Dekkers.reismee.nl

Dag 4 La Vie est Belle

25 augustus

Toen ik mijn luiken vanmorgen opengooiden stond heel de club al buiten.

Carla is tot de ontdekking gekomen dat de huispoes Nederlands verstaat.

Geen idee wat ze haar verteld heeft maar ze is niet bij haar weg te slaan.

Aan het ontbijt zijn we rustig, dankbaar voor de eitjes van de buurkippen.

Zó vers, dat proef je!

Tijd om te gaan. Koffer vastsjorren en afscheid nemen.

Raynalde en zijn vrouw vonden ons leuk gezelschap en dat vinden wij zelf ook.

We zijn gelijkgestemd en weten de fijne dingen van het leven te waarderen.

We worden uitgezwaaid.

Wat was dit een heerlijk adres.

25 graden wordt ons beloofd én ook champagne proeven.

Er is genoeg als, we zo om ons heen kijken.

Als bewijs maken we een foto van de groep bij deze wijnvelden.

En dan… in Hautvillers, toch de bakermat van de champagne, komt het er van.

In plaats van koffie bestel ik een Rosé Champagne. Goddelijk!

Als je door de straten en steegjes van Hautvillers loopt, merk je de vele smeedijzeren borden op de gevels van de huizen op. In vroegere tijden wezen zij op het beroep van de bewoners. Nu zijn ze vooral decoratief.

We hebben de tijd maar automatisch kijk je toch op de klok.

Zelfs de grote wijzer was een druiventros.

Overal bloemen en keurig onderhouden perken.

Van dit stadje gaat een waanzinnige charme uit.

Voor een échte proeverij moeten we een eindje rijden.

Onaangekondigd trekken we aan de bel bij CHAMPAGNE HENRI CHAUVET.

Dit Champagnehuis is gevestigd in het dorpje Rilly-la-Montagne, in het hart van de Champagne wijngaarden van de Montagne de Reims.

Het miezert al een tijdje dus dubbel blij dat Henry ons wil ontvangen.

Hij was direct beschikbaar en sprak perfect Engels.

In zijn boutique waar de Proeverijen plaatsvinden, liet hij ons kennismaken met het assortiment van de kaart. Moeilijk kiezen, allemaal lekker.

Henri Chauvet nodigt ons daarna uit om de oude gewelfde kelders te bezoeken.

Deze volgorde is niet erg logisch gezien het aantal trappen naar beneden, na 4 glaasjes Champagne.

Maar het is een aanrader.

Een wereld op zich hier onder de grond.

Henri vertelt gepassioneerd over het hele proces.

Hij bottelt 73000 flessen per jaar, dat is zijn quotum.

2023 wordt een goed Champagnejaar, er zullen veel druiven blijven hangen voor de vogels.

Uiteraard een aantal doosjes aangeschaft, mogen bij Wim in de auto.

Nu laten we ‘De Champagne’ écht achter ons.

We rijden op een boulanger en kopen daar een lekker broodje. Lunch is er bij ingeschoten.

Vervolgens gaat de route richting Charleville en we komen weer in boerengehuchtjes met onafgewerkte huizen met scheve luiken en oude golfplaten terecht. Verveloos tot en met en hekwerken van geroest ijzer.

Wel grote fruitbomen in de tuin en koeien in de wei en Mistletoe in de bomen.

In dit gebied worden veel bomen gekapt omdat de ze groei van anderen bomen in de weg staan. Zo kunnen de jonge bomen zich beter ontwikkelen. Straks weer een gezond bos met sterke stormvaste bomen.

Ons hotel, Kyriad, ligt op 500 meter lopen van het centrum.

Het is al over zessen dus snel in de benen en de stad in.

Het Garden Ice Cafe op de mooie markt heeft plaats voor tien.

Binnen in de luxe spiegel zaal waardoor het lijkt alsof we heel het restaurant bezet houden.

We eten veel te veel en te lekker. Een pavlova als dessert, wie kan dat weerstaan?

Vooruit…. uitbuiken op de kamer dan maar, het is sowieso de hoogste tijd.

Morgen vroeg weer op, het is vakantie tenslotte.

Apollonia

Je beschtijft de champagne hee goed kon ze haast proeven! Nou hier miesert het niet maar lijkt zich 1 onweersbui te vormen. Luie dag vandaag. TV gekeken, de reuzen zijn in Antwerpen. Heb dat wel eens gezien is geweldig. Maar ja de treinen rijden dit weekend niet en Antwerpen is voor mij grotedeels onbekend terrein dus even bij de TV . Nou hier plenst het .maae geen probleem , net als bij jullie lunch time. Geniet vrolijk verder en ik lees en geniet mee. Gr

keesenmia@gmail.com

Mmmmm lekker Champagne Rose mij favoriet

Bas en Ineke

Wij waren er even niet bij maar heb nu vanmorgen alles weer gelezen?? Weer een mooie Vriendenreis in de mooie Chapagnestreek?Mooie Belevingen Samen en dan op het einde nog een Lunch van Sonja met Champagne ??Gezellig de Prullekast hier ook bekend??️?Super het cadeau bij de Abdij mooie rondleiding Top?Poes dacht mooie warme Morgan lekker plekje ? Heerlijk genieten daar lekker eten en heerlijke Champagne erbij????

Denise

“Leven als God in Frankrijk” Els als ik je reisverslag lees moet ik daar steeds aandenken. Heerlijk onbekommerd, gezellig en met veel warmte, heerlijk genieten. Fijn dat jullie nu zo’n een relaxte week hebben vooral na de “shit” van vorige week. Ben zelf ook aan de champagne alleen dichterbij, een paar dagen Brussel, alleen hou ik het er bij 2 Gr. en tot snel.