Dekkers.reismee.nl

Morgan en MG tour door de Champagnestreek ‘ La Vie est Belle ’

26 augustus

Goede bedden hier in het Kyriad hotel. We waren hier al eens eerder.

Het super ontbijtbuffet met vers sinaasappelsap was blijven hangen.

Charleville is een mooie stad, daar willen we nog graag iets meer van zien.
Wandelen kan ook geen kwaad overigens.

En hoeveel geluk kun je hebben als het dan ook nog markt én Braderie is.

Ik heb bijna schoenen én bijna een jurk gekocht. Het zouden impulsieve aankopen zijn waar ik over het algemeen spijt van krijg.

In de markthal is de verleiding ook groot om die mooie tomaten-in-alle- kleuren niet te kopen, of die lekkere geitenkaasjes. Om maar niet te spreken over die Mirabelle en Reine Claude pruimen, het water liep me in de mond. Prachtig gesneden rosbief, hou maar op, té lekker allemaal!

Hans wil ons degrote poppenspeler noglaten zien.

Le Grand Marionnettiste is een van de beroemdste trekpleisters van Charleville.

Een Monumentale automaatklok is ingebed in de gevel van het International Puppet Institute. Van 10.00 tot 21.00 uur presenteert de Grote Poppenspeler een Ardense legende – De Vier zonen van Aymon – in een reeks van 12 taferelen. Op het hele uur, na de 3 slagen en de openingsmuziek, geeft de Grote Poppenspeler de tijd aan. De gordijnen gaan open en de eerste instelling verschijnt. De poppenspeler vertelt je het verhaal terwijl zijn handen de marionetten bedienen. De show eindigt met een slotmuziek en het sluiten van het gordijn. Enkele minuten na de show wordt alles automatisch gereorganiseerd om het volgende uur weer operationeel te zijn. De zeer indrukwekkende machinerie is zichtbaar vanuit het Ardennenmuseum. De ogen van de Grote Poppenspeler dwalen ononderbroken over het museumterrein door een zeer langzame rotatie van zijn hoofd.

We hebben dit een paar jaar geleden in werking gezien, heel bijzonder.

En dan snel uitchecken, koffer opbinden en óp naar Vaux-en-Dieulet.

Sonja en Kees gaan de lunch voor ons verzorgen.

We durfden het voor te stellen omdat in dit prachtige gebied Champagne-Ardennen geen horecagelegenheden te vinden zijn.

Sonja reageerden meteen heel enthousiast. ‘Alles kan’ zei ze aan de telefoon. ‘Zeg maar met hoeveel mensen en wanneer, wij verheugen ons er op’

Hoe aardig is dat?

Zij wonen half-half in Frankrijk en in Nederland. Verbouwen in Frankrijk groenten voor eigen gebruik en tegenwoordig verdiept Sonja zich ook in kruidengeneeskunde. Een interessante opleiding waar ze letterlijk en figuurlijk de vruchten van plukt.

Piepkleine dorpjes onderweg maar vooral veel glooiende heuvels in het kleurenpalet groen. De witte dikbillen doen het goed tegen deze achtergrond.

Meer moet het niet zijn….de natuur is prachtig.

Behalve….onze vrolijk gekleurde cabrioletjes dan, die spannen de kroon.

Het is perfect weer, droog met tussen de wolken door zon.

‘We krijgen hulp van boven Sonja’ Er verschijnt een gouden randje om een wolk.

Zo mooi hier..! Een enkele tegenligger stopt en zwaait. Ik steek mijn selfie stick in de lucht en probeer wat mooie plaatjes te schieten van de MG,s voor ons.

Om 12.45 uur arriveren we bij Sonja en Kees. Ze stonden ons al op te wachten voor het huis. Altijd een feestje om hier aan te komen.

Onmiddellijk knalde de champagne en schrokken waarschijnlijke alle 62 dorpelingen wakker. Niks aan de hand, wij zijn het maar.

We worden gewoon allerhartelijkst ontvangen hier bij mijn familie.

Stoeltjes niet nodig. Drie leuke zitjes stonden al gedekt met fleurige tafelkleedjes. En na de bubbels met kaas soesjes kwamen er mooie bordjes op tafel. De rauwe bietensalade met gekarameliseerde uien, kaas, pijnboompitjes en natuurlijk eetbare bloemetjes was verrassend lekker. Fijne Franse producten op een plate met lekker vers Frans stokbrood en bijpassende wijnen, niet te versmaden. Nog een toetje met verse ananas. Het was subliem.

Natuurlijk liet Sonja haar trots, de groenten en kruidentuin zien. Verbazing bij ons over de uit de kluiten gegroeide producten. Ze heeft niet alleen maar groene vingers maar af en toe ook groene tenen vertelde ze, dat is het geheim.

Nog een rondleiding door het huis met de schilderijen en uitleg op de kruidenzolder-haar nieuwe-passie. We zijn er nog een stukje wijzer van geworden ook.

Voldaan en helemaal ZEN vertrokken we.

Dank je wel Sonja en Kees.

Ik begin te vergroeien met de leren kuipstoeltjes van de Morgan. Passen perfect om ons heen. Om dagen in vol te kunnen houden. En dat doen we dan ook regelmatig. ‘Rij maar door naar Frankrijk’ zeg ik vaak als we een ritje in de buurt maken.

Blij dat het er weer van gekomen is.

Nu nog een paar uurtjes en deze mini vakantie zit er op.

De verrassende hotelletjes, leuke stops, bijzondere spontane ontmoetingen, champagne, schitterende routes, en natuurlijk de mooie afsluiting in de tuin.

Het was genieten, zowel met onze ogen als met onze smaakpapillen.

Rob en Carla, Kees en Ineke, Wim en Annelies en Carlo en Hélène super bedankt, het was ontzettend gezellig met jullie.

En Hans, wij gaan lekker nagenieten bij een glaasje Champagne, dat heb je wel verdiend!

X

Dank je wel beste meelees vrienden. Was weer gezellig dat jullie erbij waren.

La Vie est Belle

Renee Ketelaar

Het water loopt me soms in de mond bij de beschrijving van al het lekkers dat jullie eten.
Maar ja, je bent dan ook in Frankrijk.
Goede en veilige terugreis.

Elle

Voor ons een belevenis om jullie te volgen, hou ons aanbevolen voor jullie volgende abontuur.

Gijs en il

Ja, wij waren erbij toen in Charleville. De herinnering komt terug. Leuk om het te lezen allemaal. Welkom thuis en geniet van de champagne.

Atske

Het was weer gezellig met jullie mee te reizen en te eten en te drinken en te bekijken . Nu nagenieten voor jullie van de herinneringen

Lineke

Dat was met recht een tour de champagne!
Els never Home is weer thuis!

Apollonia

WELKOM THUIS!

Marga

Jullie hebben genoten??

Toos en Ad

Was weer een mooie reis zo te lezen !!!
Jammer dat het zo kort was maar jullie hebben met volle teugen weer genoten
Op naar de volgende reisverhalen ????

Ineke

Welkom thuis allemaal na deze mooie en gezellige rit .
Goed van jou Els om niets te kopen ?
Nu weer lekker thuis bij de kleinkinderen.
Lieve groetjes

Rita

Wat een leuke reisverhalen weer.Heerlijk om ze te lezen.Chapeau Els. Ik zeg het nogmaals( voor de zoveelste keer) dat het tijd wordt voor een BOEK!!! ?

keesenmia@gmail.com

Kom nu maar weer gauw deze kant op..
Wij hebben wer genoten van je belevenissen

Marianne

Wat boeiend beschreven deze geweldige reis. En wat hebben jullie weer genoten met elkaar.
Zo fijn om mee te reizen op deze manier.
Fijn dat jullie er weer zijn.Kom maar snel een bubbel bij ons doen.
Liefs

Ad

Els weer bedankt voor de heerlijke impressies.
Heel wijs om op deze wijze er iets moois van te maken.

Bas en Ineke

Wat een heerlijke Reis met gezellige vrienden smakelijke maaltijden?? Beetje weinig drank en Champagne volgende keer beter???? Ha Ha Top ?. Charleville is een prachtige stad gezellige markt boffen?? Geen schoenen en jurk gekocht ?Wat gezellig bij Sonja mooie afsluiting ?Dit nemen ze jullie niet meer af ?Koester deze mooie momenten ???. Vier Het Leven Chapeau ??Welkom Thuis ? Bedankt weer dat we mee mochten genieten van jullie Belevingen?

Liesbeth

Wat een prachtige reisverhalen weer Els.Ik heb ze weer achter elkaar gelezen wat voelt als een heerlijk boekje.
Jullie weer veilig thuis met weer een fantastische reis ervaring
?

Elke en peyer

Weer een mooi verhaal en herinneringen komen boven leuk bij je familie een mooi reisverslag en strakjes na genieten bedankt lieve groet