Dekkers.reismee.nl

Van Johannesburg naar Krugerpark

10 februari:
De weg van Johannesburg naar Tshwana (Pretoria) was weer echt Afrikaans zoals we dat van vorig jaar nog kennen. Zwarte mensen langs de weg die handel willen drijven, althans dat zal toch de opzet zijn. Bij het zien van een jongen met honderden felgekleurde plastic kleerhangertjes en een paar vrouwen met een aftands caravannetje die hun fortuinlijke billen in een tuinstoeltje gepropt hebben en lekker tussen de zooi zitten weet ik het niet meer. Overal groepjes die in de weer zijn met een grote zwarte kookpot. We zijn er niet achter wat er in gaat, maar het rook naar verbrand haar.

Pretoria: Church Square: plein met elegante huizen heeft een zekere culturele uitstraling. De toelopende straten lagen flink op de schop, dus we hadden het snel gezien. Even wennen aan de Jimmy's, die er als de kippen bij zijn als je wilt parkeren. Onze Jimmy wilde vooraf geld. Wij hadden nog wat cash van vorig jaar maar dat vond Jimmy te weinig. Hij verwachtte 50 rand bij terugkomst. Hans is Rockefeller niet.

Om een mooi uitzicht over de stad te krijgen zijn we de heuvel opgereden naar Union Buildings. In het midden van een aangelegde tuin in terrassen staat een enorm groot bronzen beeld van Nelson Mandela.
Ongeveer 8 km rijden en we staan voor het monumentale Voortrekkersmonument, een eerbetoon aan de pioniers die zich een weg hebben gebaand door het onbekende Zuid-Afrika.
Cullinan: In de Premier Diamond Mine is in 1905 de 3106 karaat grote diamant Cullinan gevonden die nu deel uitmaakt van de Britse Kroonjuwelen.
Rondleiding gehad. Super interessant. De dagopbrengst is ongeveer een miljoen rand. De arbeiders die met 102 tegelijk naar een diepte van 700 meter afdalen worden goed betaald, aldus onze gids. We kregen de gelegenheid om diamanten te kopen met 20% korting.
Theater van Jan Harmsgat bezocht. Hier was ik niet weg te slaan. Moest alsmaar aan Irma denken, wat een genot om van die creatieve geest mee te mogen genieten.
De zwarte dames zijn er ook achter dat te veel zon slecht voor je huid is. Of......
er is een slimme zakenman langs geweest. Maar overal, zelfs in de townships zie je paraplu's. Ziet er heel vrolijk en soms grappig uit, als Oma het pluutje van haar kleinkind per ongeluk pakt en onder een Kikker loopt.
Behoorlijk stuk rijden over de tolweg naar Dullstroom. Flinke bui gehad onderweg.
Heel toeristisch opgezet dorpje waar huiden enz. aangeprezen worden. Koffie gedronken met chocolade muffin. Op naar.. Hazyview voor de overnachting. Dwars door de highlands. Mooi groen aan weerskanten van de weg. Oppassen... er stak net een black angus over. En de weg zit vol potholes. Hier moet je niet in het donker rijden dus. Om 18.00 uur bereiken we 'het hoogste punt van't Pad'. Blijft een grappige taal.
Het was toch opeens al donker toen we aankwamen bij onze Lodge. Daardoor niet meteen gezien hoe fantastisch mooi het is. Vlug vlug bagage uitladen en naar het restaurant. Onderweg er naar toe zagen we al dat dit een unieke stek is. Eten van het buffet. Spiezen met van allerlei vlees. Gebakken champions en warme cake of broodtaart, in ieder geval gemaakt van flowers volgens de ober????, met gloeiende vanillesaus. Heerlijke wijn, Rheebokkloof. Nog extra flesje meegenomen om op ons eigen terras, met alleen de geluiden uit de natuur, soldaat te maken. Slapen in het hemelbed met de gordijnen open. Dat kan hier.
11 februari
Verrassing! Ze hebben de Auto gewassen! Wat een service!
Voor 100 rand per liter de auto afgetankt en op weg naar het Krugerpark.
Krugerpark: In het begin dachten we écht dat we de verkeerde route aan het volgen waren, Lower Sabie, waar je de hoogste concentratie en variatie aan wilde dieren kunt treffen. Volgens de reisgids dan. Wat we wel wisten maar geen rekening mee gehouden hebben is dat de dieren op het heetst van de dag rusten. Het park heeft een oppervlakte ter grootte van Israel en is malariagebied. Wildzien vergt in het Krugerpark geduld. Bij de eerste steenbok gingen we uit ons dak. Vooral toen we ontdekten dat de hele kudde te voorschijn kwam. Maar heel lang bleef dit het enige soort dier wat we zagen op wat leuke kleine slingerapen na. Wij, en ook andere bestuurders keken er niet meer van op. Tot we bij een plas kwamen waar nijlpaarden in lagen, zebra's liepen en de mooiste vogels zaten. Dat was een oppeppertje maar tegelijk het bewijs dat we vroeger hadden moeten komen.
Best vermoeiend ook, ben zelfs even weggedommeld totdat Hans op de rem trapte en we zowat oog in oog stonden met etende Giraffen. Leuk, want dat was een wens van ons. Bij Lower Sabie rustplaats op terras, met uitkijk over de Sabie River, zagen we 3 buffels te water gaan om af te koelen. Wij namen een Van Loveren wijntje voor hetzelfde doel. Wat een rust hier! Af en toe kwam er een Nijlpaardenkop boven water. Toch niet echt de mooiste beesten van moeder natuur. We besloten terug te gaan naar de uitgang. Maar....juist nu...op het laatste stuk sprongen er heel veel apen de weg op. Wat een feestje! Spelend en rollend vielen die kleintjes over elkaar heen, onder toezicht van de grote apen. Mooi! Er vlak achter sprong de ene springbok na de andere over de weg. Alsof we opeens in een oerwoud waren. Op dit laatste traject kwamen met regelmaat apen uit de bosjes en als klap op de vuurpijl stond er opeens een olifant in de kant. Halleluja, toch veel wilde dieren gespot. Oja, ook nog een Elandantiloop.

Levi

Nou klinkt goed zeg. Jullie hebben wel veel meegemaakt al. Geniet ervan. !!????????????????????????????

gijs en il

Wat een prachtig verhaal weer. Jullie genieten met volle teugen. Toch mooi dat jullie nog wild hebben gezien in het Krugerpark. En de wijntjes smaken ook prima, goed zo. Wij kijken weer uit naar het volgende prachtige verhaal. Liefs van ons 2 en nog veel plezier. Xx

José

Klinkt weer heerlijk.

jenny

Altijd leuk om als je met veel vakantie bent familie tegen te komen.

Neeltje

hoi Elske weer leuk om jullie verhalen weer te lezen en dat het goed gaat. En net weg en toch al veel gezien. Geniet ervan samen

Apollonia

Hoi Els en Hans

Ik begrijp uit de reakties van andere dat jullie weer vanalles beleven.
Alleen kan ik het niet openen.
Zie alleen kaartje van Zuid Afrika en dat is alles De eerste dag van de reis heb ik ontvangen, maar ook dat lukt niet meer.
Veel vakantieplezier en groetjes.
Apollonia

Bas en ineke

Wat bijzonder een heel andere wereld. Het klinkt allemaal super,mooie logde heerlijk eten lekker wijntje en dan het hemelbed in geniet er maar van ????. Het krugerpark is echt prachtig met al die mooie dieren je kijkt je ogen uit. Wij hebben er voor deurgeleerd,wij gaan ook genieten dit weekeind,bas is naar de boerenmaaltijd van de heren.geniet lekker samen van deze mooie reis en koester alle mooie momenten.dikke reiskus bas en Ineke.????

Thea

Geweldig, Thomas is hier aan 't logeren en geniet mee van jullie avonturen, vooral van de foto's!

Denise

Hans en Els, geweldig wil zo met jullie ruilen, gezond weer terug, lfs