Dekkers.reismee.nl

Brescia ‘Mille Miglia’

13 juni

Om 8.00 uur even voor een wandelingetje naar buiten.

In de supermarkt inslaan voor het ontbijt met Ad en Krista.

Tafel buiten gedekt en lang gezeten en gegeten met z’n vieren.

De bus naar het centrum stopte een straat verder en in een mum waren we in hartje Brescia.

Mille Miglia, de 'mooiste race ter wereld', daar komen we voor.

Dé historische autorace met oldtimers die Brescia internationaal op de kaart heeft gezet. wordt dit jaar gereden van 13-17 juni. Een dag langer.

Het is de historie die de Mille Miglia zo uniek maakt: ruim 90 jaar passie, emotie en traditie op de route Brescia-Rome-Brescia.

De Mille Miglia is voorbehouden aan auto’s uit de periode 1927-1957.

De wedstrijd trekt duizenden liefhebbers uit de hele wereld, met name tijdens de traditionele inspectie van de automobielen, die plaatsvindt in de straten en op de pleinen van Brescia.

Wij stonden op een centrale plaats en zagen de auto’s aan komen rijden. Prachtige exemplaren en het geluid van de ronkende motoren klonk door in alle straten.

'Hoe rood wil je het hebben' vroeg ik toen we het plein op kwamen. Het plein lag vol rood tapijt met In het midden een zwart vlak waardoor er rijbanen ontstonden. Hier krijgen de deelnemers, tijdens de inspectie een ‘loodje’ dit is om er zeker van te zijn dat ze werkelijk met deze auto de rally rijden.

Om de hoek wisten we, nog van de vorige keer, een leuke coffee shop. In deze straat parkeren veel deelnemende auto’s zodat we ze van héél dichtbij konden bekijken.

We zaten met onze neus vooraan en bestelden wat te drinken en later een lunch.

Ik ga er maar niet over uitweiden maar het komt er op neer dat niemand hier zijn vak verstaat en alles mis liep. Toch zaten we lekker en kregen we de tijd om lang te blijven zitten.

We wandelden door de stad naar het plein bij de kathedraal.

De ‘mannen’ hadden veel te bekijken en te bespreken.

Krista en ik waren nieuwsgierig naar dat prachtige ronde gebouw.

Deze oude kathedraal is een rooms-katholieke kerk in Brescia, de rustieke ronde Romaanse co-kathedraal staat naast de Duomo Nuovo van Brescia

Een trap leidt naar de benedenruimte van ”La Rotonda”, waar acht zuilen de koepel ondersteunen. Aan de linkerzijde van het diepe, verhoogde presbyterium vinden we de Kapel van de Heilige Kruizen, waar kostbare relikwieën bewaard worden achter een hekwerk. Was zeer de moeite waard.

Er was veel te zien op dit plein. Hans dacht dat er een mis opgediend zou worden voor de deelnemers. We hielden het in de gaten maar toen de kerk opeens leegliep bleek dat we die mis gemist hadden. De miswijn gelukkig niet.

Als laatste kwam de pastoor met een emmer wijwater en een (rare) kwast naar buiten en begon de auto’s te zegenen. Dat was mooi om mee te maken. Natuurlijk wilden ‘de Drivers’ met hem op de foto en zo werd de pastoor opeens een fotomodel. Hij straalde!

We genoten van de ronkende motoren en alle reuring er om heem die zich voor onze neus afspeelde.

Dít terras (môma café) was er een naar ons hart. Een tafeltje wordt van achteren naar voren gehaald zodat wij weer eerste rang zaten. Bij elk glas wijn serveerden ze ‘aperitivo’ een paar kleine hapjes. Dit om onze eetlust op gang te brengen voor het diner dat pas om een uur of 8 begint.

Wij besluiten hier ook te eten. Lasagna Di Mama.. van Môma..

Met de bus terug en morgen vroeg uit de veren.

Het spektakel van de start van de ‘Mille Miglia’ willen we meemaken.

X

Amy

Wat leuk allemaal, echt iets voor jullie!!

Ineke

Wat een feestje om dit mee te maken , geniet er van .
Lieve groetjes ??

Renee Ketelaar

Dit heb ik een keer gezien in een programma van Jort Kelder.
Moet geweldig zijn om dit van dichtbij mee te maken.
Veel plezier

Elke en peter

Hans jullie genieten mooi om dit festijn mee te maken heerlijk zo'n ontbijt en samen op stap cultuur veel goede dagen lieve groet

Lineke

Ik snap dat jullie met jullie passie dit niet willen missen! Mille plezier!

Apollonia

Met gods zegen, op naar morgen!gr

Peter

Met een "rare" kwast......
Liep hij pontificaal te zwaaien
Water vloeide over de auto's
De miswijn in zijn mond
Lag het daaraan of aan zijn enthousiasme ?
Maar zegende hij niet pardoes ook van die mevrouw haar dikke kont ?

Zie het zo voor me :-)

Toos en Ad

Super !!! Dit is waar jullie zijn gekomen
Maak er een mooie dag van en geniet met volle teugen van dit festijn

Bas en Ineke

Gezellig samen ontbijten met jullie vrienden zo begint de dag weer Top??Lekker met de bus naar de ronkende motoren?️op het prachtig plein met rood tapijt??Na de lunche naar de mooie Kathedraal altijd mooi om te bezichtigen ⛪️?Jammer dat jullie Morgan niet gezegend is?Wat een schitterende genietende dag lekker afsluiten met heerlijk eten???

Keesenmia

Dat zou ik ook wel eens willen zien liefs

Jenny

Vandaag zou ons vader 117 geworden zijn hij heeft het niet gehaald
Toch een reden om het glas te heffen .proost?