Dekkers.reismee.nl

MG-Morgan rit door Noord-en Zuid-Holland

29 juni

Op tijd vertrekken vandaag ivm de boot.

Weer als één groot gezin aan de ontbijttafel.

Als we uitchecken horen we de auto’s al ronken op de parking. Het is droog en de kapjes gaan er weer af.

We gaan op pad…..althans… een klein stukje..

Toen zagen we in het achteruitkijkspiegeltje Il aan komen rennen. ‘Gijs krijgt hem niet uit zijn achteruit’. We stonden erbij en keken ernaar. Wat nu?

‘Gaan jullie maar zei Il, wij komen wel thuis’

Dit is zo’n domper!

We omhelzen elkaar en laten hun achter, die boot wacht niet!

Opeens hoor ik Hans zeggen… ‘’daar zijn ze!”

En jawel hoor, In de rij naast ons schoven ze opeens aan, Il helemaal zwaaien….

En weer zijn we blij met elkaar.

Het is 10.15 uur en al zoveel meegemaakt, wat gaat dit worden vandaag?

In Den Helder beginnen kinderen met gehaaste spoed richting de kaaien te lopen. Het spektakel van Sail-2023 staat te gebeuren. Schoolkinderen met blauwe hesjes maken er een uitstapje van. En zo worden ze ‘opgevoed’ met het Maritieme gebeuren.

De juiste benzine voor de oldtimers was niet voorhanden bij de Shel Expres.

We beginnen aan de uitgestippelde route en gaan richting Leeuwarden Alkmaar .

Linksaf Ewijcksluis en weer dat oer-Hollandse landschap in Zaanstreek-Waterland.

Windmolens overal om ons heen.

Het is even schakelen na al dat natuurschoon in Texel.

Jan mindert even vaart om trots de boerderij aan te wijzen waar zijn Opa en Oma gewoond hebben en waar hij als kind altijd kwam.

“Club Monique” heet het nu en er wordt tegenwoordig een heel andere tak van sport uitgeoefend.

En door open polderlandschap toeren we naar het IJsselmeer.

Veel rust en ruimte.

Medemblik, ook een plaats uit Jan’s jeugd en een oase in dit buitengebied.

Leuke stad en lekkere café Latte.

Onze vrienden laten weten dat ze nu écht langs de kant van de weg staan en wachten op de Wegenwacht. Zo jammer! ‘Het is techniek’ zegt Hans ‘en dat kan gebeuren’

Maar toch liever niet vandaag…

Hans bedankt Jan en Liesbeth namens de M&Mmetjes voor de fantastische dagen en de perfecte organisatie. We zijn echt in de watjes gelegd en ondergedompeld in de luxe van zorgeloos genieten. Wij weten als geen ander dat dit hele pakket niet uit de lucht komt vallen. Daar gaat veel werk en voorbereiding aan vooraf.

Dat wij daar nu van mogen meegenieten is HEERLIJK.

Bij het wijntje en uiteraard de zakjes M&Ms kunnen ze terugkijken op een meer dan geslaagde trip.

Bij Wervershoof begint het heel mooi te worden en ja hoor een heuse molen met draaiende wieken.

In het gezellige, schilderachtige Zuiderzeestadje Edam leggen we aan. Ik vergaap me aan de monumentale huisjes hier langs het water. Opeens komen er twee grote poten en een nog grotere zwarte kop van een hond boven een halve voordeur uit. Nieuwsgierig Aagje had ons aan horen komen en nam even poolshoogte, zal wel WIJFje zijn.

Binnen staat een man op en als we de totaal overbodige vraag stellen ‘is het leuk wonen hier’ krijgen we uitleg over de pandjes. ‘Kom anders zaterdagmiddag naar VVV, dan geef ik een rondleiding van een uur’ Dat doet hij iedere zaterdag. Reserveren niet nodig.

We lunchen heerlijk, burrata met tomaatjes en Pesto en een bol glas vol witte wijn.

Géén bonbonnetje bij de koffie? Dat pikte Liesbeth op en in now time kwam ze met een zakje grote advocaat bonbons voor ons aan. Hoe lief en attent.

We rijden verder en komen bijvoorbeeld ook dwars door Monnickendam, ook zo mooi!

Over de Waterlandse Zeedijk. Opvallend veel paarden hier in de weilanden.

We passeren de volgende plaatsen;

Zuiderwoude

Broek in waterland

En een zeer markante toren die van heinde en ver reclame maakt voor Ransdorp.

Ransdorp met zijn houten huisjes, in lichte kleurtjes, aan een klinkerstraat.

Slootjes met dobberende bootjes en witte ophaalbruggetjes.

We worden mooi om Amsterdam heen geleid, knap Jan.

langs de Amstel naar Uithoorn voor een rit door het Veengebied van Noord-en Zuid-Holland.

Een middag met bochtige weggetjes, smalle slootjes, nog smallere bruggetjes waarvoor we vooraf moesten taxeren wie van ons het breedste was om er allemaal overheen te kunnen. Het lukte pffff….

en Veenweiden.

We eindigen deze dag en ook deze gezellige dagen bij ‘Golfbaan Bentwoud’

Nog één drankje en bitterballetjes en het zit er echt op.

De Actievoerende boeren in trekkers passeren ons. De wereld draait door…

Dank je wel M&Mmetjes, tot volgend jaar. Nu al met rood omcirkelt in mijn agenda.

X

Ineke

Zeker tot volgend jaar bij Il en Gijs .

Apollonia

Begrijp!! Volop genoten!!! En nu rap naar het "Brabandse"gr.

Renee Ketelaar

Wat kun je fijn genieten van een Hollands landschap

Heert Jan

Goed om te lezen dat het wederom een fijne en vooral mooie trip was. Benieuwd naar volgend jaar!

Rita

Het Hollandse landschap is prachtig,wat wij de afgelopen 4 weken ook hebben ervaren en als kers op de taart prachtig weer,wat wil je nu nog meer.
Welkom thuis Hans en Els en bedankt voor alle leuke lees(r)momenten. ?

Joke Wijnen

Beste Els en Hans,
Fantastisch hoe jullie weer mooie dagen samen hebben mogen beleven.
Gezellig om te lezen vooral.
De manier van vertellen is zo bijzonder.
hartelijke groet van Rien en Joke

Elke en peter

Wat weer een mooi reisverslag en leuke plaatsjes en een mooi samenzijn lieve groet

Bas en Ineke

Na het ontbijt ronken de auto; s weer klaar voor vertrek?Maar wat een pech voor Gijs hij haalt de boot niet?Maar hij haalt de boot toch nog op tijd Pfff?Wat leuk de boerderij van Opa en Oma van vroeger nu is het sporten in de Club Monique ??? Jan en Liesbeth hebben toch pech wat jammer voor hun na de geslaagde trip??️Nu even neerstrijken bij de Golfbaan lekkere bitterballen ???? Dat nemen ze jullie niet meer af deze trip moeten jullie koesteren Samen met de M&metjes heerlijk genoten Samen????Bedankt dat we dit weer mee mochten beleven???? Goede Reis naar huis ??️

Keesenmia

Mooi beschreven hier woont Sander