Dekkers.reismee.nl

Chateauneuf

Van La Chaussée Sur - Marne naar Chateauneuf

Apart om wakker te worden met de ramen wijd open. Een paar uur van huis en compleet ander weer. Daar moeten we even inkomen.

Gisteren al een rood koeleke opgelopen. Goed smeren vanaf nu dus.

We kijken vanuit ons bed in de tuin met enorm hoge oude bomen. Voor ons raam hangt een bloembak met géraniums aan het typisch Franse hekje. Wat fijn dat we ook een hor hebben.

Voor ons doen zijn we vroeg uit de veren. 8.30 uur ontbijten met kraakvers stokbrood. Hoe krijgen die Fransen dat toch voor elkaar? Zij gebruiken meer water denkt Hans, maar dan nog!

Wij vinden dit een heel fijn ‘Logis‘ Hotel.

Nog even met ontzag gekeken naar de grote treurwilg in de tuin.

Die roept een moment van bezinning op.

En route..

De feestdagen zijn voorbij en er moet weer gewerkt worden. De boeren zijn in de weer met mega machines en de klimop van het talud onder de kerk wordt vakkundig gesnoeid door een kantenmaaier.

Veel vakwerkhuizen hier in het departement Aube, geen opzichtige kleuren maar ingetogen en sober.

Veelal goed onderhouden maar daar waar het stucwerk loslaat zie je het stro nog zitten.

Met de elektriciteitskabels boven de straten waan je je met gemak een eeuw of langer terug in de tijd. Ware het niet dat er grote zakken aan de lantaarnpalen hingen met plastic afval. Aan scheiden deden ze eeuwen geleden niet en aan plastic trouwens ook niet.

Van overbevolking is hier geen sprake. We kunnen bij tijd en wijle kijken tot de aardkromming zonder een levend wezen te zien.

De Tom Tom staat op snelwegen vermijden en dat voert ons toch door een mooi gebied.

Als ik een primitief schilderij moest maken zou ik mijn ezel hier uitklappen en vanaf deze hoogte het kronkelweggetje, en de vierkante huisjes de kerk en de hooischuur schilderen.

In Essoyes stoppen we op een leuk pleintje aan de Ource.

Eerst koffie voordat we beginnen aan een wandeling en ons inleven in de geschiedenis van Auguste Renoir die zijn hart verloren heeft aan zijn vrouw die hier geboren is én aan dit idyllische dorpje.

Een bezoek aan het informatie huis/ museum zit er voor ons niet in. Gesloten op dinsdag.

Auguste Renoir (1841-1919) was één van de grootste schilders van het impressionisme. Zijn vrouw, Aline Charigot, werd in Essoyes geboren en dankzij haar heeft hij het dorp in de Champagne ontdekt.

Het was liefde op het eerste gezicht! Als Parijzenaar vond hij hier veel inspiratie. In 1895 kocht hij zijn huis en een atelier in Essoyes. Sinds juni 2017 is dit familiehuis als museum opengesteld voor bezoekers.

Impressionisme in de Champagne

De impressionisten waren gefascineerd door het licht dat de kleuren zo intens maakt. Volgens Monet werden kleuren door stralend licht zo intens dat misschien wel niemand hun echtheid zou geloven, als ze precies zo werden geschilderd. Renoir werd bekend door zijn prachtige, voluptueuze naakten badend in het gouden licht.

In de Champagne schilderde hij wat hij om zich heen zag: vrouwen die de was deden langs de rivier, een tijdschriftenverkoper, kinderen op school en appeltjes in de oven.

Wij volgen de duidelijke bordjes ‘Parcours/Tour RENOIR’.

Het zijn de kleurrijke impressies van het dagelijkse leven in een dorp aan het eind van de 19e eeuw die je tijdens een wandeling door het dorp overal terugziet. We staan stil bij zij huis, tuin en atelier. Op de begraafplaats kun je niet om zijn graf heen. Een bronzen beeld van zijn hoofd, prachtig!

De aanwezigheid van Auguste Renoir is voor Essoyes van grote betekenis geweest.

Wat een bijzondere ervaring. en die Auguste begrijpen we wel. het is hier wonderschoon.

Maar we zijn in de champagnestreek en algauw rijden we de uitgestrekte ‘Route Touristique du CHAMPAGNE’ Overweldigend en dorst makend.

Loopt over in de ‘Route Du Crémand’

We hadden geen einddoel vandaag maar strijken neer in Chateauneuf.

We rijden op een ‘Gite de France’ die er aanlokkelijk uitziet.

Nog voordat we konden parkeren werden we soort van overvallen door

Japanners met hun camera’s in de aanslag. Dus hier zitten ze…

Een vriendelijke ontvangst wacht ons door de gastvrouw.

We krijgen de ruime kamer beneden en een lekkere tuin met gezellige ijzeren stoeltjes.

Mooie gelegenheid om hier een flesje champagne open te trekken.

Als tip geeft ze ‘Le Grill du Castel’ als restaurant op.

Wij, makke schapen, stappen daar binnen en nemen plaats bij het open vuur. Hier wordt ons vlees op gebakken. Maar eerst Foye Gras met toast en … grof zout. Dit naar believe.

De Morgan mogen we op hun privé parking zetten.

Wat een fijne dag.

X

Ad

Toppertje

Lineke

Lekker!! Bekende route ?

Omer Willaert

Fantastisch mooi geschreven. Tof.

Irma

Wat gaan jullie weer een mooie reis maken. Ik ga genieten van de fantastische verhalen van jou Els. Heel veel mooie uurtjes samen met de Morgan in Frankrijk en Italië

Renee Ketelaar

Wat een leuke dag heb je beschreven.

Elke en peter

Wat een mooi reisverslag met een mooi stukje geschiedenis en weer mooi weergegeven dat je het voor je zietlekker eten en de cremant ook niet te versmaden genieten groeten van ons

Marianne Vermaat

Je (om)schrijft zo goed en mooi ! Dankjewel.

Ineke

Heerlijk met de Morgan door Frankrijk en heerlijk weer , ik zie het voor mij .
Wij ook iedere morgen heerlijk Frans stokbrood.
Het weer blijft mooi dus genieten .
Groetjes

Gijs en il

Leuk om jullie te volgen. Wij rijden ook op al die prachtige, smalle bergwegen waar je liever geen tegenligger aan ziet komen. Maar dan zie je wel zoveel moois wat een ander dan mist. Goede reis verder. Xx

Peter,

Zie het allemaal voor me, das ook mee-genieten, toe de le doe,Peter

keesenmia@gmail.com

Inderdaad een mooie dag

Bas en Ineke

Heerlijk wat een mooie boeiende verhalen en belevingen in het mooie Italië?wij zijn veel in Italië geweest en hier leren wij ook nog veel van?Italië is voor mij altijd thuis komen zo voel ik dat?Lekker eten en super leuke overnachtingen hebben jullie en dit is nog maar het begin van jullie Tour dat beloofd nog wat voor ons??Wij hoeven zo zelf niet weg wij reizen zo mee met jullie? Geniet ervan dit pakken ze jullie niet meer af?

Peter

Hoi Hans en Els,

Je brengt de geschiedenis tot leven. Ik zie de kleuren en ruik de geuren.
Prachtig!

Peter en Erika

Als een god in Frankrijk.....!! Veel plezier weer van deze, nu al, prachtige reis. Groetjes en geniet ervan.

Apollonia

Fijn dat jullie zogenieten! Bijf dat doen zolang het gaat. Iedereen nog gezond bij de fam?