Dekkers.reismee.nl

Costa Blanca, van Javea naar Los Alcázares

maandag

Niet voor niets noemen ze Javea de parel van de Costa Blanca en terecht. Een ongekend mooie kustlijn zónder hoge flatgebouwen. Het énige wat dominant aanwezig is is de indrukwekkende 753 meter hoge berg Mongó.

Jaloersmakend is de wapperende was die op de 5de verdieping hangt onder een dakje met aan alle kanten open.

Al gauw rijden we tussen de hoge bergen en zien we Benidorm links liggen met de hoge flats, het strand, de blauwe zee en even zo’n blauwe lucht. We tellen één wolkje om precies te zijn.

En strálénde zon! Dat was dé grote verrassing vanmorgen. We hadden op de rooftop een tafeltje met uitzicht gereserveerd. Dat was maar goed ook want we waren buiten een familie de énige ontbijtgasten?.

Alles ziet er vandaag anders uit en het scheelt nogal wat in temperatuur ook. 12 * en droog.

Het plan voor vandaag is te gaan kijken bij het ‘kartonnen huis’ en dan naar Hondon de las Nieve. Hans wil ook graag naar Elche, klinkt als Elsje.

Hoge brug like de wipkip in Rotterdam en drie rijen prachtige palmen

langs de weg als entree. En dat is precies waar we voor komen. El Palmeral.

Een rustige palmbomentuin met de grootste collectie dadelpalmen. Maar je kunt hier sowieso heel veel verschillende soorten bomen, struiken, grassen (bamboe) en cactussen bekijken.

De stam met daarop iets van 5 individuele palmbomen is uiterst spectaculair. Deze plek is bijzonder genoeg om opgenomen te worden in de Werelderfgoedlijst van Unesco.

By the way… door de héle stad zijn palmbomenbosjes te zien. Er rijdt een wit touristentreintje langs alle bezienswaardigheden.

Dag Elche, we moeten verder….. anders had ik graag een

bezoekje aan de Salvador Artesano schoenen outlet gebracht.

Deze outlet is de grootste van Europa en verkoopt vele bekende schoenenmerken.

‘Het kartonnen huis’

Sinds ik hierover gehoord heb wil er naar toe.

Hoeveel pech kun je hebben als je vol goede moed naar Spanje vertrekt om een Bed&Breakfast te beginnen. Gine en David uit Roosendaal kochten een huis en schreven zich impulsief in voor het Tv-programma ‘ik vertrek’.

Wat Gine en David Shearlaw toen niet wisten: hun ‘paleis’ in Aspe bleek een kartonnen huis dat bij de eerste regenbui uit elkaar viel.

Als hun Spaanse droomhuis een nachtmerrie wordt blijven ze overeind en trotseren ellende op ellende. Ook als blijkt dat het huis zo lek is als een zeef en de muren en dakpannen meer weg hebben van papier dan van steen.

We rijden het pad op stoppen voor de (gesloten) poort, een hele mooie trouwens.

Achter het hek is het privé, dat moge duidelijk zijn.

Komt opeens David aanlopen en schuift met een een gebaar van ‘wees welkom’ de poort open. ‘Kom maar kijken hoor, ik maak even tijd voor jullie’ Er hing een karnavalsmasker en een bord met ‘HOUDOE’. Brabanders onder elkaar, we kwamen praat te kort. Maar het belangrijkste is natuurlijk ‘zijn verhaal’. Hij demonstreerde een kartonnen balk die er nog zat als aandenken aan zijn Droompaleis van papier.

Gine kwam er ook bij en we kregen een waterval van misstanden over ons heen. We zijn verontwaardigd. We kopen het boek ‘het kartonnen huis’. David schrijft voorin ‘het meeste weet je nog niet’. We weten dat we hun steunen met dit boek. Het is een inemine druppel op de gloeiende plaat, maar deze veerkrachtige mensen verdienen het.

Ik ben al begonnen in het boek, het leest als een trein enne… ik heb er beeld bij…

Naar Hondon de las Nieve waar een neef woont. We weten dat hij op pad is met de camper maar willen graag een indruk krijgen van de omgeving waar ze wonen en van het ‘lieflijke’ dorpje, zoals hij het beschrijft. Maar aléé dit is geen halve maatregel jongens. Ik begrijp wel dat jullie hier neergestreken zijn. Prachtig! In het dorpje een terrasje pakken is er niet bij. Alles dicht! Siësta?

Tijd om een hotel te gaan zoeken.

Het hotel BALNEARIO LAENCARNACIÓN ligt inLos Alcázares en beschikt over een tuin, een gemeenschappelijke lounge, een terras en een restaurant. De authentieke locatie spreekt ons aan.

Op onze kamer wordt een elektrisch kacheltje aangezet. Het is KOUD in die ouwe panden van 1904.

We eten in de mooie eetzaal, daar met een gaskachel, lekkere paella met vis.

Nu lekker slapen.

X

Karel

Yep, weer zo’n mooi verslag, met vele herkenbare elementen, mooi !

Keesenmia

Elche is mooi jammer dat jullie daar niet de hele dag kunnen blijven maar de rest van de reis is ook mooi geweest. Geniet ze

Willem en Anja

Nou Els, jouw verslag van deze dag leest ook als een trein! ?? Wat leuk dat jullie deze mensen uit Roosendaal hebben bezocht. En wat triest dat ze zo’n start hebben moeten maken en er toch vrolijk onder blijven. Nog heel veel plezier de komende dagen! Ik kijk uit naar het volgende verhaal! ?

Toos en Ad

Fijn dat het nu mooier weer is al is het wel wat koud
Apart dat jullie bij dat huis zijn geweest
Geniet er nog van en tot gauw

Joke Wijnen

Hallo Els en Hans,
Wat leuk dat jullie bij Gine en David op bezoek zijn geweest.
Wij kennen David nog van de sportzaak waar we onze hardloopschoenen kochten.
Ook wij hebben het gevolgd en gezien hoe zij met alles zijn omgegaan.
Echte volhouders.
Voor jullie nog heel mooie dagen toegewenst en het is iedere dag weer leuk om te lezen.
Je bent een geweldige schrijf STER Els..

Apollonia

Leuk om mee te genieten! Die paella! Denk dat ik die deze week ook weer eens ga maken. Water looptme door de mond.gr

Sandrina

Wat genieten jullie en (wij) weer het is zo leuk om jullie verslagen te lezen!!
Geniet van jullie reis ?

Bas en Ineke

Heerlijk weer alle belevingen van jullie mee te maken we reizen en genieten op deze manier lekker mee?Mooi die Spaanse kust bij Benidorm Top?Wat leuk dat je bij de B & B geweest bent ook wat als je dit overkomt?maar ze gaan er voor heel positief?Fijn dat je dat boek gekocht hebt chapeau?Leuk dat Carnavals masker?De Wapperende was die hang ik ook altijd buiten in de zomer heerlijk? heerlijk weer paella met vis gegeten jullie komen niks te kort??Hou dou ???

Wim en Annelies

Wat een boeiende verhalen weer. Wij genieten met jullie mee. Een plezierige voortzetting .

Elke en peter

Wat weer een mooie reis en veel gezien wij zijn ook in elche geweest en de omgeving maar wat een mooi reisverslag en van het huis dat jullie daar geweest zijn horen het naderhand nog weer graag goede reis verder groeten van ons

Atske

Herinner me nu jullie er geweest zijn inderdaad deze aflevering van’ ik vertrek ‘
Het huis wat zo lekte. Wat een ellende was dat , ik hoop ze er beter bij zitten en hun B&B gerealiseerd is .
De omgeving van de kust klinkt prachtig en het onderweg zijn ook ! Morgen weer een mooie dag . X

David&Gine van Het kartonnen huis

Super leuk jullie ontmoet te hebben.
Dankjewel wel voor het mooie verhaal.

We hebben ook veel geluk gehad.
We zijn nu geen B&B meer maar een mooie camperplaats met alle voorzieningen.
Dit jaar draaien we voor het eerst en het loopt als een trein nu. Het gaat allemaal goed komen want voor ons is opgeven géén optie ☺️

Hoedoe!

Gijs en il

Liep een paar dagen achter, nu weer bijgelezen. Jullie maken weer een mooie reis en genieten volop. Veel plezier nog samen.

Atie

Zo weer even wat bij gelezen wat beleven jullie toch veel onderweg. Super leuk om te lezen?