Dekkers.reismee.nl

Typisch Tavira

8 maart 2024

Als een blok in slaap gevallen gisteren en om 8.10 uur pas wakker. Nog even lekker liggen onder het lekkere dekje en jullie reacties lezen. Zo leuk weer, vooral jullie herinneringen aan Portugal die nu weer boven komen borrelen. En ja Atske, visjes eten staat bovenaan ons lijstje hoor en we passen de datum aan Helene.

De supermarkt is net achter het restaurant waar we op kijken.

In de supermarkt even mijn draai proberen te vinden om wat basis inkopen te doen. Soms zorgen technische problemen voor wat onverwachte chaos. Nu dus bij de kassa en deze keer kon ik er niks aan doen?.

De ‘machien’ doet het niet, boodschappen weer uit de tas en terugboeken. Toen wist hij, de lange slanke Portugese knaap, het niet meer. Zuchten en nadenken..

Alles lag door elkaar nu, de wel en niet gescande boodschappen. Ik deed een stapje terug om me er niet mee te bemoeien, hij had het al moeilijk genoeg. Uiteindelijk helemáál maar opnieuw begonnen, de rij liep op. Toen het op betalen aankwam, kwam ook het volgende probleem. Er kwam geen bon uit het andere ‘machien’. Nog maar eens proberen.. we hoorden niets maar bleken toen toch betaald te hebben. Er rolde een lange kassabon uit het ‘machien’. En zo kwam alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht en waren wij een boodschappenervaring rijker.

Ontbijten op ons gezellig overdekt terras is heerlijk, een goed begin van de dag.

We genieten van de prachtig aangelegde tuin met grote planten. Ze houden ons uit de wind en bieden beschutting.

Slimme zet om de auto te nemen voor de sightseeing in Tavira. We rijden even dwars door de kleine straatjes om een idee te krijgen van het stadje en we snuiven alvast wat steer op vanuit ons Fiatje 500.

Tavira

Beide stadsdelen zijn de moeite waard om doorheen te lopen.

We beginnen in het oude gedeelte en lopen door de kronkelige straatjes met de prachtig betegelde huizen en bekijken de daken want die zijn typerend voor Tavira. De puntdaken hebben een soort schaarconstructie waardoor de huizen in de zomer lekker koel blijven.

Ik begin een fotosessie te maken van ‘de handjes van Fatima’.

We komen ze heel veel tegen.

De handjes van Fatima verwijzen naar de dochter van Mohammed. De Moren heersten namelijk lange tijd over de Algarve, dus je ziet die invloeden nog op verschillende plekken terug. In hoefijzervormige poorten bijvoorbeeld en dus in de deurkloppers.

Traditioneel zitten er twee handjes van Fatima op de deur. Eentje is voor mannen om mee aan te kloppen, de ander voor vrouwen. Het klopje klinkt anders, zodat de bewoners wisten of er een man of vrouw op bezoek kwam. Was het een man, dan moesten de vrouwen in het huis zich bedekken.

Sinaasappelbomen hebben we al gezien en hele grote cactussen ook al.

De lucht is hier vele malen schoner is dan in Nederland dus maken we nog een gezondheidstripje ook.

Santiago Church of Igreja DE Santiago dichtbij het kasteel is de eerste kerk die we bekijken. Je betaalt hier entree voor kerkbezoeken.

We klimmen naar boven, naar Igreja de Santa Maria do Castelo. Een kerk vol geschiedenis. Het was vroeger de Grote Moskee en heeft architectonische kenmerken die verschillende historische perioden bestrijken, met de nadruk op de gotische en manuelijnse kapellen en de barokke altaarstukken. Met de aardbeving van 1755 onderging het diepgaande structurele veranderingen.

De kerk wordt grondig gerestaureerd en leek meer op een bouwplaats. We zijn benieuwd naar het eindresultaat. Moet geweldig zijn. We houden het online in de gaten. Deze kerk heeft veel indruk gemaakt.. we klimmen naar boven en voelen de warme wind bij de toren. Fijn dat het één uur is. De klok slaat op het moment dat wij er net onder staan.

Wat een genot om door de tuin te lopen die bij het kasteel hoort. Mooie uitzicht punten over de stad hier

Bij Quinito cafetaria bar hadden we geluk, niet qua tafeltje maar super uitzicht op hen die wel leuk zaten. De cappuccino met pastel de Nata was besteld en juist op het moment dat de knappe Portugees ermee aan kwam lopen kwam het meest perfecte tafeltje vrij, wat een gelukstreffer! Ik er op af met de knappe Portugees achter mij aan. De aller aller lekkerste Pastel de Nata ooit op. Krákend vers, écht krakend hé? De zon komt erdoor, wat kunnen we dat goed hebben.

Bliep, een telefoontje van onze vriendin. Ze heeft een Fado avond op onze naam gereserveerd voor volgende week vrijdag. Daar zijn we alleen maar dankbaar voor. Zij kent Tavira op haar duimpje en heeft verstand van Fado?

We lopen de trappen op en horen muziek komen uit de Misericórdia-kerk.

Hier kun je een Fado-optreden bezoeken hebben we gelezen. Doen?

Het regent en waar kun je beter schuilen?

We kopen kaartjes en reserveren plaatsen.

Dit is echt een perfecte introductie tot de muziekstijl, want je krijgt ook uitleg over de Portugese gitaar en de liederen.

Twee oudere heren spelen gitaar en één van hen vertelt in meerdere talen over Fado. Een dame zingt de liederen. We kopen kaartjes en gaan alvast zitten genieten van de klanken uit de boxen. Het live optreden begint om 15.15 uur. De kaarsjes worden aangestoken en de dikke roodfluwelen gordijnen dichtgeschoven. Een glitterjurk dame komt binnen, haar naam is Helena en ze kan prachtig zingen. We hebben er erg van genoten!

Het goot toen we buiten kwamen dus snel een cocktailbar in. Ook errug… !!

Blijft apart om mezelf limonade te horen bestellen. Ik ben van de wijntjes af omdat ik er niet meer tegen kan. Nooit verwacht dat het me zo makkelijk af zou gaan. Er zijn heel veel andere lekkere drankjes gelukkig.

Het weer mag dan wel tegenwerken, maar gelukkig vinden we een plekje bij Fusion.

Heerlijk gegeten Cataplana met inktvis en voor Hans Tonijn.

Ondertussen is Tavira veranderd in een waterparadijs. Het water gutst door de straten. We gaan snel naar huis.

Het was een prachtige dag met veel eerste indrukken. Het bevalt ons wel hier.

x

Elle

Fijn dat jullie zo hebben genoten van de Fado, jammer van de wijntjes.

Renee

Wat leuk om te lezen. Vooral omdat ik nog nooit in Portugal ben geweest.
Veel plezier nog en hopelijk wordt het de rest van de tijd mooi weer.

Ineke

Wat mooi weer om te lezen Els .
Hoort een Aparol spritz ook bij een wijntje?
Nog veel plezier .
Liefs

Tonja

Heerlijk genieten jullie en wij ook van jullie verhalen. Voor ons nog paar dagen genieten op Lanzarote. Groetjes

keesenmia@gmail.com

Jammer maar er komt nog meer regen jullie kant op.

Stuur het maar door hierheen ,wij smachten om regen.

Liefs

Elke en peter

Wat weer een mooi verslag de handjes van fatima en de kerk maar ook hebben jullie genoten van de fado wij hebben ook mooie herinneringen aan Portugal heerlijk vis gegeten jullie verder genieten en alle liefs van ons

Bas en Ineke

Heerlijk uitslapen de Vacantie is begonnen Top lekker ontspannen? Even wat boodschappen halen Pff wat een onverwachte Chaos ?Maar opgelost en heerlijk ontbijt op jullie Terras ?️? Mooi verhaal van de Handjes van Fatima dochter van Mohammed Door het kloppen weten of er een man of vrouw voor de deur staat Ha Ha prachtig? Mooie indrukken opgedaan in de mooie kerk?Boffen een mooi tafeltje en heerlijke Vis dat is genieten op jullie Vacantie? Fado optreden zijn begonnen prachtig ?? Weer een prachtig begin de eerste dag en na regen komt Zonneschijn⛱️?️?️

Omer

Fijn om wat te vernemen over jullie reis.
Grtjs
Omer & Lea

Ad

Pas op er komt code rood aan