresenteerd met een gouden kroon.

Diegene die in zijn/haar stukje taart een boon vindt moet de roscón de Reyes betalen terwijl degene die het beeldje vindt de kroon mag opzetten en voor die dag de Reina (koningin) is. Hij was heerlijk en wij hoefde geen bonen te vreten (haha).

Daarna een foto van de foto van Esmay gemaakt. Zij hangt bij tante Mia op de koelkast en ik moest beloven daar een foto van te maken, opdracht vervuld!

Bij het kacheltje In de studio komen de verhalen los en die gaan verder aan de tafel die voor ons gereserveerd is in het restaurant in Javea. Heerlijk gegeten en ruim tijd genomen voor elkaar. We nemen zoals altijd blij en dankbaar afscheid. Wanneer zien we elkaar weer? Hoop volgend jaar.

Dag lieve mensen, we hebben genoten.

Het regent nog als we terug rijden.

Evenals ons hotel ligt de Kerk van Onze-Lieve-Vrouw van Loreto de Jávea: op een paar meter van het strand van La Grava en heeft een dak in de vorm van een omgekeerde boot. Het strand is nu even niet aantrekkelijk. Maar deze bijzondere kerk is een bezoek waard.

Een voorbeeld van de architecturale avant-garde van die tijd en van de esthetische renovatie in verband met het Tweede Vaticaans Concilie. Het gebouw werd officieel ingehuldigd op 3 juni 1967 en is vandaag een van de belangrijkste toeristische attracties van de stad.

De auteurs beweerden dat "de meest geschikte ruimte voor de ontmoeting met God een plek zou kunnen zijn zonder hoeken, zacht, bijna zonder materie", waarin de bovenverlichting langs de muren gleed en een "etherische sfeer" bereikte. Het licht verschijnt als een "boodschapper van de bovennatuurlijke orde" die de binnenruimte overstroomt. Vandaar de zorg voor het zoeken naar een "val van licht", typisch voor een plaats van spirituele herinnering.

Nog een afzakkertje gehaald aan het strand en mooie foto’s van de uitgelichte kerk kunnen maken.

De zee ging te keer maar de sneeuw en ijs zijn uitgebleven.

Het was een mooie dag, een met een gouden randje.

Morgen trekken we verder.

X

Peter & Erika

We reizen weer mee. Jullie zijn weer mooie momenten aan het verzamelen en volop aan het genieten. Veel plezier ?.

Barbara Touw

Leuk weer met jullie mee te reizen. Ik duim voor beter weer!

Kees en Ineke

Jullie bezoek aan Guadalest roept bij ons mooie herinneringen op. Zo’n 30 jaar geleden (waar is de tijd gebleven) waren we daar met onze kinderen.
Leuk om jullie familie weer te ontmoeten en bij te praten onder het genot van een hapje en drankje.
Daarna nog een kerkje⛪️bezocht en de dag zat er weer op.
Hopelijk mooi weer morgen en genieten.

Amy

Wat fijn om te lezen dat jullie het ondanks het weer goed hebben daar!
Hopelijk komen er nog een paar mooie dagen aan. Lekker genieten?

Elke en peter

Wat weer een mooi verhaal over weerzien en de kerk heel bijzonder en zijn benieuwd naar de foto's en de taart geweldig lieve groet

Keesenmia

Samen met Amy hebben wij alle activiteiten in Guadelest bezocht natuurlijk ook de rijstkorrel.
Vanmorgen sneeuw in het achterland dat zullen jullie ook wel zien vandaag .goede reis.
t

Atske

Wat een bijzondere kerk en de gedachte er achter !
Fijn dat jullie je familie weer gezien hebben , hoe ouder , hoe kostbaarder de momenten .
We hopen dat de sneeuw verder weg blijft , en verder kan genieten van tijd , weer , schoonheid , gezelschap en eten ! X

Karel

Wat leuk, Els, dat je je dagverslag, ondanks het tegenvallende weer, weer samenvat als een “met een gouden randje” ! Een uitdrukking die ons steeds weer met veel plezier herinnert aan eerdere gezamenlijke trips, o.a. met Mickey etc. :-)

Els

Micky in gedachte Karel, zo heb ik het ook bedoeld❤️

Bas en Ineke

Heerlijk zo genieten samen ?Het weer krijg je erbij maar er is veel te beleven mooie kerk bijzonder en het strand Top?Gezellig bij de familie altijd weer een beleving vooral na een lange tijd??Lekker de bijzondere taart leuk verhaal en lekker samen eten en bijkletsen?Nog lekker genieten daar koester deze momenten en Vier het Leven dit nemen ze jullie niet meer af ??

Toos en Ad

Leuk dat je elkaar weer heb ontmoet
Het is de afstand maar je hoopte op beter
weer maar jullie vermaken je best
Weer een mooi omschreven verhaal

Teddy

Ik lees alles maar voel me niet zo zo dus weinig terug schrijven maar geniet van jullie reis en hoe jij t allemaal beschrijft Els heel leuk
Fijne verdere ontdekkingen dikke knuf