Dekkers.reismee.nl

Op de Veluwe

5 september

Een spontaan tweedaags reisje.

Dat noem ik vitamientjes

Even weg uit je gebruikelijke dagindeling, geen omkijken naar het huishouden, optimale ontspanning.

Voor mij / ons is dat weg met de Morgan.

Niet helemaal -zo de wind waait-

Nee, Harderwijk staat op ons verlanglijstje.

We zijn 12 jaar geleden al gevallen voor het werk van Marius van Dokkum zonder dat we ooit van hem gehoord hadden.

Mijn talentvolle zus schilderde toen het schilderij ‘knuffel’ voor ons als geschenk voor de komst van ons eerste kleinkind.

Het moest ONS voorstellen als een lieve tevreden opa en oma.

De Oma met rode nagels had iets humoristisch.

Sindsdien ben ik enthousiast over deze stijl, te vergelijken met de professionele illustrator Norman Rockwell, hij maakte honderden voorpagina's voor de "Saturday Evening Post"

Maar kom, Marius is Marius en uniek.

Hij is de enige levende Nederlandse kunstenaar met een eigen museum om zijn werk permanent te tonen.

Tot Giessen pakken we de snelweg. Onderweg even peptalk gehouden met een Engelsman in een meer dan 100 jarige oldtimer. Hij kwam naast ons rijden.

Hij zat rechts en ik links dus

‘Where are you going’ vroeg hij.

‘Harderwijk’ zei ik, en nog eens ‘Har-der-wijk!’

‘Wat in vredesnaam is Harderwijk?’ zag ik hem denken..

Even reden we nog samen op toen gaf hij gas en zwaaide

Bij Giessen-Ouderkerk gaan we binnendoor

Deze plek bruist van cultuur.

Oude ansigtkaarten- sfeer.

Om deze authentieke dorpjes goed te bewonderen moet je eigenlijk wandelen of fietsen.

30 km is al te hard om aan twee kanten al die leuke boerderijtjes te zien.

Waterschap Rivierenland

Wilgen langs de waterkant

Treurwilgen en schapenkoppen in de keurige typisch Nederlands tuinen met die strakke hagen er om heen.

Wat wonen de mensen hier mooi. Óp een dijk of ónder aan de dijk of áán het water met een bruggetje vóór de deur.

Hier wapperen nog wasjes.

Over de dijk bij Culemborg rijden is ook weer zĂł mooi.

En dan
. met het pontje over.

In Wijk bij Duurstede drinken we koffie op het pleintje met uitzicht op de De Grote kerk, eengotische pseudobasiliek met onvoltooid gebleven toren.

Dwars over de Utrechtse heuvelrug.

We passeren de mooi onderhouden Kastelen en Buitenplaatsen.

Aan onze linkerkant ligt Villa 't Stort.

Het huis dat in 2005 door de NOS zelfs gebruikt werd als het officiële huis van Sinterklaas.

In Harderwijk snel een parking gevonden.

Even oversteken op de regenboog zebra en we staan midden in het centrum.

In de Academiestraat vinden we het Stadsmuseum Harderwijk en hier bevindt zich, in de voormalige snijkamer van de voormalige Universiteit, het museum van Marius van Dokkum.

Om 14.00 uur kunnen we het moois gaan aanschouwen. Wat Marius goed doet, maar waar ik te weinig geduld voor heb, is bij ieder schilderij een zeer uitgebreid verhaal vertellen waardoor je alle details Ă©n de dubbele betekenis te horen krijgt.

Interessant, dat wel

We genoten op zolder nog van de film.

Daarna snel terras op en bubbel watertje besteld met bitterballen ipv late lunch.

Het is heet.

Maar we kunnen weer iets wegstrepen van ons Bucket lijstje. Het was zeer de moeite waard.

Op naar Vierhouten

Hotel Vossenberg.

‘Onze bijzondere ‘comfort’ kamers brengen de natuur van buiten naar binnen. In deze speciaal ontworpen kamers kunt u namelijk vanuit uw bed al genieten van al het moois dat de Veluwe te bieden heeft’

Wij hebben de HERTEN kamer, kan niet missen. We volgen de afdrukken van hertenhoeven naar de deur met het grote hert. Ook herten op het behang achter ons bed. Op zich grappig al die verschillende poot afdrukken in de gang. Door het extra stapelbed komt het buitengevoel niet helemaal naar binnen bij ons.

Eten doen we bij Restaurant Tante Sjaan met mooi uitzicht op de driesprong van Vierhouten.

x

Apollonia

Goede morgen. Je hebt het weer mee!

Atske

Mooi weer inspireert om op pad te gaan met de Morgan . Weer genieten .
In april zijn wij ook in het museum geweest van Marius van Dokkum . Heeft ons ook verbaasd dat een humoristisch plaatje door verf gebruik een diepere uitleg heeft .
Fijne dag ! Met weer prachtig weer !

Amy

Veel plezier daar!!

Elle

Weer een mooi tochtje jullie weten de mooie en speciale plekjes altijd weer te vinden

Marianne

En wij maar denken dat we tijdens ons ritje Zeeland jullie op de Philipsdam tegen kwamen.
Nee hoor, jullie zijn weer ergens anders de krenten uit de pap aan het halen.
Genieten op je”ouwe” dag is aan jullie wel besteed.
Lieve vrienden blijf genieten. Liefs

Rhea May

Helemaal mee eens Els!
Heerlijk even zonder beslommeringen van alledag.
Ik houd ook van Marius en Rockwell.

Wim en Annelies

Nou luitjes, genieten weer zolang het kan , en het weer zit ook mee.
veel plezier samen en groetjes van ons .

Gijs en il

Allemaal heel bekend bij ons. Vierhouten is een mooie omgeving om te rijden. Tja, museum stond op de lijst om te bezoeken volgend jaar met de M&M'tjes. Dus maar wat anders zoeken. Als jullie nog in de buurt van Epe komen, ons zomerhuisadres is André Gideweg 8. Jammer genoeg zijn wij er net niet. Liefs xxx

Toos en Ad

Geweldig en goed besluit om er even tussenuit te gaan om te genieten
Nederland is ook erg mooi zeker met dit mooie weer
Goed bezig

Denise

Even gegoogeld naar Marius van Dokkum, grappig werk, de moeite van een ritje waard. Geniet van jullie “tripje”

HĂ©lĂšne

Dat kan je als echte pensionado 's . Gewoon de deur dicht doen en erop uit gaan.
Fijn dat jullie je avonturen met ons delen
Geniet ervan, groetjes hélÚne

Joke Wijnen

Hoi Els en Hans,
Wij reizen weer met jullie mee en genieten van de bijzonder leuke omschrijving van de dingen die het doen in het leven.
Met dit prachtige weer is succes verzekerd.
groetjes en Rien en Joke

Elke en peter

Nou groot gelijk nog weer eventjes er tussen uit mooi weer en genieten van de mooie plekjes lieve groe

Anja

Ook Nederland heeft zijn pittoreske plaatjes. Groot gelijk dat jullie met dit prachtige weer nog even lekker profiteren. ?☀ En heerlijk om mee te genieten via jou mooie omschrijvingen, Els!

Sandrina

En weer genieten jullie!! En wij van jullie leuke interessante verhalen!!? geniet er maar lekker van?

Peter

Goed bezig :-)
Verborgen Nomaden met een Morgan op Pad
Op reis door de Wereld

Lineke

Wat is het inderdaad genieten. Weg van de snelweg!!
Nederland/ waterland: wij gaan van camperplaats met jachthaven naar camperplaats met jachthaven : zo verschillend, de een aan de Merwede, de ander aan de Amer, en nu in Geldermalsen aan de Linge! Supertrip en super weer!?

Ineke

Heerlijk weer op stap met de Morgan.
Dat leuke museum hebben wij nog niet gezien maar volgend jaar staat het op de M&Metjes rit volgens mij .
Nog veel plezier ?

Bas en Ineke

Heerlijk Hans en Els een mooie leuke trip in prachtig Nederland?Prachtig weer dat is ook boffen ? leuk dat museum en die prachtige aanzicht kaarten heb ik ook zo leuk en mooi ?? Geniet ervan dit nemen ze jullie nooit meer af doen en koester deze mooie gezelligeMomenten lekker Samen??Wij zijn ook net thuis lekker naar Zeeland geweest?Oude campings bezocht die zijn zo veranderd prachtig??Heerlijk in Domburg gegeten aan het strand ?wat wil je nog meer zo veel mogelijk genieten???

Christa Degryse

Dag lieve vrienden, toeval of niet? Hebben 3 daagse lekkere camper fietstocht achter de rug en
 zondagmorgen mochten wij ook meevaren op dit pontje en hadden leuke camperplaats in Culemborg nabij de haven ??kilometers gefietst en onderweg genoten
 van alle geneugden des levens ?grs