Dekkers.reismee.nl

Van Stellebosch naar Kaapstad

We naderen Kaapstad, inmens gebergte is die Tafelberg toch. Iedereen in de stad heeft uitzicht op deze berg met zijn lange platte bovenkant.

Als ontbijt meloen en koffie.
Eten doen we bij "Old Biscuit Mill" in Woodstock. Een markt voor fijnproevers en lekkerbekken zoals wij. Het zou doodzonde zijn als je hier geen gezonde trek zou hebben. Dat is ons vorig jaar overkomen.
We zijn lekker op tijd. Parkeerplek snel gevonden en ...Jimmy past op de auto.
Heerlijk om hier terug te zijn. De geuren komen ons tegemoet. We beginnen met een rösti rondje met roomkaas en zalm om een bodempje te leggen. Aan de overkant een glas Champagne gekocht van een wijnboer die het hele proces van champagne maken in eigen hand heeft. Hij glom allemaal toen hij ons zag genieten. Oestertje erbij zou lekker zijn, dus even doorlopen en 6 heerlijke oesters scoren van de west Coast. Om deze smaak vast te houden even rondje lopen en genieten van de mooi opgemaakte schalen met vlees, groenten, fruit en noten. Overheerlijk zelfgemaakte taarten, koeken en brood.
Aan lange tafels zitten mensen van allerlei pluimage door elkaar te genieten van zoet, zuur, koud of warm eten.
Wij gingen verder nog voor een mushroom spies met kruiden van de braai. Lekker likeurtje uit chocolade vingerhoedje en roomsoezen met slagroom en fudge. Jesus, dit is werkelijk ons ding!
Nog wat winkeltjes in en uit op het terrein en weer terug naar de "Neighbour Good Market". Appel, biet, gember, wortel drankje genomen en bordje noodles. Dan hebben we ook maar gelijk geluncht, toch????? Hans kon de verleiding echt niet weerstaan om de geroosterde cashew noten met honing en sesam te kopen. Vooruit dan maar, "lekker voor thuis in de salade" aldus het Belske.
Helemaal voldaan naar ons laatste hotel van deze reis, "The Cape Colonial Guest House" in de Union Street. Gelegen in Gardens, een mooie rustige wijk met mooie huizen en toch om de hoek bij Kloofstraat, waar het allemaal gebeurt.
Onze kamer, die eigenlijk op de bovenverdieping lag en nogal klein was, mochten we ruilen voor een grotere op de begane grond. Ook minder sjouwen met de bagage want die moeten we nu gaan ordenen voor de terugreis. In de tuin even koffie gedronken totdat de ijzeren stoeltjes en de vloer te heet werden. We willen lopen naar Waterfront. Omdat we hier vorig jaar een week waren weten we de weg, dat scheelt.
Eerst naar "Arnolds", het éérste restaurant waar we gegeten hebben in Zuid-Afrika en waar we goede herinneringen aan hebben. Hans had een klik met de eigenaar, een hele grote Schot. Zelfs een beetje emotioneel afscheid genomen vorig jaar en beloofd dat we terug zou komen als we weer in Kaapstad zouden zijn. Een man een man.......
Onbetaalbaar, die blik van herkenning bij De Schot toen hij Hans weer zag. Hij reserveerde hetzelfde tafeltje voor ons van vorig jaar, dat wist hij ook nog. We kregen een bon voor een fles wijn omdat hij zelf afwezig is vanavond. Fijn dat we elkaar toch gesproken hebben. Leuk!
Op zoek naar doilies voor een vriendin. Valt nog niet mee want zodra ik iets aanraak kom ik er niet meer vanaf en wordt het voor eenspecial priceaangeboden. Ik heb er meer gekocht op verschillende markten dus ken de prijs een beetje. Er is wel heel veel verschil in kwaliteit dus
we kijken toch even verder.
We lopen tussen de trommels, lepels, ringen, kettingen, oorbellen, doeken, tassen, kralen, blikken mini-autootjes, beelden, dierenhuiden, T-shirts, cd’s, asbakken, schalen en zelfs Afrikaanse kruiden. Green Market Square is een kleurrijke samenkomst van alles wat echt Afrikaans is.
We komen bij een kraampje waar een vrouw bezig is een kleedje te maken. Wat er in haar kraam ligt is echt mooi. Ik begin te snuffelen en wat dingen uit te zoeken. Jammer, ze vraagt wel drie keer zoveel als dat we gewend zijn. Tijd om te onderhandelen.
Afdingen is de regel.Na watverbaal duw en trekwerk komen we een prijs overeen.
We drinken nog verse jus bij een van de vele cafés op Green Market Square en kijken naar de mensen. Wat je hier allemaal voorgeschoteld krijgt is echt niet normaal. Vrouwen die zitten te breien. Homo's in opvallende outfits, zwervers, maar ook acrobaten die opeens een circusact uitvoeren. We kijken onze ogen uit en komen maar niet weg.
Omdat we alles uit deze paar dagen Kaapstad willen halen lopen we toch nog naar Waterfront.
Er zijn filmopnames op een kruispunt waarvoor wij omgeleid worden. Zo lopen we een grote lus om. Een gekrioel van mensen. Optreden van een jazzband in de open lucht. Wat een gezelligheid. We streken weer neer en lieten de wereld aan ons voorbij trekken. Genieten!
Taxi terug genomen en om klokslag 19.30 uur zitting genomen aan ons eigen tafeltje bij Arnolds.
Wat een geweldige dag weer?

Karel

ja, dit is GENIETEN (met grote hoofdletters).... !

Lineke

Visueel ingesteld als ik ben.... Likkebaarden!

gijs en il

Jammie, jammie!! Ik zie jullie zo voor mij, heerlijk genietend van al het lekkers. Groot gelijk, daarvoor heb je ook vakantie. Geniet nog even en voor straks goede terugreis en tot gauw ziens. Xxx

Peter en Erika

That's life.........!!! Wat een geweldige vakantie hebben jullie. Het is echt Carpe Diem, ha, ha. Wij wensen jullie een behouden terugreis en tot ziens binnenkort. Geniet nog van de laatste momenten en koester deze......!! Liefs.

Bianca

Genieters .. wij zijn wel blij als jullie er weer zijn .. dikke kus Bianca & Faye

AnneMiek

Dank jullie wel dat we zo hebben mee mogen genieten van deze fantastische reis en al het moois dat jullie hebben mogen beleven. Zo mooi beschreven. Geniet nog van de laatste momenten daar en de laatste zonnestralen. Een hele goede reis terug.

Apollonia

Al dat genieten en heerlijke eten en dat allemaal in 1 leven!
En dan ook nog in 4 wk tijd!
Hoop dat jullie een goeie terugreis hebben,je word gemist dat las ik net.van Bianca en Fay.
Geniet v d laatste lootjes en tot ziens

Ineke

Volgens mij moeten jullie afkicken als jullie weer thuis zijn . Wat een geweldige reis en vooral het eten zullen jullie missen . Liefs van mij en de groetjes van Jan ik heb net jullie verslag in de auto voor zitten lezen ????

José

Heerlijk zoals jullie genieten.
Ik lees en denk dat jullie nog wel terug gaan
Geniet van de laatste dagen, tot in Nederland.

Bas en ineke

Op deze reis ben je echt oueen never home,maar heerlijk toch zo genieten samen.wat gezellig zo samen met Kees en José zo ver van huis en dan samen met die Bergenaren,daar geniet je toch van. Jullie hebben heel veel gedaan gezien genoten gegeten gedronken gereden lekker geslapen en ga zo maar door.het is weer een reis met een gouden randje.wij hebben er van mee kunnen genieten wat jullie allemaal meegemaakt hebben wat een andere wereld.wij wensen jullie een fijne terugreis en kom weer veilig thuis,dit pakken ze jullie niet meer af dikke kus bas en Ineke en bedankt voor jou fijne gezellige en leerzame reisverhalen wij hebben er van genoten.