Dekkers.reismee.nl

Dag 2 ‘La Vie est Belle’

23 Augustus

Uitgerust en wel verschijnen we aan het ontbijt. Onderwerp van gesprek was het janken van honden óf zelfs vossen, daar kwamen ze niet helemaal uit.

Deze keer waren de slechthorende onder ons in het voordeel. Geslapen als een os.

Om de hoek zonnebloemen die hun kopjes nog laten hangen. Wij trouwens ook, het stinkt hier vreselijk naar gier.

Je vraagt je af wat de dorpelingen aan het doen zijn achter de gesloten vaalblauwe deuren en ramen. Het liefste wil ik keihard zingen ‘kom mee naar buiten allemaal, dan…. enz.’

Het lijken wel slapende stadjes.

Route Touristique du Champagne

En hier begint het…. dikke trossen blauwe druiven.

Hier wordt ook de rijkdom zichtbaar.

Mooie huizen met mooi hekwerk ervoor en veel groen.

Een ijzeren kruis met het lichaam van Christus getuigd van een diepgeworteld katholiek verleden. De hardblauwe Fatima in een nisje is de enige kleur die er hier uitklapt.

Tegen de berg aan, boven de druiventeelt ligt een dorpje, vogels vliegen weg als wij er aan  komen ‘what happend?’ moeten ze gedacht hebben ‘levende wezens in een blikje’ WW.. oftewel WegWezen!

Gueux

Een mosgroene Morgan stond in tegenovergestelde richting geparkeerd op het racing  cirquet de Reims- Gueux.

Dat levert een mooi plaatje op als wij onze neus ervoor zetten.

Dit  circuit trekt altijd mensen aan.

Het moest in 1972 zijn deuren sluiten vanwege financiële omstandigheden. In 2002 werd het grootste gedeelte van het cirquet definitief gesloopt.

De andere Morganeers gaan op de tribune koffie drinken wat hun weleens duur kan komen staan want er heerst hier een STOPverbod.

Searcy.

Een provocerende Searcyer heeft zijn hele zijgevel blauw gekalkt en ook zijn schuurtje.

Terwijl de hoofdkleur hier ossebloed is. Alle lantaarnpalen en luiken zijn in deze kleur.

Chaumuzy

‘Zou hier nou geen bakkertje zijn’ vraagt Hans.

Haha… vlak voor onze neus hangen uithangborden met een stokbrood  er op.

De bakkersvrouw sloeg haar slag zo om 5 voor 12.

Want als 10 lekkerbekken uit gaan kiezen..

Een grote ham kaas taart ging sowieso mee. Verder blikjes drinken en allerlei andere koeken en broodjes.

Toen we wilde vertrekken zag ze onze autootjes. Dáár kwam ze voor achter haar toonbank vandaan. Van elke auto apart maakte ze een foto ‘mijn baas’ zei ze. Die bakker uit Chaumuzy ziet straks groen van jaloezie

De straatverlichting is ook de moeite van het bekijken waard, in ieder dorp anders.

Nu nog een leuk plekje zoeken voor een picknick.

Ook daarin vertrouwen we op Hans, zeker na de stop bij twee Dixi’s

Die kwamen als geroepen en waren ook nog heel fris en schoon.

Vandaag  schoongemaakt stond op het lijstje.

Wauw! Wat een mooie boom staat daar! We kennen hem geen van allen bij naam maar gaan het driftig Googlen. Blijkt een Anna Paulownaboom te zijn. Het moet een lust voor het oog zijn als die in bloei staat met zijn violetroze pluimen.

De bladeren zijn groot en hartvormig, dus bieden mooi schaduw. De bruine doosvruchten zijn eivormig en spits en blijven nog lang aan de boom hangen. Wanneer de vruchten rijp zijn splijten ze open en komen er veel kleine gevleugelde zaden vrij.

Het is een plaatje en zeker op deze plek. We klappen de stoeltjes uit en gaan er onder zitten. De taart wordt in 10 punten gesneden en had een aparte smaak. Door het brooddeeg zaten tijm, jambon en fromage.

We nemen de tijd om van deze plek en deze omgeving te genieten. Wat een stilte hier. Met uitzicht op de druivenranken om ons heen. Een groot wijnvat om het plaatje rijp te maken voor de voorpagina van een reistijdschrift. Een hele fijne beleving.

De mooie route wordt vervolgd, al slingerend tussen de druiventrossen waar met de tijd die heerlijkste champagne vandaan moet komen.

Hautvillers, een charmant wijndorp waar de huizen versierd zijn met smeedijzeren borden. Een lust voor het oog.

Is gelegen in het hart van het Gebergte van Reims, de wieg van de champagne.

Het is hier, in de oude Benedictijnerabdij van Hautvillers, dat Dom Pérignon de methode van de champagnisering ontdekte. Zijn graf ligt In het koor van de Sint-Sindulphe abdijkerk.

Hier parkeren we en lopen naar een terras met overkapping voor een glas champagne.

Het is windstil en de warmte blijft drukkend. We stellen de champagne daardoor maar even uit. Eerst verkoeling met veel bruiswater, citroen ijs en mousserend appelsap.

Om 17.15 uur rijden we Baulne-en-Brie binnen en parkeren we op parking van onze ‘Logis’

Een oud vrouwtje schuift haar raam ophoog en komt half naar buiten hangen.

Hier gaat iets gebeuren en dat voor mijn deur…

Logis Auberge de l'Omois is een fantastische keuze. Er zijn 5 kamer dus wij houden alles bezet. In de donkere, alle luiken dicht, staat een gezellige tafel met leuke kleedjes klaar.

Wijntijd!!!

Even beetje opfrissen en dan verhuizen naar een met spierwit kleed gedekte tafel in dezelfde ruimte voor een drie gangen diner.

We dachten dat Raynalde het allemaal alleen moest fixen maar op het moment surprime kwamen er twee dames om te bedienen.

Salade met spekjes aardappeltjes en uien. Voor de heren een kippenpoot en voor de dames een kippenborst. Hans wilde ruilen, is gek op borsten….

Veel groenten en mirabellen-uit eigen tuin-taart na.

En zo is er weer een heerlijke dag verstreken.

Elle

Je moet die reisverhalen in een boek doen, zo leuk

Jan Hellings

De Paulownia Tomentosa. Een prachtige boom, wij hadden hem in Bergen in de tuin staan. Na 10 jaar was hij of misschien beter zij zo groot geworden, dat ze helaas het veld moest ruimen. We hebben nog jaren ontluikende zaden gehad met dat grote blad.

Ineke

Heerlijk zo te reizen met elkaar en Hans heeft het weer goed georganiseerd .
Wij gaan op te terug reis via Reims naar huis maar dat duurt nog even .
Lieve groetjes.

Albert en Veroni

Hij heeft toch zeker nog wel 'n stukje borst gekregen ,
hahaha !!!
Het is weer 'n gezellige boel in Frankrijk , lekker genieten hoor .
Lieve groetjes

Willem en Anja

Heerlijk zo met z’n allen zo’n goed georganiseerde trip te maken door deze prachtige streek! Geniet ervan! ??

Renee Ketelaar

Wow, toch geweldig dat je iedere keer weer een leuk en interessant verhaal kan vertellen.
Ook leuk voor jullie voor later om terug te lezen.
Goede reis verder

keesenmia@gmail.com

Zo,n stuk taart zou ik ook wel lusten. Heerlijk

Elke en peter

Wat weer verschillende ervaringen en leuk de plaatsjes heel verschillend en Hans heeft het weer goed voorbereid en mooi verhaal van de boom ken hem niet lieve groet

Apollonia

Weer genoten van je verslag.wens je morgen weer zo'n dag en geniet ervan.gr ik ga slapen, mijn ogen vallen dicht. Mag ook wel het is1.30 u s'nachts.