Dekkers.reismee.nl

Met de Morgan Langs de Moezel

Vandaag ben ik aan de beurt. Heb mijn verhaal weggedrukt.

Het was leuk gelukt al zeg ik het zelf maar kan het niet meer terugroepen.

Maar kijken wat er blijven hangen is.

We worden uitgezwaaid door de hoteleigenaar. Hij vond de Morgan mooi

Dan gaat het richting Trier.

Maar eerst naar Bad Kreuznach, het kuuroord.

Het ging mij om de Brughuizen en die voldeden. We zagen de grote Nijlganzen en de bootjes op de voorgrond. Een brughuis stond in de steigers.

Brückenhäuser

Bovenop de oude brug over de Nahe zijn een aantal huizen gebouwd, de zogenaamde de Brückenhäuser. Een unieke bezienswaardigheid. De stenen boogbrug werd rond het jaar 1300 gebouwd en toen er een paar honderd jaar later te weinig ruimte binnen de stadsmuren was, bouwden de inwoners hun huizen op de brug. De oude woningen zijn vakwerkhuizen van meerdere verdiepingen die hoog staan op de pijlers van de brug. Overdag, maar ook zeker 's avonds een indrukwekkend gezicht. Vanaf de tegenover gelegen Geissenbrücke heb je het beste uitzicht op deze bijzondere constructie.

Er klonk orgelmuziek uit de roze Pauluskerk Toen ik binnen keek zag ik tot mijn verbazing alleen maar jonge mensen in de banken zitten. Een moeder zat haar baby een flesje te geven.

TomTom op snelste route en snelwegen vermijden.

Wij vinden 4 baans wegen best snelwegen dus aangepast naar ‘kortste’ wegen.

In now time rijden we een smal wegje in dat al snel overgaat op een grindpad. En dat zouden we niet meer doen!

Natuurlijk was het weer prachtig dus toch even van genieten maar.

Een paar km verder stond een hek en konden we niet meer verder.

Oké Morgan, daar gaan we weer. Keren maar!

Zo kwamen we terecht op deEdelsteinstraße

De Deutsche Edelsteinstraße verbindt alle plaatsen in het EdelSteinLand die worden gekenmerkt door de bewerking van edelstenen.

De weg strekt zich uit over een lengte van 48 km en door een van de mooiste Duitse middelgebergtelandschappen.

Het ambachtelijk slijpen van agaat en edelstenen en de sieraden- en metaalwarenproductie zijn van oudsher een belangrijke economische motor. De focus op deze onderwerpen langs de Deutsche Edelsteinstraße is wereldwijd uniek.

Een mooie tweebaansweg.

Langs de route vinden we ze, de potentiële Meibomen.

Zo recht en zo lang en zo kaal aan de onderkant. Ik zou zeggen ‘kies maar’

In Trier stoppen we en parkeren we.

De Porta Nigrain Trier – de stad die ook wel ‘Rome aan de Moezel’ wordt genoemd – is een van de beroemdste Romeinse bouwwerken in Europa.

Bijzonder aan de Porta Nigra is vooral het feit dat deze geldt als de grootste toegangspoort uit de Romeinse Tijd die nog bewaard is gebleven en tevens als de oudste Duitse stadspoort. Speciaal is verder dat het gebouw oorspronkelijkwit van kleur was, maar door verwering tijdens de Middeleeuwen donker bijkleurde. Vandaar dat het bouwwerk als bijnaam de Zwarte Poort kreeg.

Het is druk op het grote plein, een accordeonspeler zorgde voor de juiste sfeer. Zijn partner rammelde met een soort belletje maar dat scoorde geen effect.

Er werd een gigantisch decor opgebouwd met de Porta Nigra als achtergrond.

Hier komt een groot orkest te zitten, dat kan niet missen.

Vanwege Vaderdag krijgt Hans Ijskoffie.

Ik bestel ijs met advocaat en slagroom. Niet gedetailleerd genoeg blijkbaar. Ik krijg chocolade-ijs met advocaat-ijs ‘i dont like choclat’ begon ik omdat ik geen Duits spreek. ‘aber das hast du nicht gesagt’

Klopt!

Maar ik heb ook niet gesagt dat ik geen vanille, frambozen, aardbeien, citroen enz lust!

Het bleef zo en Hans offerde zich op en gooide mijn chocolade ijs in zijn ijskoffie. Zo ontstaan de lekkerste recepten vaak.

Als we verder gaan steken we de Moezel over om er vervolgens 2 uur langs te blijven rijden.

Nu pas daalt het in dat Duitsland o zo mooi is. Hier langs de Moezel heerst sfeer, gezelligheid en schoonheid. Al die tijd rijden we tussen de wijngaarden. Zo keurig in rijen. Doet mij denken aan pas gewassen haar dat met een grove kam naar voren is gekamt.

Keurige scheidingen getrokken, soms een verticaal.

Omdat de ranken soms zo hoog tegen de berg aan groeien gebruiken ze hier liften. de kabels lopen tot helemaal naar boven en de bakjes met motoren staan klaar voor gebruik.

Cochem en de Moezel staan natuurlijk synoniem voor de wijn, de Moezelwijnen. De prachtige wijngaarden op de hellingen van de heuvels aan de oevers van de Moezel zijn natuurlijk het gezicht van de regio.

Het is een verrassend mooie rit tot aan Cochem toe. Daar parkeren we en lopen ‘Hotel Müller’ binnen. Er was plaats en de auto kan voor de deur. We zitten pal aan de Moezel. Korte actie!!!

Wanneer je hier bent wil je natuurlijk de lokale wijnen proeven. En zo geschiedde.

Aan een wijnvat gezeten proeven we de wijn en eten hier wat verschillende Duitse gerechtjes. Ze zijn hier vooral van Zwiebeln und Kartoffeln, dat vind ik toevallig ook lekker. Hans geniet van zijn jagerschnitzel. ‘Die krijg ik thuis niet’ zegt hij.

We willen niet naar binnen op deze mooie avond.

Gaan op een bankje zitten mijmeren met uitzicht op de rondvaartboten en natuurlijk de

burcht van Cochem. Hét gezicht van het stadje hoog boven op de rots.

Morgen naar huis.

X

Gijs en il

Geen bodywarmer gekocht, in Cochem? Toen wij er waren kwamen er bussen en de mannen gingen zonder bodywarmer en gingen naar huis met een bodywarmer met veel zakken, altijd in de kleur beige. ?

Toos en Ad

Ja de moezel iOS geliefde plek om jaarlijks eens een paar dagen terug te komen !!!!
De wijn is ook lekker maar niet te vergelijken met Italiaanse wijn toch ?
Nu op naar huis ?
Bedankt dat we op deze manier mee mochten genieten van jullie reis ??

Bert

Welkom thuis en woensdag weer fijn fietsen Hans?

Renee Ketelaar

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt
Zelf zit ik nu voor een filmopname in een bus die met ons door Rotterdam gaat rijden
Sightseeing met geld toe!
Goede terugreis

Kees en Ineke

Het is een genot om met jullie deze reis weer mee te mogen beleven. Wat hebben jullie weer veel gezien, beleefd en geproefd.
Hans, jij hebt de gave om prachtige routes samen te stellen en Els jij bent een geboren schrijfster en zoals we hebben kunnen lezen ook nog dichteres( de mooiste gedichten ontstaan s’ nachts )
En, gaat er even iets mis, geen nood, het wordt snel opgelost( soms met een beetje geluk) en vrolijk verder.
Jullie zijn een mooi koppel dat elkaar aanvult.
Hartelijk dank voor deze mooie verslagen en nog een fijne en veilige voortzetting van jullie reis.
Tot ziens in Nederland.

Ad

Ook Duitsland weer een avontuur. Jullie hebben nu weer een actueel beeld van een behoorlijk deel van Europa. We zullen het er nog eens over hebben waar het het leukste was. Behouden thuiskomst.

Lineke

Ook lekker weer naar huis: voor de bui binnen! Tot een volgende reis mee??

Apollonia

Ja Duitsland! Veel met vakantie geweest met kleine kinderen. Oa in Krov. Spannend onderinde berg vonden de jongens. Ik vond dat minder leuk. Ook genoten van de burcht toen en uiteraard jagersnitsel.maar alles gaat voorbij! Geniet nu van jullie verhaal. Geniet verder en bijf gezond. ps ook Bernkassel was destjds 1 goede plaats om te eten. Zeker in wildseizoen en ook de Bernkasseler wijn is niet te versmadengr

Keesenmia

Jammer dat het afgelopen is iedere dag van jullie genieten nou naar de kinderen en kleinkinderen liefs van Kees en Mia

Jan

Jammer dat ik niet in de buurt was. Chocolade ijs liefst gecombineerd met citroen ijs is mijn keuze!

Ineke

Trier bekend van onze rit met de MG , jullie toen nog geen Morgan .
Goede thuiskomst en volgende week al weer een klein reisje naar Texel .
Lieve groetjes ?

Bas en Ineke

Nooit paniek bij jullie alles wordt altijd Super opgelost?Hele mooie route veel te beleven en te bewonderen te proeven en de plaatselijke wijnen te proeven ??Gezellige mooie slaapplaatsen ?Zwarte Poort arcondeonspeler Orgelmuziek Pauluskerk ??Heeft Hans toch nog een Verwende Vaderdag ??Ijskoffie Heerlijk Jagersnitzel lekkere lokale Wijn dik Verdiend Hans Proost?️??? Bedankt dat we met jullie mee mochten Genieten en Beleven Super?Goede en Veilige Reis naar huis ??Dikke Bedank Knuffel?

Els en Gilbert

Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt! En wat hebben we genoten van je verslag elke dag Els. Ik krijg dan altijd zin in lekker eten en een glaasje wijn. Hoe zou dat nou komen????
Een goede reis naar huis en geniet nog maar lekker na van alle indrukken!

Anja en Willem

Wat een prachtige vakantie om op terug te kijken! Een behouden thuiskomst en heel erg bedankt dat wij hebben mogen meegenieten van jullie belevenissen. In Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Duitsland! Alle plaatsen die jullie hebben bezocht werden geweldig beschreven door Els! ???

Wim en Annelies

Fijn dat we met jullie mee mochten reizen, zo beeldend verwoord dat we het meebeleefden.
wel thuis en groetjes van ons.

Peter

Zooo herkenbaar de laatste avond
Nog even vastklampen aan het vakantiegevoel
Nog even genieten van het laatste wijntje
Mijmerend, genietend, we laten even de Boel

Morgen pakken we de koffer,
Morgen gaan we naar huis.
Het vakantiegevoel wordt langzaam doffer.
Het gevoel van vrijheid wordt langzaam ruis.

Nog even genieten,
Schenk de glazen maar vol.
Want dat de vakantie morgen voorbij is.......... snik
Dat wilt er nog niet in, in mijn Bol