Dekkers.reismee.nl

Van Franschoek naar Stellenbosch

Van Franschoek naar Stellenbosch.
Basse Provence ligt op een historische wijngaard en biedt accommodatie in een landhuis of een herenhuis. De weelderige tuin beschikt over een buitenzwembad
Rondje foto's gemaakt van het in "Kaaps Hollandse stijl" huis. Ontbijten en nog een uurtje zonnen bij het zwembad. Lekker windje, maar het begint al goed warm te worden.
Rijden door het wijngebied richting Stellenbosch. Eerst nog even door de drukke stad laveren om bij "First" papieren af te geven van de aanrijding. Er was even niemand!!!
Doorrijden naar wijnlandgoed "Vergelegen", voor de lunch met De Bergenaren.
Al lang geleden afgesproken en nu is het dan zo ver. Gezellig!
Van vorig jaar wist ik nog dat we R20 moesten betalen om het terrein op te komen.
Ik zat met een gepast briefje klaar. Kreeg een plattegrond en R10 terug. Ondertussen zijn we "bejaard" geworden.
Wij kregen een mooi tafeltje buiten uit de zon,uitzicht op de kruidentuin en de bergen.
Eric de Rothschild opende in 1992 de deuren van het prestigieuze wijnlandgoed Vergelegen. Deze parel van de Kaapse wijnindustrie ligt op het hoogste punt van Somerset-West. De wijnkelder is volledig onder de grond gebouwd; vier lagen en 15 meter diep. Alles draait bij Vergelegen om de bijzondere wijnmaker André van Rensburg; de ‘Beast on the Hill’, zoals hij wordt omschreven in de Zuid-Afrikaanse pers. Een ongeleid projectiel die jaar na jaar uitgeroepen wordt tot beste wijnmaker.
Wij bestelden alvast een mooi glas Chardonnay Reserve. Leon, onze ober stak een spannend verhaal af over de wijn en de bijpassende gerechten. Het water loopt je daarbij in de mond.
Hij gaat er helemaal in op.
Wij genoten, en zijn het in ieder geval over één ding met zijn vieren eens "in Zuid-Afrika leef je als een miljonair". Leon dacht dat ook dus die maakte promotie voor Kiwitaart en bijpassende dessertwijn. "Laat maar komen Leon".
Toen werd het even stil aan ons tafeltje want als de katjes muizen, dan mauwen ze niet.
Afscheid genomen en elkaar een goede reis gewenst. Ieder gaat zijns weegs. Wij naar de Ryneveld Country Lodge in de Ryneveld Street in Stellenbosch. Wit huis met mooi antiek. De tafels voor het ontbijt zijn al gedekt en dat ziet er heel sfeervol uit. Het meisje is heel aardig en laat ons onze Lodge zien aan de overkant van de weg. Weer flinke sleutelbos mee. Mooie grote kamer met balken en antieke inrichting. Maar... WiFi werkt niet. We hebben er speciaal op gelet bij het boeken dus doen we geen consessies deze keer.
Morgen naar Kaapstad en daarvoor moeten nog wat dingen regelen. Terwijl wij in de tuin bij het zwembad, met een grotekan ijskoud water voor de (na) dorst, gaan zittengaat zij voor ons aan de slag. Alles komt dik voor elkaar.
We krijgen een fles wijn voor het ongemak en iedereen is weer blij.
Zin om naar het centrum te lopen, hooguit 10 minuten en het is heerlijk weer.
Drie keer raden wie we daar tegenkomen??? Ja dus!! Hoezo is Afrika een groot land?
Weer bij elkaar aangeschoven en de draad opgepakt.
En....elkaar wéér een hele goeie reis gewenst, haha.
Wij zijn nog een klein portie Sushi gaan eten voor de lekkere trek.

Lineke en Marijke

Goeie reis! Tot gauw....

Levi

????????????????????????

Apollonia

Jullie doen niet anders dan eten en goeie wijn drinken
Dat word lijnen en een ontwennings kuur.
Grapje!!!