Dekkers.reismee.nl

Rapallo

5 juni

Nog even langs het strand en dan rijden we Italië in.

Het is een stukje afgekoeld maar nog steeds mooi genoeg om open te rijden.

Meteen een heel andere bouwstijl en kleurtjes én etalages.

De kingpins worden gesmeerd en de auto getankt, we kunnen er weer tegen. We schuiven aan in de file vanwege een markt. Ik mag er alleen maar naar kijken..

Richting Sanremo langs het water met uitzicht op de bootjes.

Van die overweldigende paarse bloemetjes die nep lijken (kan niet op de naam komen’ groeien hier weelderig

net als de hoge palmen langs de weg.

Het begint te regenen, precies volgens de voorspelling.

Het schiet niet op. Overal scooters, ‘als wespen’ zegt Hans ‘ze komen overal vandaan.’

Het dakje gaat er op en de koffer wordt ingepakt.

En weet je wat….? Toen was het droog.

Bussana Vecchia

Hier kijken we allebei naar uit. We zijn vanmorgen met koffie en een koekje vertrokken en gaan nu voor onze eerste lunch in Italië . Een terras met olijven bomen en heerlijk tagliatelle en salade met olijfjes uit deze boomgaard besteld. Wijn ging per fles maar dat is te mats voor de lunch. Alleen prosecco kan per glas. Vooruit dan maar. Het uitzicht is fenomenaal, om maar eens een ander woord voor prachtig en gewéldig te gebruiken.

En het dorp waar zoveel gebeurd is ligt hiernaast.

Dit is de geschiedenis;

Bussana Vecchia werd gesticht in de Romeinse tijd, maar pas in de 7e eeuw ontstond hier een stabiele nederzetting. Een bouwhausse in de 15e eeuw zorgde ervoor dat er een kerk en vele huizen werden bijgebouwd. 16e-eeuwse uitbreidingen leidden tot veel van de gebouwen die hier nog steeds te zien zijn. Aardbevingen bedreigden echter de gemeenschap.

Ondanks de versterkingen met bogen en zuilen, die in de 19e eeuw aan de gebouwen werden aangebracht, kostte een zware aardbeving in 1887 op tragische wijze het leven aan meer dan 2.000 mensen.

Een voormalige spookstad omgetoverd tot kunstenaarsdorp

De meeste gebouwen in het dorp waren zwaar beschadigd maar de lokale bevolking herbouwde het dorp op een nieuwe plek, bergafwaarts. Het oude dorp werd verlaten en de gebouwen werden onbewoonbaar verklaard. Immigranten uit Zuid-Italië begonnen zich vanaf de jaren veertig illegaal in de spookstad te vestigen maar werden gedwongen om deze te verlaten. Begin jaren zestig besloten Vanni Giuffre, een Siciliaanse schilder en een groep kunstenaars om er in te trekken. De voormalige spookstad werd daarmee een gemeenschap van hippies en kunstenaars uit heel Europa.

Ondanks tegenstand van de bevolking en spanningen met de lokale politie, is de stad de afgelopen decennia geleidelijk heropgebouwd door haar nieuwe bewoners. Het internationale kunstenaarsdorp was geboren. De gemeenschap woont er nog steeds, verkoopt haar handwerk aan toeristen en organiseert een scala aan artistieke evenementen. Bussana Vecchia wordt tegenwoordig door velen erkend als een oase van creativiteit en een unieke en speciale

We hebben hier veel tijd in gestoken. Maar was iedere minuut waard.

We stellen het plan bij en gaan naar ‘Hotel Stella’ in Rapallo via de snelste route.

Zoals gezegd houden we van repeteren dus hebben we dat met dat dak nóg 2 keer herhaald.

Nu laten we het er op omdat we toch een stuk tolweg nemen.

Om 17.00 uur precies komen we hier aan en mensen die ons kennen weten wat dat betekend. Juist….. wijnen!

Eerst even uitrusten?

Keurig ouderwets familie hotel en, zoals trouwens overal, brandschoon. Ik probeer het bed uit en kijk tegen een prachtig gedecoreerd plafond. Kan er geen stijl aan vastkoppelen maar neigt naar Art Nouveau. Het is prachtig! De parking is een voorwaarde en …. ook weer gelukt.

Het regent dat het giet. We lenen een paraplu van het hoofd van het familiehotel en gaan op pad. Temperatuur is heerlijk dus geen jas nodig.

In 1923 schreef Hemmingway hier ‘The Cat in the Rain’. En kijk ons hier lopen……precies honderd jaar later.

Buiten eten is geen optie dus naar binnen bij ‘Raffaele & C’, wat een goede keuze was. Inktvis en tonijn en lekkere wijn.

Om een indruk van de stad te krijgen zijn we voor en na het eten door de voetganger steegjes gelopen. Mooie pleinen met hoge palmen en gekleurde typisch Italiaanse huizen. Mooie modewinkels en vooral veel sfeer

Rapallo is mondaine badplaats met een fraaie promenade en gezellige terrasjes er om heen.

Ook ligt hier s’werelds langste rode loper, voor een wandeling van 8 km naar Portofino.

Portofina staat morgen op het plan van mijn man.

X

Ineke

Rapallo , hier zijn we geweest vorig jaar
en deze vakantie ook dus wij kennen het een beetje . Leuke Terrasjes in Portofino niet goedkoop maar bij een glas wijn of een Aperol krijg je er altijd wat lekkers bij . Veel plezier vandaag en lieve groetjes ?

Rhea May

Wat een leuk verhaal over Bussana Vecchio.
Jammer van de regen. Alleen het Lake Distict wordt mooier bij regen.
Portofino, zou dat hotel van de serie er nog zijn?

Toos en Ad

Portofino !!! Zeker de moeite waard
Wij vonden het ook echt Italiaans
Wij gaan ook op pad naar ????
Zien elkaar daar ????

Tonja en Herman

Mooie route langs de bloemenriviera met schitterende uitzichten, wij hier jarenlang op vakantie geweest. Portofino een super mondaine plaats met heerlijke terrassen aan het haventje, lekker genieten.

Renee Ketelaar

Wat een leuke route weer en zo jammer van de regen.
Zitten wij hier eens in de zon, eindelijk!
Ben benieuwd naar Portofino en hopelijk werkt het weer ook mee.
Fijne dag.
Groetjes

Liesbeth

Een heel herkenbaar verhaal, prachtige plaatsen.Portofino ook een geweldig plaatsje.Mooie mensen en heerlijke terrassen.Goed plan van Hans hoor.
Genieten weer en ik kijk uit naar het volgende verhaal?‍♀️

Apollonia

Goede morgen. Weer 1 mooi verhaal zij het vandaag wat afwisselend. Al dat moois , lekker , fijn bed enz voor de afwisseling regen en 1 plu ook leuk!! En morgen samen genieten van het plan van je ega! Komt goed.gr

Keesenmia

Gelukkig wel goed ontvangen.Genoten van je verhaal?

Bas en Ineke

Heerlijk nu in Italië klinkt ons heel bekend Super Sorrento en morgen Portofino ?Rapallo bekend die aardbeving vreselijk 2000 mensen omgekomen? maar weer prachtig nu zo mooi allemaal?De regen valt best mee na regen weer zonneschijn? Heerlijke pasta en Inktvis tonijn lekkere wijn erbij genieten maar???Kan mij voorstellen dat die Scooters ook vervelend zijn onderweg die vliegen langs alle kanten om je heen maar ja het hoort erbij??️ Lekker genieten Samen?

Anja

Morgen Portefino! Dat moet geweldig mooi zijn. Heb laatst nog een serie over een familiehotel daar gezien! De serie viel tegen, maar de beelden van de omgeving waren geweldig mooi. Dus dat belooft wat! Kijk uit naar jouw volgende verhaal, Els! Veel plezier!

Bram

en dat allemaal met een Morgan, wat een levens genieters zijn jullie.
morgen vast weer mooi weer!!!

Peter

Echt Els jij moet een promotieboekje voor autoreizen gaan maken. Dat wordt gegarandeerd een Bestseller :-)

Heert Jan

Wat is het elke keer weer genieten van jou mooie beschrijvingen van jullie belevenissen. Je wordt meegezogen in de beleving. Kijk al uit naar volgende verhaal.

Elke en peter

Wat weer een mooi reisverslag en heel bijzonder het dorp wat weer opgebouwd is en lekker veel gedaan en gezien we genieten mee en wat schrijf je mooi groet peter en elke

Fiep en Peter

Het is genieten van jouw reisverhalen . Wij zijn in verschillende plaatsen in Italië geweest maar zoals jij het beschrijft is het nog mooier. Heerlijk dat jullie nu de tijd hebben om dit te mogen beleven.Gr.fiep en peter